ni som deffar för en tävling

Home Forums Deff och fettminskning ni som deffar för en tävling

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Hej jag undrar en sak ni som deffar inför tävling och går ner till ett lågt kroppsfett hur mycket tappar ni i styrka? och hur lång tid tar för att få tillbaks styrkan?

Jag ökade i styrka under min senaste diet trots 13 kg viktförlust. Tappar man något så är det endast precis i slutet av dieten, men inte ens det är självklart.
    Förutsatt att man deffar korrekt

Vincent Qvarfordt wrote:
    Jag ökade i styrka under min senaste diet trots 13 kg viktförlust. Tappar man något så är det endast precis i slutet av dieten, men inte ens det är självklart.
    Förutsatt att man deffar korrekt

Aha okej:D

Hur mycket vägde du? längd? o en sista fråga på hur lång tid tog de för dig att gå ner de 13 kg? tack för svar!

Mikee wrote:
    Aha okej:D

Hur mycket vägde du? längd? o en sista fråga på hur lång tid tog de för dig att gå ner de 13 kg? tack för svar!

186 cm, 112 kg på dietstart, ca 6 månader. Men då tog jag det lugnt

Jag tävlar i Athletic Fitness, så det är viktigt att inte tappa för mycket styrka. Det brukar gå bra fram till de sista veckorna in på dieten när man drar ner på energiintaget.

/ Calle

Jag känner att styrkan går ner sista veckorna. Kanske runt 15-25%. Men den kom tillbaka så fort man började fylla på med kcal igen.

att maxstykan går ner under diet torde vara oundvikligt (om man inte är nybörjare) eftersom en ökad kroppsvikt ger en större styrka vid samma givna muskelmassa.

Därför brukar jag rekommendera att lägga om träningen en aning så man inte fokuserar på maxstyrka utan ser till att sätta pb i reps istället.

Har man redan tränat högreps och lägger om till lågreps samtidigt som dieten börjar så kan man definitivt klara av att öka sin maxstyrka under diet.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.