Räknar jag kalorier rätt?

Home Forums Deff och fettminskning Räknar jag kalorier rätt?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • Author

Mitt dagsbehov är mellan 2650-2850 kcal enligt uppladdningen.nu (träningspass ej inräknat).

Jag räknar något lägre eftersom deffen har pågått i snart 8 veckor (därför 2600 kcal).

Tungt styrkepass med rygg eller benträning (ca. 60 mintuer) = 450-500 kcal
    Styrkepass mindre muskelgrupper (60 minuter) = 350-400 kcal
    Morgonpromenad 65 minuter = 250-300 kcal
    Dagpromenad 70 minuter (något intensivare än morgonpromenaden iom att jag har högre energinivå i kroppen) = 350-400kcal.

Sen har jag lagt ihop allt. Ex. igår tränade jag ett tungt styrkepass (500) gick morgonpromenad 65min (250 kcal) vilket ger dagsbehovet = 2600 + 250 + 500 = 3350 kcal

Jag fick i mig 2600 kcal, vilket innebär ett underskott på 750 kcal.

Är detta för högt räknat?

Ingen?

Är det någon relevant information jag kanske missat i frågan?

Väger 80,4kg idag. 87,6kg för 8 veckor sedan, dvs innan jag började deffen.
    177cm lång. 29 år.
    Deffar för första gången och har tränat på gym i över 3,5 år. Seriöst i lite drygt ett och ett halvt år.
    Väger all mat och har koll på totalintaget. Ser till att få i mig mellan 1,5-2g protein varje dag fördelat på 5-6 mål. Snittar väl fettintaget på mellan 0,4-1g per kilo kroppsvikt. Resten är kolhydrater.

Som framgår av mitt första inlägg så är det min uppskattning av förbrukningen jag är i behov att få feedback på.

Mycket tacksam för svar!

Svårt att ge dig specifik feedback, men erfarenhet talar för att uppladdningen.nu ofta ger en alltför hög siffra. Så ser det väl även ut att vara här.

Mitt tips är caloriesperhour.com. Skriv in samma sak där och jämför.

meeper wrote:
    Svårt att ge dig specifik feedback, men erfarenhet talar för att uppladdningen.nu ofta ger en alltför hög siffra. Så ser det väl även ut att vara här.

Mitt tips är caloriesperhour.com. Skriv in samma sak där och jämför.

Gjorde precis några stickprovsjämförelser mellan uppladdningen och Callories per hour – sidan och kunde inte se några skillnader.

Däremot så räknade callories per hour mina morgonpromenader betydligt högre än jag räknat dem, vilket pekar åt andra hållet, dvs att jag underskattar.

Lite knepigt det här..
    MEn är verkligen 2600 basdagsbehov så högt räknat när man väger över 80kg och är hyfsat aktiv som person? (sen inkluderar det iofs inte träningen)

[http://www.angelfire.com/on/getfit/kaloriforbrukning.html]
    den där går jag efter, och jag deffar nu med fina resultat så den verkar stämma någorlunda bra i af.

Du överskattar energiförbrukningen för styrketräningen. Hur hög är din totala arbetsvolym? Set x reps.

Quote:
    [http://www.angelfire.com/on/getfit/k…rbrukning.html]
    den där går jag efter, och jag deffar nu med fina resultat så den verkar stämma någorlunda bra i af.

Razemiester
    Kollade den sida du tipsade om: [http://www.angelfire.com/on/getfit/kaloriforbrukning.html]
    När jag utgår från tung tyngdlyftning (vet inte om det är rätt, men känner nog att mina pass hör hemma där… kör rätt hög intensitet och mkt tunga basövningar) så får jag 508 kallorier på 60 minuter.

Grandmaster wrote:
    Du överskattar energiförbrukningen för styrketräningen. Hur hög är din totala arbetsvolym? Set x reps.

Såhär såg förra passet ut:

Marklyft
    Uppvärmning
    3x150kg
    2x170kg
    1x190kg
    1x200kg
    5x150kg
    3x170kg
    2x190kg

Kronlyft (10cm under knäskålen)
    1x200kg
    1x210kg
    1x215kg
    2x200kg

Chins
    12st
    10st

Skivtstångsrodd
    2 set x 10 reps (tror det var 70kg)

Sen körde jag lite blandade set och hoppade mellan latsdrag och roddmaskin.
    Blev totalt 4 set.

Bänkpress – Lätt rehabträning (har varit sliten i bröstet)
    3 set x 10 reps (tror det var 60kg)

Snedbänk
    3 set x 10 reps (samma vikt)

Hantellpressar
    2×10 reps (20kg)

Sneda kramplyft för mage
    2x12st (12st på varje sida, bytte utan vila)
    2x12st (12st på varje sida, bytte utan vila)

Jag får det till totalt 29 set (om man räknar magen som totalt 2 set) :what:
    Eftersom jag körde många ettor i marken antar jag det inte bränner lika mycket?

