Home › Forums › Deff och fettminskning › periodisk fasta
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
17 oktober, 2007 at 08:13 #830182Anonym anvandareMemberKung Bruno wrote:Peter Söderqvist, det kan inte vara så att du omedvetet cyklar kalorierna och på så sett behåller vikt?
För det är ju i princip omöjligt att öka i muskelmassa samtidigt som man minskar fettvikt.
Ursprungligen postat av King Grub
Energiintagets vikt visades i en ny studie där 23 collegestudenter fick antingen 1, 1.4 eller >2 g protein per kilo kroppsvikt och dygn under en 12-veckors styrketräningsperiod avsedd att öka styrka och massa. Deltagarna, som var i energibalans, uppvisade goda styrkeökningar efter studiens slut, men inga deltagare, oavsett proteinintag, uppvisade några förändringar i sin muskelmassas storlek. Proteinintaget och styrketräningen hjälpte inte: inget överskott = ingen muskeltillväxt.Det primära för anabolism är energiintaget.
Söderqvist1: Mot detta står Rytter’s grupp på 24 personer som gick upp 15 kilo i muskler och gick ner 99.5 kilo i fett! Så vitt jag kan se så finns det inget i College studien som mot bevisar att; du kan bygga muskler o bränna fett samtidigt om man är mer eller minde fet! Det står ingenting om hur pass bra form dessa college studenter hade. Om man antar att dom hade en normal vikt och försöker bygga muskler på ett kalori jämnvikt så går det inte! Låt oss säga att jag behöver 4000 kalorier om dagen för att stå still i vikt, 4000 är grundat på vad vågen visar under två veckor. Detta är en grov uppskattning, som visar sig att ha en felmarginal på 1 kilo viktuppgång om året. Detta ger mig teoretiska möjligheter att öka muskelmassan med 1 kilo på ett år. Om jag är överviktig och lägger mig på cirka 3500 kalorier om dagen så finns detta lilla över skott kvar där, eftersom 500 kalorier om dagen kommer att tas från fettet , 3500 + 500 = 4000! När jag når min idealvikt och ligger marginellt under 4000 kalorier om dagen så kommer jag inte att öka i muskelmassa därför att jag behöver ett litet överskott som täcks up av 4000 kalorier om dagen!
4000 kalorier om dagen kommer inte att öka fett mängden heller, eftersom det lilla överskottet som det innehåller går till muskel bygge!21 oktober, 2007 at 23:08 #830183Anonym anvandareMemberborde man inte öka i massa(litegrann.) och minska i BF ifall man kör tex riktigt hårt på gymmet en gång i veckan (MAX OT style fast hela kroppen.) sedan ligger på överskott första 2dagarna när proteinsyntesen är som högst med nyttig mat osv, sen resten av dagarna ligga på kcal underskott och använda typ leucin, taurin osv för att ”behålla” muskelmassan?
Det är en teori jag har iaf!
21 oktober, 2007 at 23:37 #830184Anonym anvandareMemberfinns studier på att både leucin och taurin har gynnande effekter på att behålla muskelmassan .. hur mkt vet jag inte ..
visst skulle aldrig lägga pengar på taurin fritt men leucin har jag iaf en påse av som räcker iaf några veckor till, vet inte om det hjälper något alls i detta fall eller om jag ska använda det träningsdagarna bara ist.
31 oktober, 2007 at 10:57 #830185Anonym anvandareMemberKung Bruno wrote:Om mätperioden ”samtidigt” är över en vecka då?Träningsdagar med överskott, rikt på kolhydrat/protein/fett/energi.
Vilodagar med underskott, rikt på protein.
Går det? Att öka i muskelmassa samtidigt som man minskar i fettvikt.
Du har ju visserligen redan fått svar i en annan tråd, men om vi säger såhär:
Hur pass stor skillnad tror DU att det skulle kunna göra? Betänk först hur mycket muskelmassa en person de facto ökar under en veckas tid med mer eller mindre konstant energiöverskott, kvalitativ träning och nästintill optimal näringstiming.
Den ökningen är ytterst liten, förutsättningarna må vara dom bästa möjliga men tiden är helt enkelt alldeles för kort för att ordentliga ökningar av muskelmassan ska kunna ske.
Tän då att du under några av dom här dagarna medvetet lägger dig på kaloriunderskott, d.v.s en negativ proteinbalans som följd. Då kommer inte ens alla dagar under den korta perioden som en vecka ändå är att innebära dom bästa förutsättningarna.Så hur mycket man än kan teoretisera och försöka bolla med detaljer för att hitta ett optimalt upplägg så kommer resultatet bli mer eller mindre +-0 förmodligen. Alla som bygger vill ju trots allt se förändringar, vad är det värt att kanske kunna uppnå mätbara skillnader som inte märks i vilket fall?
Nu är ju du fortfarande ett barn som växer, med alla ”gratis” förutsättningar det innebär, så jag kan inte för allt i världen se varför du skulle försöka optimera dig som om du vore en fullvuxen karl som tränat i 20 år.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.