Räknar jag rätt? Och bieffekter med deff?

Home Forums Deff och fettminskning Räknar jag rätt? Och bieffekter med deff?

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

Hallåj!

Har två frågor, Räknar jag rätt? Och bieffekter med deff?

1. Räknar jag rätt?
    Basala energibehov: 66,5+(13,75*106)+(5,003*192)-(6,775*18) = 2362,626 kcal

Gångar detta med 1,2 (en dag framför datorn + sittandes i skolan) vilket ger: 2835,15 kcal

Sedan så lägger jag på det som jag har gjort av med under dagen:, idag så är det enligt runkeeper 1097kcal, så då hamnar siffran på 3932,15 kcal för att ligga stilla med vikten.

Sedan så tar jag 3932,15 minus det jag ätit under dagen (1061kcal) och får då fram att jag ligger på ett underskott på 2932,15 kcal

Är jag ute och cyklar eller jag har fattat detta simpla system rätt? 😮

Andra är kanske inte så mycket av en fråga.. och tar kanske i lite i rubriken. Men det tjatas på att jag har blivit lite tjurig hemma på sista tiden, jag själv märker inte av så mycket mer än att jag kan ha lite kortare stubin ibland, kan räcka med att runkeeper inte får kontakt med gps för att den ska riskera döden :whistle:

Så brukar ni som deffar bli lite tjuriga osv under deff? Eller det är bara jag?

Nu ska jag gå till affären och hämtar lite Kesella då jag precis blev väldigt sugen på att prova det :pop:

Du har räknat rätt, dock hade jag inte litat på runkeeper så mycket. 1100 kcal är ganska mycket, vad gjorde du då?

Du borde äta mer än 1000 kcal om dagen om du inte vill tyna bort. Ja det är vanligt att man blir mer lättirriterad under deff.

fabflippintastic wrote:
    Du har räknat rätt, dock hade jag inte litat på runkeeper så mycket. 1100 kcal är ganska mycket, vad gjorde du då?

Du borde äta mer än 1000 kcal om dagen om du inte vill tyna bort. Ja det är vanligt att man blir mer lättirriterad under deff.

Det är dom 3 översta i Mars listan. Fast nu när du säger det så.. är nog inte riktigt så! för något som rört ihop sig lite i slutet på ena punkten då jag tydligen sprang i 50km/h typ 1km ;) glömde nämligen stänga av den inne..
    [http://runkeeper.com/user/call3h/activity/73961443]

Ja det kan nog vara lite i underkant med 1000kcal.. får väl trycka i mig lite mer :pop:

Bieffekter med deff (beroende på substratfördelning, preferens för ketogena upplägg osv) är framförallt på det hormonella planet, där man ser förändringar av kortisol, leptin, dopamin osv i det långa loppet. Det är också en anledning till att ätardagar har en fortsatt viktig del i många dietupplägg; för att till varierande grad normalisera den hormonella miljön. Basalmetabolismen går också ner med långvarig diet och påverkan på tyroidhormon sker ofta vid längre dieter.

LCHFcalle wrote:
    Hallåj!

1. Räknar jag rätt?

Gångar detta med 1,2 (en dag framför datorn + sittandes i skolan) vilket ger: 2835,15 kcal

Sedan så lägger jag på det som jag har gjort av med under dagen:, idag så är det enligt runkeeper 1097kcal, så då hamnar siffran på 3932,15 kcal för att ligga stilla med vikten.

Sedan så tar jag 3932,15 minus det jag ätit under dagen (1061kcal) och får då fram att jag ligger på ett underskott på 2932,15 kcal

Andra är kanske inte så mycket av en fråga.. och tar kanske i lite i rubriken. Men det tjatas på att jag har blivit lite tjurig hemma på sista tiden, jag själv märker inte av så mycket mer än att jag kan ha lite kortare stubin ibland, kan räcka med att runkeeper inte får kontakt med gps för att den ska riskera döden :whistle:

Nu ska jag gå till affären och hämtar lite Kesella då jag precis blev väldigt sugen på att prova det :pop:

1061 kcal? Det är min frukost.

försök att inte ligga mer än max 1000 kcal i underskott. (Även om något exakt riktmärke inte existerar). Risken är väldigt hög, inte minst om du kör stenhård konditionsträning, att du tappar massa muskelmassa.

