Realistisk och bestående minskning av fettvikt??

Home Forums Deff och fettminskning Realistisk och bestående minskning av fettvikt??

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Funderar lite på hur mycket som är realistiskt att gå ner i veckan utan att det är muskler eller vätska man tappar. Har hört att ett halvt kilo är möjligt.

Har själv ca 4 kg att gå ner men har ingenting emot att det tar lite längre tid då jag vill att viktminskningen ska bestå. Det är alltså inte ”komma i tävlingsform” som gäller men ändå lite mer definition.

Tränar styrka ca 4-5 ggr i veckan, spinning ca 2-3ggr, löpning 2-3ggr. Minst ett intensivt intervallpass i veckan på ca 45 min samt långpromenader med vovven. Vet inte riktigt hur mycket energi jag ska få i mig varje dag, nån som har nån uppfattning om hur mycket det kan röra sig om? Är 25 år, 165cm lång o väger ca 60kg om det kan vara till någon hjälp:D Har en del muskler iaf;) det är dom jag skulle vilja syntes lite mer..

Lite rörigt inlägg men tacksam för all hjälp..

Mvh Yra

Jag hade rekomenderat 3-3-1…
    3g protein x kroppsvikt, 3g kolhydrater x kroppsvikt och 1g fett x kroppsvikt.
    Vilket i ditt fall skulle bli 180g kolhydrater, 180g protein o 60g fett.
    1980 kcal.

Funkar för i stort sett alla! Lagom startnivå!

Sedan får man justera under resans gång.
    Vill du ha en bestående och långsiktig viktnedgång, så bör du knappast äta mindre.
    När målvikten/formen är nådd så kan du höja kolhydraterna långsamt. Mer än 5g/kg kroppsvikt kolhydrater behöver man sällan.
    Samtidigt kan du sänka proteinet till ca. 2g/kg kroppsvikt.

Om det skulle gå trögt, så lägg in hög och lågdagar. Där du främst varierar kolhydraterna.

Vissa tycker att ett lågt kolhydratintag fungerar bäst. Man lurar sig själv lite här pga. att glykogennivåerna blir lägre och således vikten. Kan göra så mycket som 2-4 kg.
    Vill man testa det, så bör man ändock ligga på 1g kolhydrater/kg och kanske så mycket som upp till 2g fett/kg.
    Ligger man lågt på både kolhydrater och fett så bränner man snabbt ut sig.

Lycka till! :emo-thumb

Jonas Lundberg wrote:
    Jag hade rekomenderat 3-3-1…
    3g protein x kroppsvikt, 3g kolhydrater x kroppsvikt och 1g fett x kroppsvikt.
    Vilket i ditt fall skulle bli 180g kolhydrater, 180g protein o 60g fett.
    1980 kcal.

Funkar för i stort sett alla! Lagom startnivå!

Sedan får man justera under resans gång.
    Vill du ha en bestående och långsiktig viktnedgång, så bör du knappast äta mindre.
    När målvikten/formen är nådd så kan du höja kolhydraterna långsamt. Mer än 5g/kg kroppsvikt kolhydrater behöver man sällan.
    Samtidigt kan du sänka proteinet till ca. 2g/kg kroppsvikt.

Om det skulle gå trögt, så lägg in hög och lågdagar. Där du främst varierar kolhydraterna.

Vissa tycker att ett lågt kolhydratintag fungerar bäst. Man lurar sig själv lite här pga. att glykogennivåerna blir lägre och således vikten. Kan göra så mycket som 2-4 kg.
    Vill man testa det, så bör man ändock ligga på 1g kolhydrater/kg och kanske så mycket som upp till 2g fett/kg.
    Ligger man lågt på både kolhydrater och fett så bränner man snabbt ut sig.

Lycka till! :emo-thumb

Tusen tack för hjälpen:D Har en liten fråga till som du kanske vet nånting om. Känner mig konstant svullen i kroppen, riktigt jobbigt. Kan det ha med o göra vad man äter för kolhydrater??

Mvh Yra

yra wrote:
    Tusen tack för hjälpen:D Har en liten fråga till som du kanske vet nånting om. Känner mig konstant svullen i kroppen, riktigt jobbigt. Kan det ha med o göra vad man äter för kolhydrater??

Mvh Yra

Ja, jag säger att det kan bero på det. Vi som är mer insulin-känsliga kan reagera genom att svullna upp lite extra efter en måltid med mycket eller snabba kolhydrater…
    Sedan beror det på att vi tänker på det och att vi ibland äter mindre än vad kroppen behöver och andra gånger svullar vi på ordentligt och äter mer än vad kroppen behöver.
    Tomma eller överfyllda glykogendepåer gör stor skillnad. Ju mer muskler man har ju mer glukogen kan man binda upp.
    Sedan om magen är tom eller proppmätt, gör ju också skillnad för hur vi känner oss.
    Alla vi som tränar, tänker på vad vi äter och varier matmängden känner likadant, men vissa binder mer vatten i huden än andra.
    Det beror även på fettmängden i kroppen. När vi har en fett % som understiger normal (ca. 20 % för tjejer och ca. 12% för killar), så brukar man inte känna sig lika svullen efter lite extra mat.
    Det bästa tipset är att hålla en god form och inte grisäta för mycket! :D

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.