Home › Forums › Deff och fettminskning › periodisk fasta
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
13 oktober, 2007 at 17:04 #830168Anonym anvandareMember
hej! jag undrar om man kan bygga muskler samtidigt som man går ner i vikt om man kör på periodisk fasta. tack
13 oktober, 2007 at 17:04 #84324Anonym anvandareMember14 oktober, 2007 at 00:42 #830169Anonym anvandareMemberJa, det går, beroende på hur lång mätperioden är. Över en vecka har jag personligen förlorat fettmassa och ökat i styrka (en, för mig, god indikator på muskeltillväxt). På min sida finns det före/efter bilder på en kille/klient som ökade signifikant i muskelmassa och tappade en hel del fettmassa under en 6 veckors period, och andra har lyckats med liknande förändringar i kroppskompositionen (i dessa fall har vissa haft ganska kort träningserfarenhet, varav en del ökningar kan förklaras av nybörjarfenomenet).
15 oktober, 2007 at 00:02 #830170Anonym anvandareMemberJag håller med Martin här.
Jag har sedan en tid tillbaka anammat ett cykliskt upplägg och vikten står still, men fettet minskar och styrkan ökar igen, i motsats till mitt tidigare upplägg som innebar ett konstant underskott (och konstant stagnation/styrkeförlust i basövningarna).
Jag tänker akta mig noga för att dra för stora växlar på det här men det känns helt klart som att jag är rätt ute.
15 oktober, 2007 at 00:18 #830171Anonym anvandareMemberMr tony wrote:jag har provat att typ bulka och samtidigt deffa på en dag, kan säga att jag inte fick ut nått extra ur det, det förmodligen bästa man kan göra är att helt enkelt bulka ett par månader och sedan deffa.Bulka och deffa samtidigt på en dag?
Hur gjorde du då, om man får fråga?
15 oktober, 2007 at 00:33 #830172Anonym anvandareMemberMr tony wrote:Det var just det som inte gick :pMen hur ser du på tanken cykla kalorierna över en veckas tid då?
15 oktober, 2007 at 15:54 #830173Anonym anvandareMemberJofren wrote:Jag flicker in en liten summering av en studie i nästan helt rätt ämne.Testpersonerna var ju iofs kraftigt överviktiga. Kan nog även förutsätta att de aldrig hade tränat innan. Men intressant ändå, och som du sa nästan rätt ämne
15 oktober, 2007 at 15:56 #830174Anonym anvandareMemberKung Bruno wrote:Så styrketräning är alltså onödigt under deff?Hur kom du fram till den slutsatsen?
15 oktober, 2007 at 16:29 #830175Anonym anvandareMemberJofren wrote:Jag flicker in en liten summering av en studie i nästan helt rätt ämne.”The combined effects of exercise and energy restriction on changes in body fat and fat-free mass (FFM) are controversial. This study was conducted to determine whether muscle hypertrophy is possible during weight loss. Fourteen obese females received a 3360-kJ/d liquid diet for 90 d. Seven subjects received a weight training (WT) regimen and seven subjects remained sedentary (C). Biopsy samples were obtained from the vastus lateralis muscle at baseline and after 90 d of treatment. The average weight loss over the 90-d period was 16 kg with approximately 24% of the weight loss from FFM and 76% from fat. The amount and composition of the weight loss did not differ between WT and C groups. The cross-sectional area of slow twitch and fast twitch fibers was unchanged by treatment in C subjects but significantly increased in WT subjects. It appears that weight training can produce hypertrophy in skeletal muscle during severe energy restriction and large-scale weight loss. ”
American Journal of Clinical Nutrition, Vol 58, 561-565Svensk sammanfattning: De som tränade under viktnedgången ökade sin muskelmassa, trots en diet bestående av 850 kcal/dag (90 dagar).
Två oerhört viktiga variabler som gör att studien inte går att applicera direkt på folk som varit med ett tag:
1) de var nybörjare (nybörjarfenomenet aka man förbättrar kroppskompositionen markant de första månaderna av träning)
2) de var överviktiga, vilket gör att kroppen sparar muskelprotein vid viktförlust mycket effektivare i jämförelse med normalviktiga/lägre kroppsfett. Kanske är detta även en anledning till att det, anekdotiskt, tycks som att överviktiga kan göra ökningar t o m under hård diet. Detta, i kombination med punkt 1, kan förklara studiens resultat.
16 oktober, 2007 at 09:04 #830176Anonym anvandareMemberGrandmaster wrote:Svensk sammanfattning: De som tränade under viktnedgången ökade sin muskelmassa, trots en diet bestående av 850 kcal/dag (90 dagar).Två oerhört viktiga variabler som gör att studien inte går att applicera direkt på folk som varit med ett tag:
1) de var nybörjare (nybörjarfenomenet aka man förbättrar kroppskompositionen markant de första månaderna av träning)
2) de var överviktiga, vilket gör att kroppen sparar muskelprotein vid viktförlust mycket effektivare i jämförelse med normalviktiga/lägre kroppsfett. Kanske är detta även en anledning till att det, anekdotiskt, tycks som att överviktiga kan göra ökningar t o m under hård diet. Detta, i kombination med punkt 1, kan förklara studiens resultat.
Söderqvist1: Det finns mer bevis för att det går att bygga muskler och bränna fett samtidigt! Läs hela Ove Rytters Fit for Fight!
