Optimal periodisering av deff

Home Forums Deff och fettminskning Optimal periodisering av deff

• This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author

Min fråga:
    Vilken är den optimala periodiseringen för deff/muskelbygge?
    Är det 1månad/1månad, 6månader/6månader, eller kanske olika långa perioder?

Jag frågar eftersom jag har förstått det som att fettförlusten av given viktförlust inte är linjär, utan kan avta med tiden vid kaloriunderskott. Stämmer det?

Kung Bruno wrote:
    En fett/viktnedgång avtar inte ”bara för att” om du ligger på energiunderskott. Då går du ner i vikt, hur du än gör ;).

Självklart fortsätter min viktnedgång, men jag vill ju att så stor andel av viktförlusten skall utgöras av fettförlust som möjligt. Och det är då jag undrar om det finns optimala tidsperioder. För jag har fått för mig att om man deffar länge så kommer kroppen till slut att inte släppa lika stor del fett längre. Det kanske även finns andra negativa aspekter med att ligga på underskott längre tid, hälsoaspekter alltså?
    Jag vet ju inte, har aldrig deffat på allvar förut.

Jarp wrote:
    Jag frågar eftersom jag har förstått det som att fettförlusten av given viktförlust inte är linjär, utan kan avta med tiden vid kaloriunderskott. Stämmer det?

Om du äter exakt lika mycket hela tiden och håller samma aktivitetsnivå kan viktnedgången avstanna iom att ditt BMR sjunker i takt med lägre vikt, ämnesomsättningen anpassar sig även till viss del vid lägre energiintag.

Men då handlar det om att du inte längre ligger på kcalunderskott eftersom ditt energibehov är lägre men ditt intag på samma nivå. OM du ligger på underskott går du ner, kruxet är att i realiteten åstadkomma underskott.:)

Ju mindre kroppsfett desto lägre underskott är att rekommendera om du är orolig för att förlora onödigt mycket muskelmassa. Dessutom är tung styrketräning och bra näringstiming kring träningen förutsättningar för att lyckas bra med förhållandet i ration mellan fett-och muskelförlust.:up:

Eddie Vedder wrote:
    Om du äter exakt lika mycket hela tiden och håller samma aktivitetsnivå kan viktnedgången avstanna iom att ditt BMR sjunker i takt med lägre vikt, ämnesomsättningen anpassar sig även till viss del vid lägre energiintag.

Men då handlar det om att du inte längre ligger på kcalunderskott eftersom ditt energibehov är lägre men ditt intag på samma nivå. OM du ligger på underskott går du ner, kruxet är att i realiteten åstadkomma underskott.:)

Ju mindre kroppsfett desto lägre underskott är att rekommendera om du är orolig för att förlora onödigt mycket muskelmassa. Dessutom är tung styrketräning och bra näringstiming kring träningen förutsättningar för att lyckas bra med förhållandet i ration mellan fett-och muskelförlust.:up:

Kung Bruno wrote:
    Jarp. Om du tror att ämnesomsättningen har sjunkit pga. underskott så lägg till en liten ätardag eller liknande, där du höjer ditt totala intag med, säg underhåll+25%, baserat på stärkelserika kolhydrater.

Tror nog att det skulle hjälpa i så fall.

Kommer verkligen en ätardag höja ämnesomsättningen i stor utsträckning? Borde inte effekten snarare vara samma ämnesomsättning, men större överskott, eftersom variationen i kaloriintag endast ändras för en dag? Förutsatt att energiförbrukningen är densamma?

F.ö. tycker jag inte riktigt att jag har fått svar på min fråga. Hur lång är en optimal deff?

Kung Bruno wrote:
    Tills du nått din mål? :)

Ok, jag säger igen. Är fettandelen av viktförlusten linjär (lika stor jämt) under en deff?

Quote:
    Innan jag svarar på nästa fråga så ska jag bara säga att jag knappast är något proffs på det här. Tvärtom är jag en stor fet nolla allt vad gäller kost och träning.

Vem är inte det? :D

Quote:
    Grub har skrivit att ämnesomsättingen höjs tillbaka till normala nivåer direkt vid start av normalt ätande igen.

Direkt? Är det att likställa med omedelbart, från första tuggan på ätardagens kebab? Sänks den lika snabbt igen då kaloriunderskott återinträder?

Jarp wrote:
    Ok, jag säger igen. Är fettandelen av viktförlusten linjär (lika stor jämt) under en deff?

Jag förstår inte vad det var för fel i det jag skrev?:( Nej den är troligtvis inte linjär iom att din ämnesomsättning kommer anpassa sig både p.g.a. av sänkt BMR men även p.g.a. att kroppen ofta ”slösar” mindre energi när mindre energi tillförs.
    Ju större mängd kroppfsett ju mer kcal från fett kan frisättas under t.ex. ett dygn. Så samma underskott kommer troligtvis inte innebära exakt lika mycket fettförlust vid olika kroppssammansättning.

Jag förstår inte vilket annat svar du förväntar dig.:what:

Jarp wrote:
    Direkt? Är det att likställa med omedelbart, från första tuggan på ätardagens kebab? Sänks den lika snabbt igen då kaloriunderskott återinträder?

Hur ska din kropp kunna veta att det är en ”ätardag” idag? Det handlar som sagt om att kroppens metabolism till viss del är ganska elastisk, alltså kommer ett högre energiintag innebära en lite mer slösaktig metabolism precis som ett lågt intag innebär en lite mer energisparande.
    Våra kroppar är inte så simpelt uppbyggda att kroppen förbrukar exakt lika mycket under olika förutsättningar. Med ett högre energiintag följer ofta bättre energi i gymmet, högre DIT och NEAT med på köpet t.ex. vilket är en faktor även det.

Kung Bruno wrote:
    Nej. När man kommer väldigt lågt ner i BF% så blir muskelförlusterna större.

Direkt är väl att likställas med omedelbart. Där omedelbart innebär kaloribalans över ett dygn eller en annan tidsperiod man använder sig av. (Om du räknar tuggan på kebaben, så måste du ju räkna på att du äter 1 tugga per 5 sekunder hela dagen:whistle:)

Tack för svaren, kul att du tar dej tid. Du har gjort den kunskapsinhämtning en normal forumit gör på 1 år på ett par månader, starkt jobbat! Nu ska jag inmundiga en kalorimängd på ca 2 öl. Det vankas fotboll på tv. Visca el Barca!

Kung Bruno wrote:
    Grub har skrivit att ämnesomsättingen höjs tillbaka till normala nivåer direkt vid start av normalt ätande igen.

Nej, det har jag inte. Med början omedelbart vid återgång till normalt ätande. Givetvis sker processen inte hux flux på nolltid åt det hållet heller. Det kan vara frågan om veckor eller månader.

King Grub wrote:
    Nej, det har jag inte. Med början omedelbart vid återgång till normalt ätande. Givetvis sker processen inte hux flux på nolltid åt det hållet heller. Det kan vara frågan om veckor eller månader.

Varför svettas jag då extremt mycket första dagen när jag börjar äta ordentligt efter en diet…..

Känns som ämnesomsättnignen är normal efter 15min och extremt hög inom 1 timme efter avslutat diet..

Det är ju en akut termogen effekt, inte BMR. Det är den basala ämnesomsättningen som nedregleras vid långvarigt energiunderskott. Den skjuter inte upp i höjden igen av en brakmiddag.

BMR innan och efter ”semi-starvation” i 24 veckor och efter 12-20 veckors påföljande refeeding; American Journal of Clinical Nutrition, Vol 60, 666-675:

[img=http://i24.tinypic.com/303cns6.jpg]

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.