Rimlig deff tid med PF ??

Home Forums Deff och fettminskning Rimlig deff tid med PF ??

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

Hejsan
    Gick idag på vårens deff, kommer köra Periodisk fasta då jag tycker de verkar passa mig bäst.

Mitt mål med ”deffen” är som så många andra, tappa icke muskelvikt. utan bli av med fett. Jag väger idag 108kg
    är 187cm 29år. Så jag har tyvärr ganska många kilon extra. Tränar rullande schema med 2+1 (2 dagar träning, 1dags vila).

Nu till själva fråga, hur lång tid är realistiskt att lägga upp deffen på?? jag tänkte försöka på en målvikt på 85-90kg i första hand. Snabbt uträknat med 1kg viktminskning i veckan är 20 veckor… är detta rimligt eller är det bättre att satsa på typ 25 veckor… eller strunt i vecko antalet och enbart titta på vikten och i spegeln
    Tips o trix, kommentarar och konstuktion kritik tas mer än gärna i mot!!
    Tack på gör hand!

Hej
    Om du inte vill tappa muskelmassa vid viktnedgång ska du ligga på ca 500kcal under ditt behov per dag, vilket betyder att du kommer tappa ca 0.5kg/vecka (1kilo = ca 7000-7500kcal). Detta är ju det optimala och för dig skulle det isf ta runt 40veckor att komma till din önskade vikt. Detta är ju för optimalt resulat, du kan ju ta genvägar och lägga upp ett kostschema med ännu lägre kcal intag men då kommer du ju förlora mer muskelmassa också :)

Ungefär hur stor fett% tror du att du har just nu? Ju mer fett du har på kroppen desto mer energi kan kroppen ta från fettet, alltså kan du generellt ligga på ett större underskott i början, utan att för den delen förlora markant med muskler

Hallgrenalex wrote:
    Ungefär hur stor fett% tror du att du har just nu? Ju mer fett du har på kroppen desto mer energi kan kroppen ta från fettet, alltså kan du generellt ligga på ett större underskott i början, utan att för den delen förlora markant med muskler

Skulle tro runt 15+%

Just nu ligger jag i snitt på 1800-2000Kcal per dag…

Beräknat på 15-20% kroppsfett har du ca 16-22kg fett som du har på kroppen, då är allt fett inräknat, även sådan runt organ och i hjärnan
    Din dagsförbrukning vid daglig fysisk aktivitet skulle ligga på 3000-3500kcal som det är idag, så ett intag på 2000kcal lägger dig på ca 1000kcal i underskott, vilket bör generera ca 1kg viktnedgång i veckan.
    Till en början tror jag absolut inte det kommer vara ett problem. Kör det i säg 4-6 veckor. Väg dig, räkna om % fett och ditt energiintag och lägg dig då på 500-750kcal i underskott.

Så, säg ned till ca 100kg på 6 veckor (Viss mängd vätska kommer du ju tappa också) och sen 10 veckor ned till 90kg. Klart möjligt!

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.