Osäker angående cardio träning

Home Forums Deff och fettminskning Osäker angående cardio träning

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • Author

Hej! Jag har tränat i över 2 år nu och har aldrig riktigt genomfört en deff. Jag har sett bilder på folk som har minskat drastiskt i %Fett och framhävt musklerna ordentligt.
    Jag tränar 4 dagar i veckan, och undrar nu hur man ska lägga upp motionsträningen. Ska man köra 1 timma prommenad efter ett hårt gympass? Eller ska man ta det på en vilodag istället? Det är detta jag har lite svårt för.
    Detta slog mig häromdagen när jag testade lite skjortor som satt så fint för bara 4-5 månader sen. Just då vägde ca 75-76kg, men jag har långsamt klättrat upp mot 88kg. Jag kanske borde säga att jag är 172cm lång vilket inte är specielt mycket så det är en hel del som ska bort.

Också en sak till, Innan ni går ut för att gå; Vad äter ni/eller äter ni ens överhuvudtaget? Sist men inte minst, EFTER den långa promenaden, vad äter ni då?

Det känns som om det blev lite rörigt med alla frågor men jag hoppas ni förstår vad jag menar, uppskattar verkligen bra svar.

MVH Samir :emo-thumb

Undrar också samma fråga! :) Kan någon ge ett svar?

Att promenera är inte att träna, du behöver inte lägga upp maten på något särskilt sätt för en promenad. Går du ut och promenerar en sväng före lunch så äter du när du kommer in.
    Har du ingen lust att äta då så gör inte det. Det är som sagt ingen träning att promenera, mökligtvis för en dam på 60 år.

Jag skulle aldrig ta en promenad på löparbandet efter styrketräning, då skulle jag skynda mig hem och käka. Promenaden kan du ta precis närsomhelst annars.:)

Quote:
    There is debate over the independent and combined effects of dieting and increased physical activity on improving metabolic risk factors (body composition and fat distribution).

Objective: Conduct a randomized controlled trial (CALERIE) to test the effect of a 25% energy deficit by diet alone or diet plus exercise for 6 months on body composition and fat distribution.

Design: Randomized controlled trial. Setting: Institutional Research Center. Participants. Thirty-five out of 36 overweight but otherwise healthy participants (16M/19F) completed the study.

Intervention: Participants were randomized to either control (healthy weight-maintenance diet, n=11), calorie restriction (CR: 25% reduction in energy intake, n=12) or caloric restriction+exercise (CR+EX: 12.5% reduction in energy intake+12.5% increase in exercise energy expenditure, n=12) for 6 months.

Main outcome measures: Changes in body composition by DXA and changes in abdominal fat distribution by multislice CT.

Results: The calculated energy deficit across the intervention was not different between CR and CR+EX. Participants lost approximately 10% of body weight (CR:-8.3+/-0.8, CR+EX:-8.1+/-0.8kg, p=1.00), approximately 24% of fat mass (CR:-5.8+/-0.6, CR+EX:-6.4+/-0.6kg, p=0.99), and 27% of abdominal visceral fat (CR:0.9+/-0.2, CR+EX:0.8+/-0.2kg, p=1.00). Both whole body and abdominal fat distribution were not altered by the intervention.

Conclusion: Exercise plays an equivalent role to CR in terms of energy balance; however it can also improve aerobic fitness which has other important cardiovascular and metabolic implications.

J Clin Endocrinol Metab. 2007 Jan 2; Effect of calorie restriction with or without exercise on body composition and fat distribution.

En studie visar att viktminskningen och kroppssammansättningen påverkas likadant oavsett om man väljer att gå ner i vikt genom att skapa ett energiunderskott via enbart kalorirestriktion eller via kalorirestriktion + motion för ett lika stort underskott.

Och… alldeles ny:

Quote:
    This study was designed to compare the effects of 2 different but isocaloric fat reduction programs with the same amount of energy deficit – diet alone or diet combined with aerobic training – on body composition, lipid profile and cardiorespiratory fitness in non- or moderately obese women.

