Öka ämnesomsättningen?

Home Forums Deff och fettminskning Öka ämnesomsättningen?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author

Som topic lyder, finns det något sätt att boosta ämnesomsättningen ytterligare förutom medelst träning etcetera? Några kosttillskott som kan hjälpa?

Anledningen till att jag frågar är på grund av att jag misstänker att jag har en något nedsatt produktion av sköldkörtelhormon, vilket jag inte har utforskat fullt så noggrant som jag kanske borde ha gjort. Enda anledningen till att jag misstänker det egentligen är dock på grund av att jag har väldigt låg morgontemp (under 36grader) även fast jag tränar intensivt minst 5-6ggr/vecka, och har hört att det skulle kunna vara synonymt med hypotyreos. Vill mest se vad som kan göras om det nu skulle vara så att jag lider av hypotyreos, med andra ord kolla vad man själv kan göra för att råda bot på problemen.

Såg en produkt som hette T3 (San) för ett tag sedan, vet dock inte hur säkert det är att mixtra alltför mycket med T3 kontra T4. Farligt/Ofarligt?

Om det är så att du kromiskt underäter i förhållande till ditt behov så kan du kanske ligga något lägre än annars, vilket kan visa sig i en sänkt T3/rT3 kvot men förmodligen inte i TSH eller T4.
    Lösningen är hur som helst att äta mer, inte att medicinera om det inte finns en bakomliggande sjukdom.
    Har du hypotyreos beroende på något annat bör du få saken utredd av läkare och inte försöka med diverse självmedicinering som sannolikt inte har någon effekt.

Hur ser ditt intag utav jod ut? Saltar du maten med vanligt bordssalt (som oftast är jodberikat), hur ser intaget utav fisk ut?

Vet inte riktigt om sänkt ämnesomsättning (hypotyreos) är det första tecknet men det kan ju vara värt att se över ditt intag. Kanske salta maten lite extra under någon vecka och se vad som händer.

Bara en tanke! ;)

Rickard Malm wrote:
    Som topic lyder, finns det något sätt att boosta ämnesomsättningen ytterligare förutom medelst träning etcetera? Några kosttillskott som kan hjälpa?

Anledningen till att jag frågar är på grund av att jag misstänker att jag har en något nedsatt produktion av sköldkörtelhormon, vilket jag inte har utforskat fullt så noggrant som jag kanske borde ha gjort. Enda anledningen till att jag misstänker det egentligen är dock på grund av att jag har väldigt låg morgontemp (under 36grader) även fast jag tränar intensivt minst 5-6ggr/vecka, och har hört att det skulle kunna vara synonymt med hypotyreos. Vill mest se vad som kan göras om det nu skulle vara så att jag lider av hypotyreos, med andra ord kolla vad man själv kan göra för att råda bot på problemen.

Såg en produkt som hette T3 (San) för ett tag sedan, vet dock inte hur säkert det är att mixtra alltför mycket med T3 kontra T4. Farligt/Ofarligt?

Det verkar lite hypokondri över det här. Din normala temp på morgonen är genetiskt betingad, det är inte mycket du kan göra åt det är jag rädd. Det är inte alls onormalt med morgontemp under 36 grader. Mäter du din temp oralt eller i armhålan så får du inte kroppens kärntemp utan lägre temperaturer.

Just nu är det populärt att förklara allehanda symptom och besvär med hypotyreos ”typ 2” (någon sådan medicinsk diagnos finns ej och har aldrig funnits).

Mats Reimer skriver om detta här:
    [http://www.dagensmedicin.se/asikter/blogg/gastbloggar/mats_reimer/2010/08/10/hypotyreos-typ-2-och-torka/index.xml]

Med största sannolikhet är du helt frisk med normal ämnesomsättning. Att äta hormon för att öka ämnesomsättningen på egen hand är något jag starkt avråder från!

Med vänlig hälsning
    Sandow
    leg. sjuksköterska

Ola Wallengren wrote:
    Om det är så att du kromiskt underäter i förhållande till ditt behov så kan du kanske ligga något lägre än annars, vilket kan visa sig i en sänkt T3/rT3 kvot men förmodligen inte i TSH eller T4.
    Lösningen är hur som helst att äta mer, inte att medicinera om det inte finns en bakomliggande sjukdom.
    Har du hypotyreos beroende på något annat bör du få saken utredd av läkare och inte försöka med diverse självmedicinering som sannolikt inte har någon effekt.

