Home › Forums › Deff och fettminskning › Råd för nybörjare
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
20 februari, 2010 at 10:45 #526938Anonym anvandareMember
Så nu är det snart dags att finslipa bort lite fett som jag lagt på mig under ”bulk” (eller tja…men ngt sådant) och helst utan att tappa de få muskler jag lagt på mig.
Nu käkar jag lite mer, lite onyttigare varje dag. Dessutom tar jag en gainer efter varje träning, tränar 3 gånger i veckan.
Om jag fortsätter träna som förut och tar gainer som förut, men minskar ner på kosten i övrigt, kommer det bli bra tror ni (ni som kan mer än jag).Kommer även att lägga in ett intervall pass i löpning a 20 min/vecka.
Fortsätter att trycka i mig en proteindrink och käka aminocaps som vanligt, kanske blanda proteinet med vatten istället för mjölk !
Kommentarer ! Vet att allt är individuellt, men tror ni detta kan vara bra upplägg för att få behålla muskler.
20 februari, 2010 at 10:45 #70391Anonym anvandareMember20 februari, 2010 at 11:39 #526939Anonym anvandareMemberGrundregeln kalorier in kalorier ut kan du säkert redan vid det här laget. Om inte tycker jag du ska ta och läsa på lite i defftråden här på forumet, den är klistrad och lätt att hitta.
I vilket fall är det väldigt svårt att säga vad du ska göra. Det framgår att du styrketränar 3 ggr i veckan. Ett styrketräningspass bränner på sin absoluta höjd 500kcal.Du får helt enkelt räkna ut hur mycket du äter och hur mkt du gör av med, eller lägg dig runt vad som anses vara ”normalförbrukningen” för medelaktiva män, bla bla bla, typ 2500kcal/dag och se vad som händer. Går du inte ner, ät mindre.. går du ner för snabbt, ät mer. Alternativt korrigera mängden cardioträning.
Inte heller vad din kost utgörs av framgår speciellt tydligt. Under diet behöver du bara se till att få i dig tillräckligt mkt protein (minst 2g/kg kroppsvikt, gärna mer). Samt mängden kcal för ”lagom” viktnedgång.
20 februari, 2010 at 12:08 #526940Anonym anvandareMemberHar ganska bra koll på käket och har läst på deffguiden !! Men i övrigt, för att bibehålla muskler, kan det vara befogat att fortsätta köra gainer (ja jag vet att mat är bättre, men nu tycker jag det är bekvämt med gainer) i samband med träning !
Väger ca 75 nu och siktar på att gå ner till 70 ca…är mest lite bukfett jag vill ha bort. Förväntar mig inga magrutor men jag har lite extra fett på magen jag villbli av med. Dricker som sagt 1 proteindrink om dagen (Great earth) och käkar 4 aminocaps, 2 morgon och 2 kväll. Är det för lite protein kanske ?!Mvh Nelson
20 februari, 2010 at 13:25 #526941Anonym anvandareMemberGainer kan du dricka om du har plats för det i ditt kcalintag, annars ersätt med proteindrink eller aminosyror. Annars har din gainer ingen påverkan av huruvida du behåller musklerna eller inte utom att det innehåller protein.
Great earth’s protein vet jag inget om, utom att det är rent vasslekoncentrat utan tillsatser, innehåller alla essentiella aminosyror. Så det låter väl helt ok.
Om det är för lite protein eller inte beror helt på vad du äter i övrigt. Äter du mkt fisk, fågel, kött, etc? 4 tabs låter ganska lite.. hur många gram blir det? Väger du 75Kg behöver du åtminstone 150g protein/dag. Enl studier (som jag inte orkar leta efter) är 10gram den mest effektiva dosen, mindre ger inte maximalt påslag och mer än 10g ger inte större. Satsa på att ta aminosyror på morgon och innan träning om du inte kan ta vid fler än två tillfällen.
20 februari, 2010 at 13:50 #526942Anonym anvandareMember…ok…tackar för råden, skall ta itu med detta från mitten av Mars, men det är bäst att vara ute och planera i god tid.
Men, både tabletterna och proteindrinken tillsammans…du tror inte det räcker så långt då alltså.
