Home › Forums › Deff och fettminskning › Promenad/Fysiskt aktivitet under fasta
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
27 april, 2011 at 20:05 #52981Anonym anvandareMember28 april, 2011 at 09:57 #131032Anonym anvandareMemberJ.v.K wrote:Kör min 24h fasta 15:30 ons – 15:30 tors
går vanligtvis promenad på morgonen respektive kvällen och det hade jag tänkt göra även under fastan (går i en timma i ungefär 7km/h och bränner enligt runkeeper ~560kcal, själv räknar jag på 350-400).
Är det något som skulle vara negativt? enda jag kan komma att tänka på skulle vara att kroppen blir extra ”katabol” efteråt. men jag är ytterst tveksam.
har inte hittat något om Martin yttrat sig något i frågan.
Vad tycker/anser ni?PS: jag går inte de promenaderna(under fastan) för att bränna extra kcal, utan primärt för att jag har det som rutin och tycker det en otroligt skön start, respektive skönt avslut på dagen.
Om jag minns rätt använde sig även Berkhan av en jävla massa promenader under sin första IF-deff 2006. Det borde inte vara någon fara, tycker man.
Fast generellt har han ju ändrat sin ståndpunkt vad gäller cardio under diet på senare år eftersom det inte är nödvändigt för att bli hård. Han rekommenderar det inte alls nuförtiden såvitt jag vet. Antagligen bevarar man muskelmassan bättre utan cardio också, åtminstone jag själv upplever det så.
28 april, 2011 at 15:20 #131033Anonym anvandareMemberHan kallar timme 12-16 för ”the golden ours” stava jag rätt?
Om du kollar hans sida så har han en artickel om ”stubborn bodyfat” där har han som förslag att man kan promenera lungt efter styrkepasset eller på vilodagarna. (båda i fastande timme 12-16) ca 45 min om jag inte mins fel.28 april, 2011 at 16:26 #131034Anonym anvandareMemberVästkustarn wrote:Han kallar timme 12-16 för ”the golden ours” stava jag rätt?
Om du kollar hans sida så har han en artickel om ”stubborn bodyfat” där har han som förslag att man kan promenera lungt efter styrkepasset eller på vilodagarna. (båda i fastande timme 12-16) ca 45 min om jag inte mins fel.Jodå, jag har läst den artikeln och precis som du säger så brukar han ju rekommendera promenader för att bli av med det allra sista om det jävlas.
Generellt är dock inte promenader något han brukar lyfta fram som särskilt viktigt för att komma i form.
28 april, 2011 at 17:28 #131035Anonym anvandareMemberKopierade Grubs inlägg i en tidigare tråd (hoppas det är ok)
”Konditionsträning är inte katabolt. Muskelnedbrytningen ökar inte under träningen, och den nedbrytning som sker efter passet kompenseras med ökad uppbyggnad sett över dygnet, så länge man inte svälter.
Däremot hämmar konditionsträning styrketräningens muskeluppbyggande effekter. Det sker genom signalmekanismer på cellnivå (AMPK – mTor) och har inte med näringsintag att göra.
Och konditionsträning ökar inte fettförbränningen sett över dygnet, jämfört med en vilodag med likvärdig kaloribalans. Och ersätts kalorierna (energibalans el över), minskar t o m fettförbränningen något av konditionsträning.”
28 april, 2011 at 18:43 #131036Anonym anvandareMemberJ.v.K wrote:Gammalt stoff.och det är inte specifikt för en person som fastar.
men ja, blir att fortsätta med promenaderna i lugnt tempo som sagt är det inte främst för att bränna extra (ser det mest som en bonus)
En man som trivs med det han gör är en framgångsrik man. Du gillar att promenera och då vore det ju vansinne att sluta med den saken, oavsett om det nu skulle ha varit ”icke-optimalt”, vilket det inte är.
You go, boy.
28 april, 2011 at 18:51 #131037Anonym anvandareMemberJon Larsson wrote:Jodå, jag har läst den artikeln och precis som du säger så brukar han ju rekommendera promenader för att bli av med det allra sista om det jävlas.Generellt är dock inte promenader något han brukar lyfta fram som särskilt viktigt för att komma i form.
Håller helt med dig där jon.
Detta är ju som sagt en lösning för ”det sista fettet”.De jag ville få fram var att det är en lösning som kan användas om du vill det jvk.
28 april, 2011 at 21:12 #131038Anonym anvandareMemberniklasnelson wrote:Kopierade Grubs inlägg i en tidigare tråd (hoppas det är ok)”Konditionsträning är inte katabolt. Muskelnedbrytningen ökar inte under träningen, och den nedbrytning som sker efter passet kompenseras med ökad uppbyggnad sett över dygnet, så länge man inte svälter.
Däremot hämmar konditionsträning styrketräningens muskeluppbyggande effekter. Det sker genom signalmekanismer på cellnivå (AMPK – mTor) och har inte med näringsintag att göra.
Och konditionsträning ökar inte fettförbränningen sett över dygnet, jämfört med en vilodag med likvärdig kaloribalans. Och ersätts kalorierna (energibalans el över), minskar t o m fettförbränningen något av konditionsträning.”
Jag har precis börjat intressera mig för vid vilka intensiteter aktiviteten faktiskt påverkar AMPK. Nu har jag inte letat extremt aktiv men i de studier jag kollat på så verkar det som att vid tillräckligt låg aktivitetsnivå så påverkas inte fosforyleringen av AMPK.
[http://diabetes.diabetesjournals.org/content/52/9/2205.full]
[http://ajpendo.physiology.org/content/290/4/E694.short]
[http://diabetes.diabetesjournals.org/content/56/3/836.full]
28 april, 2011 at 22:27 #131039Anonym anvandareMemberJag har ett fysiskt tungt jobb(vaktmästare på ett sjukhus) och jag går säkert en mil varje förmiddag släpandes på lådor eller dyl. i fastande tillstånd. Blir starkare när jag försöker.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.