Periodisk fasta(If)

Home Forums Deff och fettminskning Periodisk fasta(If)

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 34 total)
  • Author

Har försökt leta mig till svar som tillfredställer, men hittar inte riktigt svaren på mina frågor.

Lite bakgrundsinfo innan. 25 år, 170cm ca 72kg. Målvikt 65-68 kg. har satt igång lite träning så här lagom till sommaren och blev lite sugen på att testa periodisk fasta. Förra året körde jag den termogena deffen och var mycket nöjd med resultaten, även om jag inte orkar köra samma upplägg igen.

Mitt schema idag ser ungefär ut så här
    06,30-07,00 Går upp och joggar 2,5km-5km i förhållandevis lätt tempo.
    Frukost bestående av mjölk, proteinpulver och kesella.
    12,00 lunch, fokus på proteinintag, med ett kcal värde på ca 500-700.
    17,00 träning, gym. Alternativt två ggr i veckan är det kickbox 19,00
    Äter något när jag kommer hem efter träningen. Samma princip där, fokus på protein och ett kcal värde som inte överstiger sammalagd summa på 1700kcal om dagen.

Jag är inte riktigt nöjd med det här, då jag ofta går hungrig och har en tendens att småäta, speciellt efter lunchen och senare på kvällen, då jag sällan blir riktigt mätt.

Det jag inte riktigt förstår är hur ett upplägg skulle se ut via periodisk fasta.
    Om jag bibehåller samma schema, men istället äter min första måltid vid 12 eller 13, innehållande 500-700kcal, för att sen gå och träna vid 17 eller 19 och sedan äter mina resterande 1000-1200kcal direkt efter träningen?
    För att sedan börja om dagen efter?
    Kan man äta en större beståndsdel kolhydrater då, och mer fokusera på att inte gå över kcal taket?

Hur gör man bäst på helger, vilodagar då man inte har samma schema? Fokusera på att äta mycket mat under kort tid och sedan bibehålla fastan?
    Får man äta något alls under fastan? Är det endast vatten och sockerfri läsk som får intas under fasttiden?

Tacksam för er hjälp

Hej och lycka till med din diet för det första.
    Så som jag förståg Periodisk fasta så är det så att man äter de mesta runt träningen för att kunna träna bra och samtidigt gå ned i fettvikt.
    Jag tycker att du kör så här börjar äta 12.00 en måltid som innehåller ca 500 kcal.
    15:30 Äter du nått mellanmål
    17:00 så tränar du antar att du tränar ungefär 1timme säg att du är hemma kl 18.30 äter här. antingen ett stort mål eller så ett mindre mål för att sedan äta ditt sista mål vid 20.

Låter bra.
    Vad borde man då äta som mellanmål? Snabb energi, eller helt enkelt bara en frukt mm? Om möjligt kommer jag försöka hålla mig ifrån tillskott, äter hellre min mat :)
    Om jag tränar vid 19-20 tiden, och då är hemma till 21, då kommer jag äta till ca 22 om jag ska hinna få i mig maten. Hur gör jag då med 16 timmars intervallet? det skulle innebära att jag inte får äta förrän 14 dagen efter, vilket blir rätt sent, eller håller jag mig till lunch ändå vid 12 och accepterar att 12-14h fasta är okej det också?

Jag vet inte hur det är när de gäller me fastan om man kan öka på me 2 timmar , men annars kan du ju ta ditt första mål kl 14?

Mellanmål tycker jag att du håller dig till något proteinrikt , jag brukar ta 250 gram kvarg och blanda in lite nötter och äta sjukt gott och bra under diet! det brukar bli min måltid innan träningen eller så blir de någon proteindrink + nötter.

Funderar själv på att prova detta.

Föreslås någon särskilt % vad gäller protein/kolhydrater/protein under periodisk fasta, eller är det mest själva poängen med att äta mestadelen efter träning som spelar roll ?

275g protein 146g kolhydrater 141g fett – 2974kcal

det är t.ex. det jag planerar äta under träningdagar, kommentarer rent allmänt på procentfördelningen?