Såhär brukar träningspassen se ut för mig Grandmaster. Börjar oftast med en basövning som jag kör tungt. Sen isolationsövningar och mindre muskelgrupper. Försöker superseta och köra lite högre intensitet där det går och när jag orkar. Har dock blivit sämre av den varan nu under deffen. 😮

Ok, well, det där var ju ett ganska tungt pass. Men som sagt, att uppskatta energiförbrukningen med olika formler är alltid svårt och resultatet rätt så osäkert.

Lägg dig istället på det intag du tror du ska ha och utvärdera sedan med vågen. Du slipper man dessutom fundera så mycket på det hela.

Nu när GM kom in och skrev att siffran för styrketräning var överskattad blev även jag lite tveksam. Någon som kanske kan ge ett ungefärligt svar på hur många kcal det går åt till ca 50-60 minuter styrketräning? (Sorry om jag lånade tråden nu) :)

Hård styrketräning 60 minuter 350 Kcal ungefär
    50 minuter 291 kcal

Lätt styrketräning 60 minuter 150 kcal
    50 minuter 125 kcal ungefär

Nosferatu Zodd wrote:
    50 minuter 291 kcal

Hmm, mellan 50 och 60 minuter skiljer det 60 kcal ,hur kan man då bränna 350 kcal på 60 minuter? Ser inte logiskt ut…

Quote:
    50 minuter 291 kcal

Verkar finnas många olika sätt beräkna.

Enligt caloriesperhour.com får jag:
    240 kcal medeltung styrketräning (ej aktuellt i mitt fall)
    480 kcal tung styrketräning

Enligt hemsidan:
    [http://www.angelfire.com/on/getfit/k…rbrukning.html]
    så fick jag 508 kallorier på 60 minuter, tung styrketräning.

Sen googlade jag lite och hittade följande i en tråd på Kolozzeum:

MET-Värde för styrketräning:

Intensiv styrketräning (fria vikter): 6
    Måttlig styrketräning (maskiner): 3

Formel:
    Energikostnad för fysisk aktivitet = kroppsvikt (i kg) x tid (i timmar) x MET-värde

Exempel:
    En person på 90 kg tränar hårt med fria vikter i 90 minuter.
    6 METs x 90 kg x 1,5 h = 810 kcal

I fallet med 60 minuter styrketräning blir det: 6 x 1h x 80kg = 480 kcal

Verkar som alla typer av modeller och formler har högre värden än
    de du prestenterar nosferatu.
    Vore intressant veta var dina siffror kommer ifrån?

Att räkna ut sådana siffror utifrån en mall blir av naturen vanskligt, särskilt då det utgår från sådana högst odefinierade begrepp som ”hård” och ”lätt”. Jag skulle nog hellre ha underdrivit än överdrivit kaloriförbrukningen och sett om jag gick ned för snabbt, då kan man justera upp lite smått. Hellre det än att hamna på en viktplatå. Tycker det är rätt jobbigt för psyket att ligga kvar på nästan samma vikt en längre tid då man siktar på att gå ned.

Ok.
    Tror inte jag kommer så mkt längre här.
    Utvärdering av viktnedgången får styra dagsintaget.

En annan fråga jag dock har är hur man bör variera sitt dagsintag under veckan?

Här nedanför följer hur jag tränar under veckorna samt hur jag äter. Har deffat i 8 veckor nu och tappat nästan 7,5kg.

Träning

Måndag (Styrketräning 60 min samt morgonpromenad 60 minuter)
    Tisdag (Styrketräning 60 min samt morgonpromenad 60 minuter)
    Onsdag (Vilodag med morgonpromenad 60 minuter)
    Torsdag (Styrketräning 60 min samt morgonpromenad 60 minuter)
    Fredag (Styrketräning 60 min samt morgonpromenad 60 minuter)
    Lördag (Ätardag!! med löparpass)
    Söndag (vilodag med 2 promenader om vardera 65 minuter)

Kcal-intag:
    Måndag = 2500
    Tisdag = 2500
    Onsdag = 2100
    Torsdag = 2500
    Fredag = 2500
    Lördag = 4000-5000
    Söndag = 2200

Kommentar: Jag börjar veckan med att ligga på ca. 2500kcal både måndag och tisdag. Om man antar att jag har en basförbrukning på ca. 2600 kcal samt bränner 250 på morgonpromenaden och ca. 350 på styrketräningen (lågt räknat), så har jag därmed ett underskott på ca. 600-700 kcal.
    På onsdag kör jag inte styrketräning och äter därför mindre mat. Ungefär samma underskott.
    Torsdag och fredag kör jag åter igen 2500 kcal.
    Lördag är ätardag och då äter jag inte varken godis eller snacks/läsk utan äter bra, men tills jag känner mättnad. På söndag vill jag utnyttja att förbränningen ökat efter ätardagen. Därför kör jag lågt kcal intag samt 2 promenader.

Fråga 1: Hur förändras min förbränning under veckan? samt hur bör jag anpassa intagen?

Fråga 2: Om man antar att förbränningen ökar lite efter ätardagen, är det rätt att köra ett lågt kcal-intag på söndag?
    Eller bör jag istället minska kcal-intaget sucessivt?

Ex:
    Måndag = 2600
    Tisdag = 2400
    Onsdag = 2200
    Torsdag = 2000
    Fredag = 1800
    Lördag = Ätardag
    Söndag = 2800

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.