Nolla innan tävling – Köra många reps ?

Home Forums Deff och fettminskning Nolla innan tävling – Köra många reps ?

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

Som många vet är det en hel vetenskap att tömma kolhydrater och ladda kolhydrater för att få den där ”torra” looken på kroppen.

Jag är ingen stjärna på tömmning och laddning – hart aldrig lyckats toppa formen med hjälp av detta. Och då känner jag ändå min kropp rätt hyffsat vill jag påstå.

När det gäller tömmning är det många ”experter” som förespråkar höga reps, och då till min fråga:
    Påverkar inte höga reps 3-4 dagar i rad det glykolytiska systemet ?
    Om detta är fallet, borde man inte få en sämre tömmning av kroppen då eftersom en del av det protein man äter omvandlas till kolisar.

För övrigt har jag själv aldrig kört höga reps sista veckan, det blir oftast ett helt spektrum av reps (cirka 4-15)

Kan någon expert uttala sig i frågan ?

What ?

För det första, om du aldrig har lyckats med en tömning och laddning så hoppas jag att detta är inför ett ”experiment” och inte inför en viktig tävling.

Detta svar kanske kommer lite sent men detta är vad jag tror.

Det är troligtvis bättre med relativt höga reps, främst av två anledningar. Få reps med tunga vikter tenderar att skapa mer microtrauma i muskeln vilket ger sämre glukostransport och ger mer inflammatoriskt påslag (träningsvärk) i muskeln vilket minskar insulinkänligheten och ger viss vätskeansamling och svullnad i musken som man inte vill ha där när man tävlar.

Principen är alltså att ”bränna kalorier” med hjälp av styrketräning för att tömma glykogendepåerna utan att skapa ”trauma”. Man skall alltså med en relativt lätt vikt utföra så mycket arbete som möjligt tills dess att glykogendepåerna är slut.

Protein används nästan alltid som en källa till glukos, speciellt om proteinintaget är högt. Den typen av träning som du utför kommer inte att påverka detta. Det som påverkar är hur mycket protein du brukar äta och mängden protein och kolhydrater du äter under tömningen. Tiden du äter en lågkolhydratkost och glykogendepåernas storlek kommer också påverka men tiden en tömning pågår kommer normalt sett inte påverka dessa system för glukogenes speciellt mycket.
    För att tömma kolhydraterna effektiv kan man alltså inte ha ett skyhögt proteinintag.

Tack för utförligt svar!

Som jag tolkar dig är omvandlingen av protein till kolhydrater mest påverkat av intag av protein inte hur man tränar.

SethRonland wrote:
    Tack för utförligt svar!

Som jag tolkar dig är omvandlingen av protein till kolhydrater mest påverkat av intag av protein inte hur man tränar.

Precis.

Energibalans och övrig kostsammansättning spelar viss roll men mängden protein är helt klart den största faktorn.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.