Råd för nybörjare

Home Forums Deff och fettminskning Råd för nybörjare

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 16 through 25 (of 25 total)
  • Author

Haha självklart behöver han mer än 30 gram protein/dag, men jag vet inte hur det är med dig, tar du hela din dagsdos av protein i en shake direkt efter din träning, och sedan håller dig borta från protein resterande 23timmar om dygnet?:P

…dum fråga men är inte 4 tabletter aminocaps bättre än inga alls ????

niklasnelson wrote:
    …dum fråga men är inte 4 tabletter aminocaps bättre än inga alls ????

Vet inte vad dom innehåller, men risken finns att dosen är så liten att den knappt ger någon effekt.
    Innehåller dom endast eaa eller bcaa kan 5 g ge effekt, men helst upp runt 10 g.
    Ta dom då direkt innan träning.

Innehåller dom aminosyror som en vanligt fullvärdigt protein kan du lika bra ta några gram proteinpulver

donYLD wrote:
    Haha självklart behöver han mer än 30 gram protein/dag, men jag vet inte hur det är med dig, tar du hela din dagsdos av protein i en shake direkt efter din träning, och sedan håller dig borta från protein resterande 23timmar om dygnet?:P

Nope, jag tar 10g bcaa när jag vaknar. 15-20g före/under passet. ev blir det en proteinshake på kvällen också, resten kommer från mat. MEN det är just runt träningen det är mest kritiskt, det är egentligen bara då du behöver verkligt snabbt protein, före, under och upp till två timmar efter passet. Inom två timmar har man förhoppningsvis hunnit få i sig lite käk.

niklasnelson wrote:
    ngt billigt ställe ni kan rekomendera för EAA…?

Xtend, bcaa FX eller eaa-x(x)(x), ju färre x desto billigare :) MM sports har eaa-x och xtend, gymvaruhuset har bcaa fx (som smakar skit utan funlight).

Känns lite dumt å fråga men, man ska ha i sig en viss mängd protin dagligen, speciellt viktigt under deff. Eaa innerhåller det protin?, menar de ska man köra med eaa under deff eller protinpulver typ whey 80? Eller är det varken eller? Blir lite snurrig i huvet av detta:)

Flessa wrote:
    Protein består av Aminosyror.

EAA = Essentiella Aminosyror i nedbruten, ren form, stimulerar proteinsyntesen maximalt och på direkten.

”Whey-80” = Vassleprotein, fungerar som vilket protein från vilken källa som helst förutom att det stimulerar muskeluppbyggnad på ett annat sätt. Och som sagt, Protein = aminosyror men måste passera systemet och brytas ned innan det tas upp.

Vassleprotein är fortfarande betydligt snabbare än protein från mat. Vore mer rättvist att jämföra kasein med protein från mat.

Aminosyror är mest anabolt, dvs sätter igång proteinsyntesen då det i princip går direkt ut i blodet.
    Vassleprotein är också anabolt, men inte lika effektivt som aminosyror.

Kasein (ett långsamt mjölkprotein) och övrig mat, tex kött, kyckling bla bla bla. är snarare antikatabolt, dvs det förhindrar att mer musklemassa än nödvändigt bryts ned. Å andra sidan bryts muskler alltid ned, hur man än gör. Man vill dock komma ur det katabola läget efter träning så snabbt som möjligt, därför tar man aminosyror. Kroppen är smart nog att kunna återanvända protein från nedbrutna muskler för att skapa nya, under förutsättning att du får i dig tillräckligt mkt energi från annat håll.

så…om jag tar 4 aminotabs/dag och en shake med protein så är det för lite egentligen (lite beroende på vad jag äter i övrigt) om jag förstår saken rätt !!?
    Men är det alltså även viktigt när man käkar proteinet, får olika svar av olika människor nämnligen. Är det bäst och mest effektivt att trycka i sig proteinpulver direkt efter träningen (eller i samband med)…??

niklasnelson wrote:
    så…om jag tar 4 aminotabs/dag och en shake med protein så är det för lite egentligen (lite beroende på vad jag äter i övrigt) om jag förstår saken rätt !!?
    Men är det alltså även viktigt när man käkar proteinet, får olika svar av olika människor nämnligen. Är det bäst och mest effektivt att trycka i sig proteinpulver direkt efter träningen (eller i samband med)…??

