Home › Forums › Deff och fettminskning › okej o springa direkt efter styrke pass?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
23 februari, 2009 at 00:47 #71725Anonym anvandareMember23 februari, 2009 at 00:47 #566246Anonym anvandareMember
Tjena
jag har tänkt o börja springa 40 min på löparbandet efter jag gymmat eftersom jag har lite fett runt magen jag vill få bort. Men jag fick höra att man bränner mer muskler än fett om man springer direkt efter man gymmat.
Stämmer det? :what:23 februari, 2009 at 06:31 #566247Anonym anvandareMemberJa det är tveklöst sämre att lägga löpningen just där. Och löpning i sig förbränner inte bort fettet, du förbrukar mer energi dock så du kommer sannolikt få lättare att åstadkomma ett energiunderskott.
Men om du kan skilja löpning och styrketräningen åt så lär du få ut mer av båda passen var för sig.
23 februari, 2009 at 10:24 #566248Anonym anvandareMemberAvesstt wrote:Men jag fick höra att man bränner mer muskler än fett om man springer direkt efter man gymmat.
Stämmer det?Ja, du förbränner mer fett under själva aktiviteten än om du hade sprungit t ex en kort tid efter en måltid eller med fyllda glykogendepåer, men det betyder inte automatiskt en större fettförbränning om man tar hela dygnet (eller längre) som mätperiod, vilket är det intressanta.
Direkt efter styrketräning är antagligen ett av dom sämsta tillfällena att lägga konditionsträning, i hård konkurrens med direkt före.
23 februari, 2009 at 14:21 #566249Anonym anvandareMemberOkej tack, då vet jag
23 februari, 2009 at 19:04 #566250Anonym anvandareMemberKing Grub wrote:Ja, du förbränner mer fett under själva aktiviteten än om du hade sprungit t ex en kort tid efter en måltid eller med fyllda glykogendepåer, men det betyder inte automatiskt en större fettförbränning om man tar hela dygnet (eller längre) som mätperiod, vilket är det intressanta.Direkt efter styrketräning är antagligen ett av dom sämsta tillfällena att lägga konditionsträning, i hård konkurrens med direkt före.
Okey, detta avser inte direkt konditionsträning i dess rätta bemärkelse ; men jag brukar springa en kvart i medelhögt tempo innan träningen (enligt min löpmaskin ca 11.5 km/h). Detta kan väl knappast ha någon negativ effekt på mitt träningspass? (Eller resultatet av det)
När anser du att jag bör lägga löpträning för minimal muskelnedbrytning?
23 februari, 2009 at 20:34 #566251Anonym anvandareMemberSå långt ifrån styrkepasset som möjligt.
Och det handlar inte om muskelnedbrytning, utan om signalmekansimer som mer eller mindre ”tar ut” styrketräningens.
[http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537]
[http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=125137]
24 februari, 2009 at 11:54 #566252Anonym anvandareMemberKing Grub wrote:Så långt ifrån styrkepasset som möjligt.Och det handlar inte om muskelnedbrytning, utan om signalmekansimer som mer eller mindre ”tar ut” styrketräningens.
[http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537]
[http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=125137]
Ytterst intressant. Således kan man nästan dra slutsatsen att det är mer gynnsamt för någon med maximal muskelutveckling som mål, att skapa Kcalminus via kalorirestriktion eller ökad intensitet av skrotlyftning är att föredra?
Tror du två löp-pass per vecka (icke skotrlyftardagar) nämnvärt skulle påverka min muskelutveckling?
Edit: Såg att Eddie svarade
Eddie wrote:Det finns mängder av trådar om exakt det här, i varenda tråd påpekas just det att det är dosrelaterat och att det troligtvis spelar väldigt liten roll för den som inte satsar på eliten i varken kraftsport/bodybuilding eller uthållighetsidrott.24 februari, 2009 at 12:04 #566253Anonym anvandareMemberMarco91 wrote:Alltså dem menar nog under BULK att det är kasst att springa,ligger de inte till så här? Du kör fler reps + hyfsat intensiv gym träning för att påbörja förbränningen i ca 30-40 min. Sedan kör du ju på fettförbränningen (jogga efter gympasset) + ligger på -kcal minus dvs deff.
Många studier visar ju att man tappar en extrem liten siffra muskler om man kör jogging innan frukost. den siffran ska man inte ens tala om, den e så liten.
Då borde inte efter gym förstöra något alls egentligen?
Man bryter ju inte ned efter gymmet utan du går ju på fettförbränningen.Stämmer inte detta folk? väldigt nyfiken…
Du måste vara ett troll? Läs trådarna som är postade här så ser du vad det handlar om.
24 februari, 2009 at 12:17 #566254Anonym anvandareMemberIndec wrote:Således kan man nästan dra slutsatsen att det är mer gynnsamt för någon med maximal muskelutveckling som mål, att skapa Kcalminus via kalorirestriktion eller ökad intensitet av skrotlyftning är att föredra?Mycket möjligt.
24 februari, 2009 at 12:33 #566255Anonym anvandareMemberMarco91 wrote:Alltså dem menar nog under BULK att det är kasst att springa,Jag har slutat svara på dina idiotfrågor som du trolar sönder forumet med men sluta påstå att jag menar saker med det jag skriver.
Särskilt när du i vanlig ordning har fel. Jag menar inte bara under bulk, varför tror du att cellernas signalmekanismer skulle omvandlas helt bara för att en person sysslar med något som den valt att kalla för ”bulk”?
EDIT: Och när har du tänkt börja källhänvisa till alla dessa studier du alltid tjatar om?
24 februari, 2009 at 16:12 #566256Anonym anvandareMemberMarco91 wrote:själv testat den här lilla ”studien” för drygt 7 månader sedan precis innan mitt uppehåll . Testade den i 2 månader. Märkte ingen skillnad i förlorad muskelmassa.Du skrev inget om empiri, du skrev om studier som gjorts. Det är vitt skilda saker och nu har du ändrat dig helt. Men jag ser ingen anledning att svara mer nu, huvudsaken är att man kan försäkra sig om att ingen riskerar att ta dig och det du skriver på allvar.
Den risken är eliminerad så ge f*n i att skriva vad JAG menar med det jag skriver så slipper jag kommentera dina inlägg mer.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.