Periodisk fasta(If)

Home Forums Deff och fettminskning Periodisk fasta(If)

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 34 total)
  • Author

Men varför vill jag lära kroppen när den ska fasta? Är det inte bättre att chocka den lite?
    Kan tänka mig att hungern blir värre om man fastar på olika tider, men annars är det väl bättre att anpassa fastan till ens schema för dagen?

Japp, den har jag läst, det mesta av ialla fall. Även kollat de hemsidor som finns gällande If.
    Utifrån vad jag läst, borde du inte äta något innan träning och sedan koncentrera de två målen efter träningen snabbare? Som läget är nu är det ju 6 timmar mellan ditt första och andra mål mat?

alexhallgren wrote:
    Men varför vill jag lära kroppen när den ska fasta? Är det inte bättre att chocka den lite?

Inte om du frågar Martin / leangains.

hämtat direkt från leangains.com:
    Q: Can I change the feeding window on a day to day basis or can I the 16-8 split on weekdays while eating normally on weekends?

A: Yes, but there are benefits to using a fairly regular eating pattern on all days – regular in this case meaning if you’re used to feeding between 1-9 pm you’d be well served trying to stick to it when possible.

Ghrelin, a hunger hormone which is partly regulated by anticipatory feeding, is why people get hungry on times they’re used to eating – regardless of actual need (one reason the 6-meal-a-day crowd get hungry again shortly after having eaten).

When you change meal pattern you’re also ”reprogramming” ghrelin to a certain extent and shitfting back and forth too much may mess with this adaptation to some degree. Not a big deal, worst thing that can happen is you get a bit hungry – and real world experience tells me that nothing bad happens if you resort to a regular eating pattern a few days (i.e 16-8 split on weekdays, regular on weekends). Problems, which in this context means a grumbling stomach, only seems to arise if you move the feeding phase back and forth on a daily basis (1-9 pm one day, 4 pm-12 am the other day etc).

Det enda jag ser är att man troligtvis kommer känna sig hungrigare vissa stunder om man flyttar på fasteperoiden. Som jag sa i förra inlägget

På vilodagar bryter du fastan med den största måltiden. Du delar inte upp måltiderna i tre lika stora mål, utan trappar gradvis ner kcal per måltid (så att det sista målet också blir det minsta).

Bumpar mitt inlägg och skriver det igen med förhoppning om svar.

Funderar själv på att prova detta.

Föreslås någon särskilt % vad gäller protein/kolhydrater/protein under periodisk fasta, eller är det mest själva poängen med att äta mestadelen efter träning som spelar roll ?

275g protein 146g kolhydrater 141g fett – 2974kcal

det är t.ex. det jag planerar äta under träningdagar, kommentarer rent allmänt på procentfördelningen?

Jag är under diet och kör periodisk fasta nu men funderar på att köra Periodisk fasta under min uppbyggnad också.
    Jag undrar hur man ska äta då? samma bara öka matintaget? För vad jag förståg så är det bra att köra periodisk fasta under uppbyggnad för att inte lägga på sig allt för mycket fett?

En sista fråga det är så att man skall fasta i 16 timmar och äta i 8 timmar men det spelar väl ingen roll om det t ex ibland blir 7 istället för 8 eller 9 timmar?

Tack grandmaster, den delen hade jag inte snappat upp bland forumtrådar och blogginlägg. Just hur man ska äta på vilodagar har jag varit mycket osäker på. Tackar.

vad kör du på för kostillskott ? Vilka är de nödvändigaste ?

mvh

Är det någon här som har testat detta upplägg och gått ned i fettvikt samtidigt som de har ökat i styrka/muskelmassa?

Svårt att säga än efter ca 2 veckor på Periodisk fasta. Men droppat 2-3cm runt midjan utan att tappa cm runt vare sig bröst eller biceps. Känner mig starkare på gymmet och har bra fart i kroppen på kampsporten, så det verkar fungera rätt bra :)
    Och då ligger jag på ca 500kcal minus varje dag.

Funkar rätt bra för mig också men är jävligt rädd för att tappa , alex ser fördelningen ut i kolhydrater , fett , protein ?

alexhallgren wrote:
    Svårt att säga än efter ca 2 veckor på Periodisk fasta. Men droppat 2-3cm runt midjan utan att tappa cm runt vare sig bröst eller biceps. Känner mig starkare på gymmet och har bra fart i kroppen på kampsporten, så det verkar fungera rätt bra :)
    Och då ligger jag på ca 500kcal minus varje dag.

Hur ser kaloriupplägget ut då?
    Du säger 500kcal minus varje dag, menar du då ditt förbrukning – 500kcal antar jag?

Träningsdagar lär du äta mer än annars menar jag?

Senaste dagarna har varit lite dåliga, men tittar jag tillbaka senaste veckorna ligger jag på ca
    40-50% protein
    10-40% kolhydrater
    10-40% fett
    När jag styretränar, blir det ofta mer kolhydrater och ca 200kcal mer i intag, för att balansera mig på ca 500-700kcal minus min förbrukning om dagen.

Det jag tycker har varit underbart med det här upplägget är att jag orkar med träning och hårda fyspass, som tex kampsport, och är pigg och fräsh hela passet. Jag får också äta kolhydrater vilket underlättar kostupplägget. Det är en sann fröjd att komma hem efter ett träningspass och hugga in i en välfylld tallrik med god mat :)

Kollar jag resultaten nu efter ca 2 veckor är jag 2,3kg ned i vikt, 3cm ned i midjemått. bibehållet bröstmått samt bicepsmått. Har börjat få fram vissa muskler runt magen”när jag spänner mig” som jag aldrig sett för, så bara där är jag glad :)

Håller med att man orkar med kamsports träningarna mer jag skullle börja med en diet för några månader sedan men då var det kamsporten som kom i mellan för att man ska äta rätt mycket om man ska orka med fyspassen som du nämner men nu är det lov så det är bra.

Vilka tider äter du? och tränar du ?

Normalt ser det ut ungefär så här
    13,30 lunch,
    18.30 snabbt mellanmål, för att få lite extra energi i kroppen innan träning
    19.00 träning, antigen styrke eller kampsport
    20.00 beroende på träningsintensitet, en gainomax eller någon liknande, om jag vet att det kommer dröja tills jag kan äta
    21-22 äter 1-2 ggr beroende på hur mycket kcal jag har kvar och hur stor hungern är

Edit: tillägg
    Jag har alltid haft svårt att träna med mat i magen, så det här upplägget passar mig perfekt. Jag hinner smälta maten från lunchen utan problem och har bra skärpa genom träningen. Eventuell pump på styrketräning är kanske inte 100% men tror det mer beror på kcal minus än när jag äter

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 34 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.