Jag kör på 18 timmars fasta, har varit uppe i 20 till och med. Det funkar fin fint, kan vara jobbigt att träna på det schemat i början men man vänjer sig :)

Ja, det känns onekligen som om kroppen vänjer sig rätt snabbt. Jag körde med fastan nu under senaste 3-4 dagarna och redan börjar man märka att man inte är lika hungrig osv. Dock blir man sjukt hungrig när man väl börjar äta.
    Om jag ska ta ett mellanmål innan träning, varför ska jag då äta massa protein? är det inte bättre att fylla på med en mindre mängd kolhydrater och sedan fylla på med protein/kolhydrater/fett i 1-2 måltider efter träningen? Jag äter ju ändå ett mål mat 3-5 h före träning via lunch, så fastan är bruten och visst proteinintag är ju redan gjort?

Någon som har koll på hur stor skillnad det gör om man fastar 16 eller 18 timmar? Har gjort vissa försök på att koncentrera intaget till 6h om dagen, då 16-22 med träning ca 20 och 1-2 mål efter träningen.

funderar på att börja köra detta också. Mitt jobb börjar jag mellan 16-18 och sen jobbar jag till 02-04 på natten, mellan vilka tider tror ni det är bäst att äta då ?

mvh

Anpassa det till när du tränar så du får i dig största delen av energin efter träningspasset.

och de dagar man inte tränar på då ? Är det viktigt att alltid fasta samma timmar på dygnet oavsett om du tränar eller inte ?

Mitt jobb är väldigt aktivt då jag går nästan konstant.

Tror ni isf att fasta mellan 21-13 är kasst om man jobbar till 02-04 ungefär?

Vilka kosttillskott är rekomenderade att inta ?

Om jag förstått det rätt så ska du balansera maten på 3 lika stora mål de dagar du inte tränar. Att dra ned lite på kcal samt öka på proteinintaget de dagarna lär också vara bra.

Vilken period du fastar, beror mycket på när du tränar. Säg att du tränar innan jobbet, kanske 15 bör du ha ätit något innna och sedan koncentrera 70-80 av ditt intag till 1-2 måltider kort efter träningen. Det skulle innebära att du går ca 8h fasta och sedan sover resterande 8. Då har du fastat 16h, vilket borde fungera? Ska sägas igen att jag precis börjat på detta så finns säkert de som vet mer om det

Liten summering från senaste två dagarna.
    Igår:
    16.30 mat. Äggröra,skinka, osötat fullkornsbröd och lite mjölk, ca 500-550kcal
    19.00 lite snabba kolhydrater innan träningen
    19.30-20.30. Styrketräning, avsluter med lite powerwalk. ca 1-1,5h promenad på hela dagen.
    20.30 gainomax 250kcal
    21.00 kyckling/räk sallad, ingen pasta, endast grönsallad
    22.00 stekt kyckling och mjölk. Sammanlagt 500-700 kcal med tidigare måltid
    Ca 1700kcal ca 40%protein

Idag.
    14.00 mat, kycklingburgare med mjölk och morötter ca 550kcal
    18.00 lite snabba kolhydrater innan träning
    18.30-19.30 styrketräning 30-40 gym samt ca 1h promenad på hela dagen.
    19.30 gainomax
    20.30-21.00 Potatis och kassler med vatten. Ca 600kcal
    ca 1600kcal 40%protein
    Vad tros?

Jag tror att det är bra att hålla fastan till samma timmar så du vänjer kroppen vid några tidpunkter den skall bli hungrig.

Varför skulle du behöva äta tre lika stora mål mat?

För mig ser det ut ungefär så här på en träningsdag:

12.00: EAA
    12-13: träning
    13.00: EAA
    13.30: mat
    16.30: några mandlar
    19.30: mat

Träningsfri är liknande, men mat vid 12.30 istället.

Förresten, har du kollat i tråden ”Periodisk fasta” här på brädan?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 34 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.