Men du kommer givetvis gå ner. En jävla massa.

Indec wrote:
    1061 kcal? Det är min frukost.

försök att inte ligga mer än max 1000 kcal i underskott. (Även om något exakt riktmärke inte existerar). Risken är väldigt hög, inte minst om du kör stenhård konditionsträning, att du tappar massa muskelmassa.

Men du kommer givetvis gå ner. En jävla massa.

Well, får nog ändå bli att gå en bit under det.. vet inte vad det är med mig just nu men känner mig bara allmänt trött på att magen står ut lika mycket som för 20kg sedan. Såå! nu blir det 2 veckor på VLCD..

600-800 kcal om dagen..
    ca 50g protein, 50g kolhydrater och 13g fett (räknat på 2 påsar till frukost, en efter skolan och 2 runt 7 tiden..)

Varför? Ja som jag skrev så vill jag ha lite snabba resultat just nu bara för att få tillbaka min motivation och stärka min självdisciplin.. kommer inte att träna så mycket, och det jag kommer göra är att enbart styrketräna tungt.

LCHFcalle wrote:
    Hallåj!

1. Räknar jag rätt?

Om man utgår från att kroppen är ett slutet system..

LCHFcalle wrote:
    Well, får nog ändå bli att gå en bit under det.. vet inte vad det är med mig just nu men känner mig bara allmänt trött på att magen står ut lika mycket som för 20kg sedan. Såå! nu blir det 2 veckor på VLCD..

600-800 kcal om dagen..
    ca 50g protein, 50g kolhydrater och 13g fett (räknat på 2 påsar till frukost, en efter skolan och 2 runt 7 tiden..)

Varför? Ja som jag skrev så vill jag ha lite snabba resultat just nu bara för att få tillbaka min motivation och stärka min självdisciplin.. kommer inte att träna så mycket, och det jag kommer göra är att enbart styrketräna tungt.

Tyvärr ingen vidare bra strategi. Att minska kroppsfettet långsammare ger större chans till ett mer varaktigt resultat. Inte många som kört VLCD som inte är i sämre form än innan påbörjad diet ett år senare.

Johan Otterström wrote:
    Tyvärr ingen vidare bra strategi. Att minska kroppsfettet långsammare ger större chans till ett mer varaktigt resultat. Inte många som kört VLCD som inte är i sämre form än innan påbörjad diet ett år senare.

Jag är ett levande bevis till din kommentar Johan! Det är så sant så. Gick ner 19kg med VLCD & därefter gick jag genast upp 25kg trots att jag bara åt 1000kcal/dagen efter min kritiska diet så gick jag upp snabbt & äckligt fult!

Men VLCD så rubbar du hormonbalansen, sänker ditt immunförsvar & värts av allt motverkar din viktnedgång genom att hämma omsättningen i kroppen. I mitt fall upphörde min menstruation. Förbränningen hålls inte igång & kroppen upplever att du lever inom kritiska förhållanden där den behöver spara på allt som kommer in eller så småningom lär komma in, för du kommer inte pyssla med VLCD en hel livstid.

& om jag förstått det rätt så äter du 500-800kcal per dag samtidigt som du skall styketräna riktigt tungt som du skrev? Det är fullständigt paradoxalt att försöka bygga muskler samtidigt som du går på en mycket kritisk diet. Återhämtningen lär åka på rejält motstånd.

Sedan är det inte fysiologiskt möjligt att tappa mer än ~1kg fett i veckan, kroppen förbränner inte mer om det nu inte är så att du tränar något så in i helskotta. Tappar du mer än så med den träningen du har tänkt att ägna dig till som du beskriver så är det annat än fett. I slutändan skulle dina två dedikerande veckor i näst intill svält resultera i minus ca 2 kg fett. Vilket det inte är värt. Vågen kanske visar -5 men gör dig inte glad över tappad vätska.

Det finns ingen genväg till en permanent viktnedgång. Säger tjejen som vägde 5kg när hon föddes, besökte sin första dietist som 7åring, blev rekommenderad en gastric bypass vid 120kg & har testat alla dieter, metoder & genvägar som bara har lett en till ruta ett om inte minus hundra!

Kika på mina före/efter-bilder om du vill ha bildbevis på det jag pratar om;)

Önskar dig lycka till & hoppas på att få se hur det har gått för dig. Kram!:)

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.