Rådgivning ang kost vid viktminskning

Home Forums Deff och fettminskning Rådgivning ang kost vid viktminskning

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Nu är det snart dags för sommaren. (Jippy :pop:)

Efter att ha levt ett osunt liv och även fött barn så ser kroppen mer eller mindre misshandlad ut. Detta året har jag bestämt mig för att ändra på det och tagit tag i träningen. Tränare dagligen dock vilar jag oftast 1-2 dagar. Både kondition och styrka. Problemet är inte att ta sig till gymmet (en mindre guidning från en snygg och erfaren kille hade väl ej skadat) utan kosten. Jag trivs i min kropp och har redan nu märkt skillnad men det på magen sitter fortfarande kvar. Kommer den 1 mars minska mitt kaloriintag. Måste gå ner men behöver kostrådgivning, nyttig mat som mätar. Vart ska man vända sig och finns det någon här som är utbildad för att hjälpa en?

Ålder: 21
    Längd: 151
    Vikt: 48
    Tränar: 5-6 gånger i veckan
    Tillskott: Protein, Omega plus andra hjälpmedel för att öka fettförbränningen mm.
    Startar dagen: Cykla (30min) eller gå till jobbet (50 min)
    Kvällen: Möjligen en snabb runda runt kvarteret

Tråden ovanför din här på forumet har annars en guide om ”deff”.

Lätta tips är att äta rätt mycket protein och lite mindre av det andra. Sedan är det ju så att alla utbildade människor inte sitter hela dagarna vid datorn för att hjälpa alla människor på internet med (gratis) träningsupplägg.

Jag ska läsa igenom den åter igen :) nej jag betalar gärna bara svårt att hitta någon som kan hjälpa en. Ska genast kolla in, tack så mkt ;-)! Mäte midjan idag och 2 cm borta så visst händer det saker men trodde inte det skulle gå så här fort ;-)

Kopierar det jag skrev från en tidigare tråd.

Jag valde att byta livsstil den 1 Januari förra året och gick ner 30kg från Januari till Oktober förra året, 105kg – 75kg. Jag förlorade antagligen lika mycket muskler som fett (Fast det fanns inga muskler där från början ) Efter det började jag bulka som det så fint heter och ligger nu på en ca 85kg. Nu för tillfället ligger jag på ungefär ett underskott på 3 – 500 kcal per dag pga. att jag tänkte kolla om jag kan hitta något under fettet

Jag var världens rookie och kunde absolut INGENTING om någonting vad träning heter när jag satte igång detta projekt. Det jag har gjort är att jag har läst, läst, läst och läst.
    Det finns hur många sätt som helst att gå ner i vikt och det mesta beror ju på din motivation, tid och vad du tycker är roligt.

Någon jag fokuserade var inte att få en ny kropp, utan få ett hälsosammare liv. En snyggare kropp var bara en bonus, det gav mig motivation och gjorde att jag inte stirrade mig blind i spegeln hela dagarna.

Du behöver inte göra radikala ändringar i din kost, inte i början iaf. Jag började med att äta mindre potatis, pasta, ris etc. Jag struntade i såsen till köttbiten. Det räckte med en skiva ost på smörgåsen.

Eftersom att jag kände att jag mådde bättre och gick ner i vikt så fick jag mer motivation att fortsätta att kontrollera min kost och därför minskade jag ännu mer på vissa saker etc etc.

Om du vill gå ner i vikt och bibehålla muskelmassan så ska du köra TUNGT och göra få repetioner. Jag körde mycket basövningar (Bänk, mark, benböj och militärpress).

Tänk också på småsaker, jag äter mycket kryddstark mat, det kanske gör att kroppen förbränner 30kcal extra per dag (jag bara tog någon siffra..), Jag hoppade av en hållplats tidigare och promenerade resten hem, kanske brände en 30 kcal till där. Då var man redan uppe i 60 kcal per dag. Många bäckar små blir en stor sjö =)

Du måste själv sätta dig och bestämma hur DU vill göra detta. Vill du satsa 110% och göra detta till din livsstil, fine börja plugga plugga och plugga! Men det är tufft och svårt! Om jag hade varit du så hade jag gjort något liknande som jag skrev här ovanför. Tänk Kalori in och kalori ut. Äter du 3000 kcal per dag, ska du försöka bli av med 3500 kcal per dag. Ett tips är att inte sluta äta som många gör, då börjar skinnet hänga och huden hinner inte anpassa sig.
    Jag är långt ifrån en elit när det gäller sådant här och det är många som är otroligt mycket duktigare än mig, men det kanske är en start på något bra.

Peace!

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.