Home › Forums › Deff och fettminskning › Ny Pre-/Post workout strategi vid deff.
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
13 april, 2008 at 13:01 #586103Anonym anvandareMember
Jag har funderat på några saker som Grub har framfört här.
1. Att det faktiskt stämmer att man avbryter fettförbränningen direkt när man intar näring efter träningen.
2. Att dett mesta av proteinet som används för proteinsyntesen tas av proteinintaget innan träningen.Min frågeställning är då: Kan man vänta med att äta efter passet ett tag (1timme) innan man äter/dricker något, om man har fått i sig en bra mängd med olika snabba proteiner innan passet? Skulle man på så vis kunna få en förlängd fettförbränning utan att det är för ödesdigert för musklerna?
13 april, 2008 at 13:01 #73954Anonym anvandareMember13 april, 2008 at 18:08 #586104Anonym anvandareMemberOk, det svaret gav ju inte så mycket.
Egentligen håller jag med dig Bruno, jag tänker vanligtvis i samma banor som du gjorde här. Jag ville bara se om min tolkning av Grubs framföranden skulle vara hållbar.
Det där med ”stoppa nedbrytningen” verkar ju inte ha så stor relevans med tanke på att musklerna är i uppbyggninsfas pga proteinintaget innan passet.13 april, 2008 at 18:12 #586105Anonym anvandareMemberStudier på äldre pekar på det.
[http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18156660?ordinalpos=6&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum]
Att vänta en timme med intag av näringsämnen efter passet är inga problem om man tillfört EAA+kolhydrat innan. Det är möjligt att proteinnedbrytningen också blir något större, men det handlar om gram i sådana fall. Man kan inte maximera muskeltillväxt och fettförbränning samtidigt. Det är motsatser – anabolism och katabolism.
13 april, 2008 at 18:29 #586106Anonym anvandareMemberTack för svaret Grub!
Det känns som att min teori är mest tillämpbar på konditionsträning som HIIT som just är utformat för EPOC, men att man fördelaktligen fortsätter att inta näring tätt efter styrkepassen.
Har jag förstått det rätt att man måste vara i katabolt läge för att bränna fett? Betyder det då att om det finns aminosyror i blodet så måste dessa oxideras innan kroppen börjar använda sig av fettdepåerna?
13 april, 2008 at 18:31 #586107Anonym anvandareMemberFett förbränns dygnet runt, oavsett status. Med katabolt menas inte bara muskelnedbrytning, utan allt nedbrytande, inklusive fettoxidation. Fettförbränning är katabolism. Fördelningen av makronutrienter som oxiderar beror både på status och aktivitet, plus att man får göra skillnad på oxidation av dietära nutrienter och kroppsegna substrat, t ex fett från kosten och kroppsfett. Som i den här tråden, inlägg 19 och 20, där du misstog dietär fettsyreoxidation för oxidation av kroppsfett:
[http://forum.body.se/showthread.php?t=20416&highlight=diet%E4ra&page=2]
13 april, 2008 at 18:41 #586108Anonym anvandareMemberJo, jag har lärt mig av det misstaget. Det var ju på mina gamla AST-blinda dagar.
Men för att få lite mer klarhet i det hela så undrar jag: Om man har aminosyror i kroppen från intaget innan ett (exempelvis HIIT) pass, kommer man då kunna upprätthålla en stark EPOC samtidigt som man håller nere muskelnedbrytningen med aminosyrorna som finns i blodet?13 april, 2008 at 19:17 #586109Anonym anvandareMemberJag anser att frågan är irrelevant då kroppen sen kommer att göra allt för att balansera katabolismen med förhöjd kolhydratoxidation som direkt svar på den förhöjda fettförbränningen för att spara på fettreserverna.
Eller?
13 april, 2008 at 20:42 #586110Anonym anvandareMemberTyskn wrote:kommer man då kunna upprätthålla en stark EPOC samtidigt som man håller nere muskelnedbrytningen med aminosyrorna som finns i blodet?Skulle du vilja vara lite mer specifik med vad du menar med ”stark EPOC” i det här fallet?
