ruta ett vad göra?

Home Forums Deff och fettminskning ruta ett vad göra?

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

tränat seriöst i ett och ett halvt år ny drygt, började med att bränna fett första halvåret och lyckades riktigt bra med det, landade på ca 82kg/184cm när magrutorna började synas, sen fick jag för mig att jag hade för lite muskler(vilket jag fortfarande har haha) så började bulka vilket jag gjorde i ca 1 år, innan den värsta bulken hade jag gjort riktigt bra ökningar och kroåppen svarade hur bra som helst, under bulken har jag inte gjort några större ökningar tyvärr, men ökade rejält i vikt, 105kg tung kände jag att det fick vara nog,
    men undrar varför jag ökade mer innan jag började grisbulka?

nu deffar jag hur som helst(låter löjligt med tanke på att jag är i stort sett nybörjare)
    lyckats gjort mig av med 6kg på 2-3veckor nu, första veckan drog jag bara ner på maten rakt av, mycket prottepulver, nu senaste veckan har jag nollat kolhydraterna och ökat på fettet, börjar få resultat som tur är men är mycket slit, känner mig ordentligt trött i kroppen, övertränad typ vilket jag säkert är då jag tränar 4ggr/vecka och går ca 7-8km varje dag så fort jag kan mer eller mindre.

men börjar fundera på vad som händer sen, har lätt för att gå upp i vikt och vill självklart bygga ren massa och helst utan för mycket fett, känns som man bitit sig själv i röven med bulken då ökningarna varit små, men har varit skadefri.

det som växer bäst är benen trots att jag är svag i ben när det gäller styrka(kanske 130-140 1RM) vader kör jag inte alls då dom blir stora fort och det skulle se dumt ut nu
    axlarna är det jag har svårast för känns det som, växer riktigt långsamt och har svårt att få kontakt och pump.

nån som har något bra tips på upplägg jag kan köra? tänkte både med kost och träningen? kommer deffa säkert 2mån till, men efter det?
    varför så små ökningar under bulk?
    tex: 120 1RM bänkpress innan bulk(ostrikt) nu: 127kg 1RM strikt

x6rs wrote:
    varför så små ökningar under bulk?

Därför att du började med att gå ner i fett.

Den som minskar i fettvikt, lägger sedan också på sig främst fettvikt vid framtida överätningar.

King Grub wrote:
    Därför att du började med att gå ner i fett.

Den som minskar i fettvikt, lägger sedan också på sig främst fettvikt vid framtida överätningar.

Det skriver jag gärna under på.

Flessa wrote:
    Just därför är det onödigt med en så kallad ”bulk” tycker jag. Ät bra och sund mat året runt, se till att få i dig tillräckligt med energi/protein och träna både styrketräning varvart med konditionsträning, så håller du formen och mår toppen året runt. På detta sättet så slipper du att fa panik över att gå upp eller ned i vikt.

Stämmer. Såkallad ”bulk” är det mest överskattade som finns inom byggning

Vincent Qvarfordt wrote:
    Stämmer. Såkallad ”bulk” är det mest överskattade som finns inom byggning

Nej det är inte överskattat. Men ordet missuppfattas av en del.

Eddie Vedder wrote:
    Nej det är inte överskattat. Men ordet missuppfattas av en del.

Är det jag menar. Folk bulkar ofta på för mycket mat och för dålig mat. Vet folk som trycker kebab med strips under bulk för att få mycket kalorier. En korrekt uppbyggnadsdiet efter en avslutad deff brukar ge mycket bra resultat

Det finns ju dock mellanting.
    Att äta en kost som är bra överlag med inslag av pizza o. dyl. då och då är ingen dålig kost.
    Då tycker jag att det är sämre att hela tiden tänka på vad man stoppar i sig och äter bara ”nyttig” mat, en hälsosam balans är enligt mig alltid bättre än för mycket av det ena eller andra.
    Att hela tiden kostonanera är för mig lika illa som att leva på pizza.

Sedan tycker jag att många gravt missuppfattat vad som är ”nyttig” mat och inte.

Ja bulk missuppfattas mycket tror jag också , speciellt de som börjar träna precis , jag ”grisbulkade” , saken är det att jag läste på mycket innan jag började en bulk att ja inte ska äta för mycket max 0,5 kg i veckan osv , men jag tänkte mer så när jag åt , jag har tråkigt nu äter jag något jag behöver ändå inte tänka på vad jag äter jag bulkar..
    nu får man gå ner minst 10 kg å det är inte så roligt. Men man lär sig alltid något nytt.

tack för svaren! känns ju lite tråkigt att man lägger på sig fett så lätt, visst har blivit nån pizza och godis nån gång, men har mest ätit bra mat och mycket protein, men jag kanske har lärt mig något av det här förhoppningsvis:)

så här ser mitt träningsupplägg ut just nu:

Mån: Ben, biceps+ 50-75min promenad
    Tis: Promenera 50-75min
    Ons: Bröst, triceps ev nån axelövning+ Promenad
    Tors: promenad
    Fre: Rygg +ev biceps+ promenad
    Lör: Promenad
    Sön: Axlar+ promenad

det allra tråkigaste just nu under deff är att jag har gått ner mycket i vikt, vilket är bra, men känner mig smalfet, känns som jag tappat mest muskler, kan kanske bero på att jag inte har något glykogen lagrat nu när jag äter som jag gör och läste att kolhydrater binder 4ggr sin egen vikt i vätska om inte jag minns fel, hopppas det är där skon klämmer och mina små svullnar när jag äter kolhydrater igen eller vad tror ni?

eller ska jag börja käka kolhydrater igen redan nu och skita i allt vad LCHF och ketogen diet heter?

Om du har gått ner i vikt rätt mycket första veckan kan det vara så att du har tappat en hel del vätska.

Jag själv provade o köra en protein-fett diet kände mig trött osv så jag åt en hel del på kvällen å förstörde dieten.Men nu kör jag me kolhydrater o protein o lite fett o det funkar kanon.

Så om du vill kan du ju börja äta kolhydrater igen o se om du ändå går ner i vikt funkar det för bra för dig så är det ju bara o fortsätta.

Lycka till!

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.