Jag tror att jag förhastade mig mer än lovligt i det här fallet, och ber om ursäkt för det. Hypotyreos är nog betydligt mer långsökt än, precis som Sandow säger, en genetiskt betingad låg kroppstemperatur. Och ja, möjligtvis en minst sagt påtaglig släng av hypokondri=)

Precis som ni säger är det sannolikt väldigt korkat att börja experimentera med hormonnivåer på egen hand utan att överhuvudtaget vara säker på att det är något fel på min nuvarande produktion av sköldkörtelhormoner.

Just det som du nämner Ola, underätande och dess effekter, kan nog till viss del vara tillämpbart på mig då jag nyligen startat min första deff och sedan en tid tillbaka har haft problem med att hamna på rätt kcal-intag. Dock tror jag inte att det handlar om en såpass ansenlig tid att det ska kunna påverka sköldkörtelhormonerna eller dylikt.

Tommy Ivarsson wrote:
    Hur ser ditt intag utav jod ut? Saltar du maten med vanligt bordssalt (som oftast är jodberikat), hur ser intaget utav fisk ut?

Vet inte riktigt om sänkt ämnesomsättning (hypotyreos) är det första tecknet men det kan ju vara värt att se över ditt intag. Kanske salta maten lite extra under någon vecka och se vad som händer.

Bara en tanke! ;)

Mitt intag av jod är i nuläget nästintill obefintligt (tränar/äter utifrån Bartolls TBTG) men har funderat på att tillföra lite jod till kosten trots restriktionerna kring detta, för att göra som du säger och se vad som händer=)

Men som sagt var, att det skulle vara hypotyreos var nog en väldigt förhastad slutsats som jag baserade mer eller mindre på Aftonbladets alltid lika excellenta artiklar för ett tag sen (idiotiskt, jag vet, men är som sagt var liiite hypokondriker=)

Sandow wrote:
    Det verkar lite hypokondri över det här. Din normala temp på morgonen är genetiskt betingad, det är inte mycket du kan göra åt det är jag rädd. Det är inte alls onormalt med morgontemp under 36 grader. Mäter du din temp oralt eller i armhålan så får du inte kroppens kärntemp utan lägre temperaturer.

Just nu är det populärt att förklara allehanda symptom och besvär med hypotyreos ”typ 2” (någon sådan medicinsk diagnos finns ej och har aldrig funnits).

Mats Reimer skriver om detta här:
    [http://www.dagensmedicin.se/asikter/blogg/gastbloggar/mats_reimer/2010/08/10/hypotyreos-typ-2-och-torka/index.xml]

Med största sannolikhet är du helt frisk med normal ämnesomsättning. Att äta hormon för att öka ämnesomsättningen på egen hand är något jag starkt avråder från!

Med vänlig hälsning
    Sandow
    leg. sjuksköterska

Tack så mycket för det ingående svaret, var verkligen till stor hjälp (det gäller även övriga som tagit sig tid att svara). Precis som jag skrivit ovan, vilket även du föreslagit, så har jag ganska ofta hypokondriska tendenser:D

Har dock en snabb fråga till angående det du skrev. Om man har en naturligt låg kroppstemperatur, betyder det per automatik att man har sämre ämnesomsättning än någon som har en aningen högre kroppstemperatur normalt? Eller är det så att ämnesomsättningen står i proportion till kroppsvikt/kroppstemperatur, med andra ord individuellt anpassad?

Rickard Malm wrote:
    Mitt intag av jod är i nuläget nästintill obefintligt (tränar/äter utifrån Bartolls TBTG) men har funderat på att tillföra lite jod till kosten trots restriktionerna kring detta, för att göra som du säger och se vad som händer=)

Men som sagt var, att det skulle vara hypotyreos var nog en väldigt förhastad slutsats som jag baserade mer eller mindre på Aftonbladets alltid lika excellenta artiklar för ett tag sen (idiotiskt, jag vet, men är som sagt var liiite hypokondriker=)

Jag skulle bestämt avråda från att överhuvud taget ha någon tilltro till tomten Bartoll. Direkt hälsovådlig metod.