Ditt proteinpulver är att jämföra med mat, med skillnaden att pulver är billigt och smidigt.
    Dina aminosyretabletter är skillnad, men för att få någon effekt av rena aminosyror ger 2 tabletter per gång ingen direkt effekt.

Vill du ha den effekt rena aminosyror har så köp Eaa eller bcaa i pulver form så du har råd att ta en effektiv dos.

Alltså kan man inte säga att du dricker för lite protein, möjligtvis att du intar för lite protein totalt sett.
    Men det har inget med ditt proteinpulver att göra.

Ska du använda proteinpulver är direkt efter träningen ett bra tillfälle då kroppen mår bra av ett snabbt protein(dvs vasslepulver) och det är smidigt att dricka sitt protein jämfört med att äta på gymet

Om det är för lite eller inte kan jag inte svara på rakt av. Som jag skrev innan är det mest kritiska läget just kring träningen. Övrig tid är det inte lika viktigt att få i sig snabbt protein/aminosyror. Hur mkt aminosyror innehåller dina tabletter? Enligt studier är den mest effektiva dosen aminosyror 10g. Sedan, enligt samma studie, skall det mest effektiva vara 10g morgon, 10g före träning, 10g efte träning samt 10g före läggdags.

För min egen del känns det lite väl overkill, men som svar på frågan: Ja det är viktigast med snabbt protein/aminosyror FÖRE, UNDER, EFTER träning. Hur du väljer att fördela det är upp till dig själv. Tex, 10g före träning och 10g efter träning. Ett annat alternativ är att ha aminosyror i pulverform (15-20g) som du dricker lite före och under träningen. På så vis kommer du att ha aminosyror i blodet redan under träningen, vilket är optimalt (enl. studier).

Det du gör lite fel är att helt skilja på protein från kosttillskott och protein från mat. Inget av dem har några magiska effekter, hur du än väljer att fördela dina intag kommer det inte att göra några superdramatiska skillnader. Så med tanke på att du ändå verkar ganska oerfaren vad gäller kost och träning känns det lite onödigt att lägga så mkt energi på att vara opti-anal, det är många små saker som kanske spelar roll när du kommit långt i din byggarkarriär, satsar på tävling och allt vad det innebär.

Kort sagt, jag säger inte åt dig att skita i kosttillskott, men gör det enkelt för dig.
    Käka vanlig mat, när du känner för det, kan vara en gång om dagen, kan vara uppdelat på 10 gånger om dagen. Se till att få i dig 20-30g aminosyror alt. vassleprotein nån gång före/under/efter träning. Sköter du resten så kommer resultaten.

Mvh och lycka till / Peter

Tja det är ju ungefär så jag kör nu…jag käkar lite mer än vanligt och tränar på med vikterna, blandar hög och låg reps, ökar vikterna succesivt när jag känner att jag kan och har ett program utformat av en gyminstruktör.
    Men eftersom jag vill optimera resultaten vill jag ju göra så många rätt som möjligt, även om jag aldrig kommer bli jättestor (inte mitt mål heller) utan jag satsar på att få en bra muskelutveckling som gynnar kroppen såväl långsiktigt (den ska ju hålla ett tag) som estetiskt.
    Tycker inte jag gör skillnad på protein mat och protein tillskott, försöker bara göra så mkt rätt som möjligt och då är ju ni som håller på seriöst en oerhört värdefull info. källa till detta.
    Nu har jag fått lite fler tips om hur jag skall inta protein till träning, kanon, då slipper jag tänka så mkt på det.

Mvh Nelson

Viewing 10 posts - 16 through 25 (of 25 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.