Men inget illa nu men du har ju tidigare haft en förmåga att överskatta EPOC något enormt. Det är fortfarande väldigt små siffror vi pratar om även när man tränar på ett ur ”EPOC-perspektiv” optimalt sätt.13 april, 2008 at 21:54 #586111Anonym anvandareMemberJaja, det jag syftar på är den relativa ”styrkan” efter ett högintensivt pass. Så stark som den kan vara om man tränar ”på ett ur ”EPOC-perspektiv” optimalt sätt”. Jag har fattat att det inte är någon större effekt vi pratar om. Om omfåget på EPOC’ens verkan ligger mellan ”nästan obefintlig” och ”ganska liten” spelar ingen roll. Jag vill bara veta hur den påverkas i det här fallet.
Hela den här trådens frågor är mer teoretiska än praktiska. Även om det handlar om väldigt små mängder så vill jag förstå processerna.
14 april, 2008 at 18:09 #586112Anonym anvandareMemberBump
14 april, 2008 at 18:24 #586113Anonym anvandareMemberProtein/aminosyror före träningen ökar EPOC, medan nivåerna av tillväxthormon, testosteron och fria fettsyror sjunker.
Quote:The effects of protein consumption before strength training session on blood hormones, energy metabolites, RER, and excess postexercise oxygen consumption (EPOC) were examined.Ten resistance-trained young men consumed either a 25 g of whey and caseinate proteins (PROT) or a noncaloric placebo (P) in a liquid form 30 min before a heavy strength training session (STS) in a crossover design separated by at least 7 d. STS lasted 50 min and included 5 x 1 RM squats, 3 x 10 RM squats and 4 x 10 RM leg presses with 2-, 3-, and 2-min recoveries, respectively. A protein-carbohydrate supplement was consumed after STS in both trials. Venous blood samples were collected before, during, and after STS and oxygen consumption before and after STS.
Serum growth hormone (GH), testosterone, and free fatty acids (FFA) were significantly (P < or = 0.05) higher in P compared with PROT 5 min after an STS. The calculated area under curve (AUC) of the serum insulin response during an STS was significantly (P < 0.001) higher in PROT compared with P. The EPOC value from 90 to 120 min after an STS was significantly greater in the PROT condition compared with P (P = 0.01), and PROT treatment had a significantly higher RER 2 h postexercise (P = 0.04). The AUC of serum FFA during STS correlated significantly and negatively with RER 10-30 min after STS (r = -0.53, P = 0.02).
Consuming 25 g of whey and caseinate proteins 30 min before an STS significantly decreases serum GH, testosterone, and FFA levels, and increases serum insulin during an STS. Furthermore, the pre-STS protein increased EPOC and RER significantly during 2-h recovery after STS.
Med Sci Sports Exerc. 2005 Nov;37(11):1990-7. Protein ingestion prior to strength exercise affects blood hormones and metabolism.
14 april, 2008 at 18:49 #586114Anonym anvandareMemberCrap, det förblir altså som att välja mellan pest eller kolera. Eller är det någon som ser att något speciellt tillvägagångssätt är bättre än det andra när det gäller pre- och post workout suplementation?
Känns som att man iaf kommer hålla fast vid att få i sig näring tätt runt passen och försöka hålla insulinnivåerna låga resten av dygnet.
14 april, 2008 at 19:27 #586115Anonym anvandareMemberKing Grub wrote:Protein/aminosyror före träningen ökar EPOC, medan nivåerna av tillväxthormon, testosteron och fria fettsyror sjunker.Med Sci Sports Exerc. 2005 Nov;37(11):1990-7. Protein ingestion prior to strength exercise affects blood hormones and metabolism.
Jag har inte läst fullängdaren men för mig ser det ut som om man har svårigheter att separera EPOC och DIT med detta upplägg.
Hursom helst så kommer man alltid till slutsatsen att m man skall bränna maximalt med fett så skall man inte äta alls, men lite protein inna träningen kommer en lång väg för att förhindra muskelnedbrytning och förbättra återhämtningen.
Oavsett så har sånna här tricks mest betydelse när man har problem att mobilisera fettsyror, dvs har väldigt låg fettprocent.14 april, 2008 at 19:33 #586116Anonym anvandareMember12,6 anses väl inte som ”väldigt lågt” va?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.