Gainern tänkte jag mest fortsätta med för att jag tänkte att man kanske kan lägga på sig lite, lite mer muskler om man bara ligger på lite kalori + de dagar jag tränar !? Men det kanske bara är tomma förhoppningar !20 februari, 2010 at 14:40 #526943Anonym anvandareMemberatt deffa med gainers är det nog inte många som gör, efter som tanken är att du ska ligga på kaloriunderskott och en gainer är en riktig kaloribamb, som inte heller mättar så bra… skulle utan tvekan byta ut gainern mot en proteinshake efter träningen och äta riktig mat för att få i dig det du behöver i övrigt (kalorier, fetter, proteiner, vitaminer/mineraler osv). självklart gör du vad som känns bäst, men så skulle jag lägga upp det.
20 februari, 2010 at 15:04 #526944Anonym anvandareMemberGainer innehåller inte mer kalorier än tex proteinpulver, men som sagt mättar pulverkolhydrater dåligt. Men blir du inte hungrig så funkar det utmärkt under diet.
Dina aminosyretabletter kan du hoppa över, för liten dos för att ge effekt.
Köp Eaa i pulverform istället, drick 10 g före och efter träning.
Ger lite kalorier med stimulerar muskelproteinsyntesen effektivt.
Är dessutom billigt20 februari, 2010 at 16:07 #526945Anonym anvandareMemberVincent Qvarfordt wrote:Gainer innehåller inte mer kalorier än tex proteinpulver, men som sagt mättar pulverkolhydrater dåligt. Men blir du inte hungrig så funkar det utmärkt under diet.Dina aminosyretabletter kan du hoppa över, för liten dos för att ge effekt.
Är dessutom billigtHelt korrekt då kolhydrater och protein innehåller lika mkt energi/g men skillnaden är ju att fördelningen blir större åt proteinmängden, vilket man vill. Om han ska ha EAA eller BCAA spelar nog inte så stor roll, olika studier visar väl olika resultat. Själv har jag kört BCAA FX med fun light och vatten i ett halvår. Nu har jag ledsnat och börjat köra Scivation Xtend som smakar underbart i jämförelse.
20 februari, 2010 at 16:11 #526946Anonym anvandareMemberPeter_Eriksson wrote:Helt korrekt då kolhydrater och protein innehåller lika mkt energi/g men skillnaden är ju att fördelningen blir större åt proteinmängden, vilket man vill. Om han ska ha EAA eller BCAA spelar nog inte så stor roll, olika studier visar väl olika resultat. Själv har jag kört BCAA FX med fun light och vatten i ett halvår. Nu har jag ledsnat och börjat köra Scivation Xtend som smakar underbart i jämförelse.Gjorde oxå samma byte.
Är ju lite roligare att dricka xtrend:emo-thumb20 februari, 2010 at 16:12 #526947Anonym anvandareMemberngt billigt ställe ni kan rekomendera för EAA…?
20 februari, 2010 at 16:20 #526948Anonym anvandareMemberniklasnelson wrote:ngt billigt ställe ni kan rekomendera för EAA…?mmsports och gymvaruhuset har bra pris och bra smaker.
Eaa-xx är en favorit från mmsports som är den som jag och många andra föredrar.
Smakar saft.Vissa märken smakar hemskt, inte roligt om man ska dricka flera gånger om dagen
20 februari, 2010 at 16:34 #526949Anonym anvandareMemberVincent Qvarfordt wrote:Gainer innehåller inte mer kalorier än tex proteinpulver, men som sagt mättar pulverkolhydrater dåligt. Men blir du inte hungrig så funkar det utmärkt under diet.Dina aminosyretabletter kan du hoppa över, för liten dos för att ge effekt.
Är dessutom billigtoj jag var lite otydlig 😮 menade förstås att för att få i sig säg 30 gram protein så behöver han dricka mer av en gainer än av en protein shake, och jag antar att det är proteiner du söker i första hand efter träningen nu när du deffar?
20 februari, 2010 at 16:54 #526950Anonym anvandareMemberdonYLD wrote:oj jag var lite otydlig 😮 menade förstås att för att få i sig säg 30 gram protein så behöver han dricka mer av en gainer än av en protein shake, och jag antar att det är proteiner du söker i första hand efter träningen nu när du deffar?Jag förstod hur du menade, men tänkte att trådskaparen kanske inte gjorde det.
Håller med dig om att gainer är ett tveksamt val om man deffar, mättar ju dåligt.20 februari, 2010 at 17:14 #526951Anonym anvandareMemberVisst behöver han få i sig mer protein än 30g, men å andra sidan kan han ju lika gärna ta de andra 120g (eller vad det nu blir) från helt vanlig mat, tex kyckling, kött, fisk, etc.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.