Home › Forums › Deff och fettminskning › Planering inför deff ~ Mars
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
20 januari, 2008 at 21:38 #803862Anonym anvandareMemberJay wrote:Tungt under deff är nummer ett för att ha kvar sina surt förvärvade muskler.Robert Lilja wrote:Instämmer, tung och hård träning ger mer under deff än högrep.
Tung träning kommer ge en ökad anabol respons i kroppen vilket är viktigt för att behålla din muskulatur. Samt är tung träning mer energikrävande = högre förbränning av kalorier.
Genom tung träning aktiverar du också både de vita och röda muskelfibrerna jämfört med endast de röda vid högrep. Detta kommer också resultera i en hårdare muskulatur.
Mvh
Robert LiljaDrar igång denna tråd i hopp om att få lite svar på mina funderingar.
Ska man räkna med att man kommer att gå neråt i vikterna på övningarna eller går det att hålla sig kvar på samma nivå/gå uppåt ändå?
Tränar i dagsläget under bulken 4ggr/vecka enligt bartolls upplägg, och äter ca 4000-4500kcal/dag. (192cm lång, vikt runt 105kg och 18år) Tränat seriöst på gymmet i ca ett halvår
Den enda cardion som förekommer är 2 timmars innebandy/vecka, och även promenader men dock inte träningsinriktade.Tänkte lägga mig på ett litet underskott, kanske ligga runt kanske 3800kcal/dag sen öka cardion genom att jogga 1mil i veckan @ 1timme + högintensiva promenader.
Va tror ni? Kan det funka? (planerat att dra igång i mars, då vädret förhoppningsvis är lite bättre)
MVH Tommy K
20 januari, 2008 at 21:38 #83365Anonym anvandareMember20 januari, 2008 at 23:44 #803863Anonym anvandareMemberTommy Karlsson wrote:Drar igång denna tråd i hopp om att få lite svar på mina funderingar.Ska man räkna med att man kommer att gå neråt i vikterna på övningarna eller går det att hålla sig kvar på samma nivå/gå uppåt ändå?
Tränar i dagsläget under bulken 4ggr/vecka enligt bartolls upplägg, och äter ca 4000-4500kcal/dag. (192cm lång, vikt runt 105kg och 18år) Tränat seriöst på gymmet i ca ett halvår
Den enda cardion som förekommer är 2 timmars innebandy/vecka, och även promenader men dock inte träningsinriktade.Tänkte lägga mig på ett litet underskott, kanske ligga runt kanske 3800kcal/dag sen öka cardion genom att jogga 1mil i veckan @ 1timme + högintensiva promenader.
Va tror ni? Kan det funka? (planerat att dra igång i mars, då vädret förhoppningsvis är lite bättre)
MVH Tommy K
Nu är ju inte jag expert, men eftersom du är relativt ny finns det inget alls som säger att du måste tappa i styrka. Eventuellt kan du t.o.m. fortsätta öka på deffen. Men det är förstås bara mina gissningar.
21 januari, 2008 at 06:03 #803864Anonym anvandareMemberJarp wrote:Men det är förstås bara mina gissningar.Mina också.
I början av en träningskarriär har man helt andra förutsättningar, är man dessutom en ung kille i växande ålder kan man bygga och bli stark oavsett dom mest konstiga sätten att träna ovh leva. Det blir svårare ju längre in i ”karriären” man kommer.
21 januari, 2008 at 07:15 #803865Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Mina också.I början av en träningskarriär har man helt andra förutsättningar, är man dessutom en ung kille i växande ålder kan man bygga och bli stark oavsett dom mest konstiga sätten att träna ovh leva. Det blir svårare ju längre in i ”karriären” man kommer.
Jo, men märkte att när jag började äta mer ordentligt och så så kom också de bästa ökningarna i både vikt och storlek.
Men får hoppas att man inte går neråt i övningarna iaf, sen om man ökar är bara en bonus ?MVH Tommy K
21 januari, 2008 at 13:19 #803866Anonym anvandareMemberTommy Karlsson wrote:Jo, men märkte att när jag började äta mer ordentligt och så så kom också de bästa ökningarna i både vikt och storlek.
Men får hoppas att man inte går neråt i övningarna iaf, sen om man ökar är bara en bonus ?MVH Tommy K
Den lilla minskning man gör (vid en normalstor deff) brukar man hämta in på någon månad när man börjar äta ordentligt igen efter deffen.
