Periodisk fasta, att bryta fastan?

Home Forums Deff och fettminskning Periodisk fasta, att bryta fastan?

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

Liten fråga angående Periodisk fasta där fastan är satt på 16h:

inleder fastan 20,00 för att sedan bryta den 12,00 med ett mål på 500kcal, tränar 16,00. Innan träningen fyller jag på med ”drink 280 kcal (20g vassle + 50g malto)” och en likadan just efter träningen. Sedan blir det 2 måltider fram till 20,00 då fastan inleds igen.

frågan är då när jag bryter fastan 12,00 med lite mat skall jag då skippa drinken som jag intar just före träning och lägga den ihop med drinken efter träningen istället eller helt skippa den?

Flytta inte bort drinken du tar före, den effekten du får i form av ökad proteinsyntes av vasslet är bara positivt.

Vill du dra det hela ännu ett strå längre kan du:

12.00 – Bryt fasta med måltid, 500Kcal
    16.00 – Före-drink, bestående av EAA+malto.
    17.00(?) – Efter-drink bestående av EAA+malto.
    17.00-20.00 – Hem och ät mat.

Som du ser är upplägget likt det du kör nu, med skillnaden att det är EAA ihop med maltodextrinet istället för vassle. Detta grundat på främst två anledningar:

– EAA har visat sig höja proteinsyntesen mer än vassle vid intag på fastande mage (vilket ditt fall kan räknas som då du inte ätit fast föda på 4tim)
    – EAA ger inte lika mycket kalorier som vassle, men likväl har du samma positiva egenskaper (tom bättre), vilket gör att du med fördel kan förlägga lite extra kalorier på fast föda under dina resterande ät-timmar.

Kör själv på periodisk fasta, med detta grundupplägg på näringstiming, och jag kan säga att det ger utdelning.

Flessa wrote:
    Du skulle inte vilja ge exempel på hur det ger utdelning?

Pågående diet med syfte att minska i vikt. Började i januari detta år, startvikt: 108kg, 102cm runt magen.

Nuvarande: 83kg, 79,5cm runt magen. Övriga mått, tex bröstomfång skiljer inte många centimetrar jämfört med starten, vilket kan förklara mycket muskler bevarade (kanske tom en viss nettoproteinvinst?).

Hursom; Kan likväl vara att träningen sköts bra, då jag ökat i styrka i många övningar trots kalorirestriktion. Och här kommer den viktiga biten in; Jag tycker detta upplägg ger utdelning tack vare att det ger bra med energi, och jag känner mig återhämtad på detta matupplägg även på ett kaloriunderskott.

De gånger jag dietat med ett ”vanligt” 6mål/dag schema tycker jag man mest går småhungrig hela tiden, vilket för min del ger negativa effekter på humör och träningsresultat. Därför anser jag att det upplägget jag presenterade ”ger bra utdelning” :)

Självklart får man väl ta med i beräkningarna att alla är olika, så bara för att jag gillar bättre att äta mig mätt 1gång/dag istället för att småäta 6-8ggr så kanske inte alla gillar det, och därigenom inte får samma positiva effekter på saker på sidan om träningen, som jag får, tex: bättre humör, mental energi under dygnet osv..

Flessa wrote:
    okej. Härligt att du har hittat ett upplägg som passar dig och som du trivs så bra med! :up:

Japp, det känns kul när man får resultat för slitet också :)

Periodisk fasta är något jag skulle vilja rekommendera varje tränande att prova en period i sitt liv, jag minns själv att jag var skeptisk i början men nu känns det som att jag aldrig kommer byta bort det här ”tänket” (Där huvuddelen av dagens intag baseras efter själva träningspasset). Men som sagt, alla är olika, med olika värderingar så det känns inte lönt att springa runt och propagera mer än att ge sina egna positiva erfaranheter från och till. :up:

Klokt angående att stoppa i sig EAA istället för vassle. Användt det tidigare men hade helt fallit i glömska, tack tack!

Har nu själv endast kört denna typ av diet sedan i tisdags, känns konstigt att man faktiskt kan känna sig mätt under en diet. Enda gång jag känner av hungerkänsla är 30-60min efter träning innan jag fått i mig första målet mat, sedan så mår min mage mycket bättre samt att jag känner mig på sjukt bra humör samt allmänt pigg, sedan att jag fått bort det sjuka godissug jag alltid har på kvällen känns sjukt bra.

Tiden får utvisa vad denna typ av diet gör för mig men i dagsläget känns det iaf riktigt riktigt bra.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.