Twenty non- or moderately obese (BMI 24.32 +/- 3.11) females (27.3 +/- 6.6 years) were tested at the beginning and after an 8-week period of a mild hypocaloric diet for the following parameters: (1) body mass and body fat; (2) total cholesterol, HDL-C, LDL-C and triglycerides; (3) lactate (millimol/liter) during submaximal exertion (100 W); (4) heart rate during submaximal exertion (100 W), and (5) maximum exercise performance (watt). Subjects were randomly divided into either a diet alone (D, -2,095 +/- 659 kJ/day) or a diet (-1,420 +/- 1,084 kJ/day) plus exercise (DE, three 60-min sessions per week at 60% of VO(2)max or -5,866 kJ/week) group. Results: Body mass and body fat decreased significantly in D (-1.95 +/- 1.13 kg or -1.47 +/- 0.87%; p < 0.05) and DE (-2.23 +/- 1.28 kg or -1.59 +/- 0.87%; p < 0.05), but there was no significant difference observed between the groups. Statistical analysis revealed no significant changes of total cholesterol, HDL-C, LDL-C, triglycerides and heart rate during submaximal exertion (100 W). Lactic acid accumulation during submaximal exertion (100 W) decreased significantly (-0.8 +/- 1.4 mmol/l, p < 0.05) in DE and increased significantly (+0.4 +/- 0.5 mmol/l, p < 0.05) in D. Maximum exercise performance improved significantly (+12.2 +/- 8.8 W, p < 0.05) in DE and did not change significantly in D.

This study showed that independently of the method for weight loss, the negative energy balance alone is responsible for weight reduction.

Ann Nutr Metab. 2007 Nov 20;51(5):428-432. Fat Loss Depends on Energy Deficit Only, Independently of the Method for Weight Loss.

Fat Loss Depends on Energy Deficit Only, Independently of the Method for Weight Loss.

= ?

För den som inte gick på engelskan

Fettförlust är enbart beroende på energiunderskott, oavsett hur detta har skapats (kalorirestriktion, motion eller en kombination).

King Grub wrote:
    Fettförlust är enbart beroende på energiunderskott, oavsett hur detta har skapats (kalorirestriktion, motion eller en kombination).

Om man inte äter LCHF förstås, för då kommer andra parametrar in.

Om man äter LCHF som normalviktig, lägger man heller inte på sig onödigt kroppsfett.

Snälla börja inte med det där tjatet i den här tråden också. Börjar bli jobbigt att varenda tråd urartar i samma diskussioner som inte leder någonvart….

Synd om trådskaparna om inte annat.:(

Eddie Vedder wrote:
    Snälla börja inte med det där tjatet i den här tråden också. Börjar bli jobbigt att varenda tråd urartar i samma diskussioner som inte leder någonvart….

Synd om trådskaparna om inte annat.:(

Har du något emot att forummedlemmarna ser vilka olika alternativ som finns?
    Det är ju ändå de som själva avgör vad de väljer att göra!

Att du inte väljer det jag förespråkar må så vara, men borde du inte också låta andra välja själva, i stället för att försöka strypa debatten?

Frank Nilsson wrote:
    Har du något emot att forummedlemmarna ser vilka olika alternativ som finns?
    Det är ju ändå de som själva avgör vad de väljer att göra!

Att du inte väljer det jag förespråkar må så vara, men borde du inte också låta andra välja själva, i stället för att försöka strypa debatten?

Nej det har jag inget emot, men hur måga trådar behövs för diskussion om samma sak?

Jag har inte sagt något negativt om kosten som din sekt förespråkar, många har haft invändningar mot den men inte jag. Jag bara ogillar din retorik.

Har inget att göra med ”strypa debatter”, tycker bara synd om trådskaparna som vill få svar på SIN fråga men det slutar i sida upp och sida ner med tjafs om bevis hit och bevis dit, vilket besvaras med anekdotiska bevis, följt av mer krav på belägg, mer anektoter om och om igen varpå grundfrågan faller i glömska.

Eddie Vedder wrote:
    Nej det har jag inget emot, men hur måga trådar behövs för diskussion om samma sak?

Jag har inte sagt något negativt om kosten som din sekt förespråkar, många har haft invändningar mot den men inte jag. Jag bara ogillar din retorik.

Har inget att göra med ”strypa debatter”, tycker bara synd om trådskaparna som vill få svar på SIN fråga men det slutar i sida upp och sida ner med tjafs om bevis hit och bevis dit, vilket besvaras med anekdotiska bevis, följt av mer krav på belägg, mer anektoter om och om igen varpå grundfrågan faller i glömska.

Om man tittar runt i trådarna, tror jag nog att det är svårt att föra till bevis, att mina synpunkter har tagit så stor plats att olika ”renhållare” behöver söka tillrättaföra mig, varje gång jag skriver någonting.

Det är ofta alls inte de synpunkter jag framför , som kritiseras, utan ofta gör man som du, att man ifrågasätter lämpligheten av att de överhuvudtaget framförs!

Så har det varit alltsedan mitt första inlägg på forumet..

sorry om jag snor tråden lite men en fråga:

morgonpromenader på tom mage :up:
    men löpning i intervaller på tom mage innan frukost?

mvh

Vad är frågan?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.