21 januari, 2008 at 16:11 #803867Anonym anvandareMemberMantus wrote:Den lilla minskning man gör (vid en normalstor deff) brukar man hämta in på någon månad när man börjar äta ordentligt igen efter deffen.Okej, men är det inte lätt att tappa motivationen när man går ner i vikterna? Fast det kanske väger upp mot att man får mer definition
21 januari, 2008 at 16:14 #803868Anonym anvandareMemberTommy Karlsson wrote:Tänkte lägga mig på ett litet underskott, kanske ligga runt kanske 3800kcal/dag sen öka cardion genom att jogga 1mil i veckan @ 1timme + högintensiva promenader.
MVH Tommy KVad tror ni om denna del då? nått som kan förändras till något bättre ? självklart är mycket inviduellt, men ändå.
21 januari, 2008 at 18:25 #803869Anonym anvandareMemberSåvida du inte är väldigt aktiv, frånsett den träningsmängden du skrivit, låter ett kaloriintag på 3800 kcal väldigt högt.
21 januari, 2008 at 18:56 #803870Anonym anvandareMemberGrandmaster wrote:Såvida du inte är väldigt aktiv, frånsett den träningsmängden du skrivit, låter ett kaloriintag på 3800 kcal väldigt högt.Den beprövade Harris&Benedict-ekvationen från 1919:
Vikt: 105kg
Längd: 192cm
Ålder: 18år
Män: 66.5 + (13.75 x 105 kg) + (5.003 x 192cm) – (6.775 x 18) = 2348,876 kcal.Stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 – 2.0:
Det skulle leda till att jag ligger på en stress- och aktivitetsfaktor på 1.61 ungefär.
Så kanske borde dra av ca 500kcal från det och lägga mig på runt 3300kcal istället då?
Iaf, har ett till problem, går fortfarande i gymnasiet, vilket leder till att jag inte har någon kontroll på vad för mat som erbjuds.
Ett alternativ skulle vara att ta med egen mat förstås, men det är inte ett alternativ för mig i dagsläget.MVH Tommy K.
21 januari, 2008 at 20:10 #803871Anonym anvandareMemberJag är väldigt intresserad av hur du lyckats uppskatta fram den där sista decimalen i din aktivitetsfaktor.
21 januari, 2008 at 20:53 #803872Anonym anvandareMemberJag tycker det låter bra att du drar ner på 200kcal. Om du inte märken någon nämnvärd skillnad så bör fortsätta du minska intaget stegvist med 200kcal varannan vecka. På så vis skyddar du dig mot att tappa allt för mycket muskelmassa. Men dra för guds skull inte ner på maten direkt efter träningen. Dessutom håller jag fullt med om vad Robert Lilja har sagt!
Lycka till!21 januari, 2008 at 21:01 #803873Anonym anvandareMembernutz wrote:Jag är väldigt intresserad av hur du lyckats uppskatta fram den där sista decimalen i din aktivitetsfaktor.Nutz, jag räknade baklänges helt enkelt, vill du att jag ska skriva ekvationen för dig också?
Jag menade alltså inte att jag beräknat att jag låg på 1.61 i aktivitet genom min träning, utan vilken aktivitet det krävs för att förbränna 3800kcal med min kropp ungefär. ( Enligt formlerna )
MVH Tommy K.
21 januari, 2008 at 21:06 #803874Anonym anvandareMemberTyskn wrote:Jag tycker det låter bra att du drar ner på 200kcal. Om du inte märken någon nämnvärd skillnad så bör fortsätta du minska intaget stegvist med 200kcal varannan vecka. På så vis skyddar du dig mot att tappa allt för mycket muskelmassa. Men dra för guds skull inte ner på maten direkt efter träningen. Dessutom håller jag fullt med om vad Robert Lilja har sagt!
Lycka till!Jo, men problemet med skolan dök ju upp tyvärr.
Men att köra på som vanligt, men att köra mer cardio kanske vore en idé annars?Eller att räkna på alla måltider, och uppskatta hur mycket skolmåltiden ligger på varje dag?
Tips? råd?
21 januari, 2008 at 22:26 #803875Anonym anvandareMemberHmm.. jag är inte heller någon vidare på att räkna kalorier på alting. Men som du själv sa så kan du ju bara hålla mer eller mindre samma kost och helt enkelt öka på aktiviteten. Annars så är det väl lättare att göra justeringar på den maten du kan påverka. Om du t.ex. äter 3dl gröt på morgonen så skär ner det till 2,5dl och om du alltid brukar äta 4 keso-mackor på kvällen så ät bara tre. Eller vad tycker ni andra?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.