Quote:Fit For Fight
Orsaken till denna intensiva träningsperiod (se ovan) var ett experiment, där vi var 24 tränande som tävlade mot varandra (men mest mot oss själva) med Bod-Pod-mätning (på Paulúns Näringscenter) Gruppen tappade 99,5 kilo fett och ökade samtidigt 15 kilo muskler under dessa 104 dagar!! Detta visar att gym- och kardioträning är den rätta vägen till sommarform. Och resultaten är ingen bluff, utan hardcorefakta. Han som vann, en kille som inte tränat på 13 år, minskade sitt underhudsfett med nästan 50 % på 104 dagar, samtidigt som han lade på sig muskler. Resultat man knappast får med annan träning än med vikter och mycket kardioträning (lågintensiv kombinerad med mer högintensiv, beroende på egen fysisk status och analys av skaderisk).
[https://www.body.se/images/newsletter/277/]Söderqvist1: Jag själv har över ätit en längre tid med bra mat vilket tyvär har get mig en hel del fett runt magen men jag har slutat med dessa dumheter. Numer så äter jag när jag är hungrig tills jag är mätt, detta har gjort att jag gått ner 4.3 kilo på 3 veckor (jag går 2 timmar om dagen på vilodagarna) och jag har bra tryck i träningen så att jag kan träna hårt så att jag ökar. Trycket är inte lika bra som när jag ägnar mig åt frosseri, men tillräckligt bra för att bygga muskler och bränna fett samtidigt och förmodligen ett effektivare tillväga gångs sätt i det långa loppet!
16 oktober, 2007 at 16:10 #830177Anonym anvandareMemberVad är oklart?
Det finns dom som påstår att det är svårt att bygga muskler och gå ner i vikt samtidigt, därför att man måste ligga på ett kalori överskott, det omvända har också påståtts nämligen att när man ligger på ett kalori underskott för att minska kroppens fett mängd så är det svårt eller till och med omöjligt att bygga muskler eftersom det krävs ett överskott för detta. Men som det framgår i länken så har deltagarna lyckats gå ner i fettmängd samtidigt som dom lade på sig muskler! Jag hoppas att det är klarlagt!Jag själv har under en period ätit alldeles för mycket så att jag har fått en ”bilring” runt magen, jag har ätit så att jag mår illa. Jag har nu slutat med det. Nu väntar jag tills jag börjar på att bli hungrig sen äter jag ”byggar mat” tills jag blir behagligt mätt. Jag har störst aptit på morgonen, så jag äter allt mindre måltider ju längre dagen går, så på kvällen behöver jag inte så mycket mat för att bli mätt. Jag äter ungefär 3000 kalorier på vilodagarna och närmare 4000 på träningsdagarna. När jag åt förmycket så låg jag på fem sex tusen kalorier om dagen. Jag har gått ner 4.3 kilo på 3 veckor samtidigt som jag har blivit starkare på gymmet. Så jag kan tydligen bygga muskler och minska kroppens fett mängd samtidigt. Jag har gjort detta under 3 veckor och med tanke på det hyfsat bra tryck jag har under träningen så har jag ingen anledning att tro att det kommer att försvinna innan jag har nått min idealvikt!
16 oktober, 2007 at 16:50 #830178Anonym anvandareMemberÖkad styrka är inte direkt kopplad till ökad mängd muskler.
Ökar man i muskelmassa ”samtidigt” som man minskar i fettvikt, får man se på vilken mätperiod man använt sig av. Om ”samtidigt” är en ökning av muskelmassan och en minskning av fettvikten efter ett halvår eller något – visst, då kan man bygga och deffa ”samtidigt”.
16 oktober, 2007 at 18:10 #830179Anonym anvandareMemberPeriodisk fasta är enl. mig outstanding oavsett om du vill öka i prestation eller muskler, bränna fett eller har ett annat mål med din träning/kropp.
Konsten/svårigheten är att fördela kalorierna samt näringsämnena rätt.Personligen tycker jag 18 h/ 6 h är bäst för viktnedgång och 16 h / 8 h bäst för att öka prestation samt eller muskelmassa/styrka. De två variabler som jag laborerat med är främst kolhydrater och totala mängden kalorier. Protein och fett ligger fast inom vissa gränser fast fördelas olika beroende på målsättning, typ av träning som bedrivs samt var i microträningscykeln du befinner dig. Har med framgång provat IF på elittränande.
Bara att lyfta på hatten åt Grandmaster som fick upp mina ögon för detta i våras.
Ser fram emot kommande bok och hoppas att många fler upptäcker IF´s fördelar.16 oktober, 2007 at 23:47 #830180Anonym anvandareMemberHur gör jag billigast och bäst en fettmätning?
17 oktober, 2007 at 03:53 #830181Anonym anvandareMemberJarp wrote:Hur gör jag billigast och bäst en fettmätning?Caliper är nog det billigaste om du ska köpa nåt.
Jag kör med impedansmätare och en vanlig våg för o hålla koll på vikten. De två ihop ger hyfsad indkation tycker jag åt vilket håll utvecklingen går om man följer en viss diet, bulkar, etc.
Följer man anvisningarna så tycker jag att impedansmätare mäter rättså konsekvent från dag till dag. De absoluta värdena kanske skiljer sig något från verkligheten men huvudsyftet för min del iaf är o se åt vilket håll det går. Känns lite enklare och mer konsekventa mätningar än o mäta med kaliper, men det kan ju iofs bero på att jag inte har så mycket erfarenhet av just kalipermätning.
Köpte impedansmätaren för ca 40 dollar i US
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.