Struma pga jodbrist var nästan utrotad (efter att ha varit en folksjukdom) pga att man joderade bordssaltet, skulle inte bli förvånad om förekomsten ökar igen med tanke på kosthållningen idag. Färdigmatsfabrikanterna undviker ofta jodsalt pga kostnaden och människor äter inte lika mycket fisk som förr. Och så säger någon nisse att man inte ska äta jod pga muskelbygge… GAAAAHHHH

Sandow wrote:
    Jag skulle bestämt avråda från att överhuvud taget ha någon tilltro till tomten Bartoll. Direkt hälsovådlig metod.

Struma pga jodbrist var nästan utrotad (efter att ha varit en folksjukdom) pga att man joderade bordssaltet, skulle inte bli förvånad om förekomsten ökar igen med tanke på kosthållningen idag. Färdigmatsfabrikanterna undviker ofta jodsalt pga kostnaden och människor äter inte lika mycket fisk som förr. Och så säger någon nisse att man inte ska äta jod pga muskelbygge… GAAAAHHHH

Håller helt med, därför jag frågade hur hans konsumtion utav bordssalt (som du säger är jodberikat) ser ut. Salt får vi oss hur mycket som helst av, halvfabrikat och färdigmat innehåller oftast läskigt mycket salt. Allt för att det ska smaka något över huvud taget. Men som du skrev så är det oftast ojodiserat.

Visste faktiskt inte att Bartolls kostrekommendationer innebar att man så gott som helt uteslöt jod. Ytterst dumt… :

Nu finns det ju JOD även i mejeriprodukter, även om det inte är några jätte mängder, och vi i Sverige är duktiga på att få i oss just mejeriprodukter i många former. Ägg innehåller dessutom också en liten del JOD så det finns ganska liten risk att man drabbas av brist på detta i vårt land. Vad jag vet så har inte Bartoll något emot att man käkar mejeriprodukter och ägg iaf.

niklasnelson wrote:
    Ägg innehåller dessutom också en liten del JOD så det finns ganska liten risk att man drabbas av brist på detta i vårt land.

Med tanke på att det konsumerades även före dess att saltberikningen kom så är det förmodligen en felaktig slutsats du drar. Jodbehovet är ganska högt och utan bordssalt får det bli en jäkla massa fisk och skaldjur.

Det kanhända att jag överskattar gemene mans intag av mejeriprodukter men dagsbehovet får man ju i sig via en portion lax, två ägg och två glas mjölk.
    Dagsbehovet för vuxna ligger på 150 µg jod…De flesta som styrketränar borde således inte ha ngra problem att komma upp i det med enbart kost Däremot anser jag inte att lite jod berikat salt är skadligt. Själv använder jag mig av ganska mkt salt i matlagning.

niklasnelson wrote:
    Det kanhända att jag överskattar gemene mans intag av mejeriprodukter men dagsbehovet får man ju i sig via en portion lax, två ägg och två glas mjölk.
    Dagsbehovet för vuxna ligger på 150 µg jod…De flesta som styrketränar borde således inte ha ngra problem att komma upp i det med enbart kost Däremot anser jag inte att lite jod berikat salt är skadligt. Själv använder jag mig av ganska mkt salt i matlagning.

Styrketräning är ju iofs inget som gör en till högenergiförbrukare om man säger så. ;) Men jag förstår vad du menar. Intag av sojaprodukter och flera kålsorter hämmar dessutom jodupptaget och den kosten du räknar upp är nog inget jag tror är vanliga dagsintag för jättemånga. Kanske enstaka dagar men inte vardagskosten.

Sandow wrote:

Måste bara fråga, angående just tilltron till Bartoll, menar du sett ur ett helhetsperspektiv eller främst när det gäller kosten? Har fått intrycket av att han är ganska kunnig inom sitt område, men det kanske är en uppfattning som jag borde utvärdera ånyo? Får lite intrycket av att Bartoll och hans metoder är aningen kontroversiella, och att man som tränande antingen älskar uppläggen eller hatar dem, verkar helt enkelt generellt sett som att Bartoll väcker ganska starka känslor hos merparten av Bodys medlemmar. Men med tanke på att han är en flitigt förekommande skribent i just Body, samt en av initiativtagarna till Talangjakten känns det ändå som att han på flera sätt har skapat sig viss kredibilitet i alla fall. Eller har jag helt enkelt fått en hel del om bakfoten (utesluter absolut inte den möjligheten=)

Sen en lite mer praktiskt fråga, ungefär hur mycket jod behöver man få i sig per dag för att ligga på den säkra sidan? Väger cirka 83 kg just nu, om det överhuvudtaget är väsentligt. Finns det ett RDI för just jod?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.