Öka ämnesomsättningen?

Home Forums Deff och fettminskning Öka ämnesomsättningen?

• This topic is empty.
Viewing 3 posts - 16 through 18 (of 18 total)
  • Author
    Rickard Malm wrote:
    Finns det ett RDI för just jod?

Det står ju i inlägg #13

Eddie Vedder wrote:
    Det står ju i inlägg #13

Aha, lyckades missa det. Tack=)

Rickard Malm wrote:
    Tack så mycket för det ingående svaret, var verkligen till stor hjälp (det gäller även övriga som tagit sig tid att svara). Precis som jag skrivit ovan, vilket även du föreslagit, så har jag ganska ofta hypokondriska tendenser:D

Har dock en snabb fråga till angående det du skrev. Om man har en naturligt låg kroppstemperatur, betyder det per automatik att man har sämre ämnesomsättning än någon som har en aningen högre kroppstemperatur normalt? Eller är det så att ämnesomsättningen står i proportion till kroppsvikt/kroppstemperatur, med andra ord individuellt anpassad?

Hej igen. Missade att svara på din fråga. Nej, efter vad jag förstått så hänger det ihop så här: kroppens system för reglering av temperatur (och många andra ”funktioner”) regleras via det som kallas homeostas: ett slags kroppens termostat. Det finns en satt nivå (”set point”)som kroppen håller sig kring, och olika mekanismer som strävar att antingen höja eller sänka temperaturen (i detta fall). Dessa mekanismer är faktiskt ganska ”bränslesnåla” även om förbränningen eller ämnesomsättningen naturligtvis ökar om man fryser, men ytterst marginellt. Förbränningen ökar också när kroppen försöker kyla ner sig själv.

Det finns vad jag förstår inga likhetstecken mellan en högt satt ”set point” och väldigt hög förbränning dvs man kan ha en relativt låg naturlig temp och ändå ha en bra basförbränning. Sin naturliga vilotemp får man leva med.

Viewing 3 posts - 16 through 18 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.