Så här äter jag nu. ok?

Home Forums Deff och fettminskning Så här äter jag nu. ok?

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

Hej :) Dags för lite diet här. Vill bara höra om detta ser någorlunda ok ut?

Mål 1
    en skål mini-youghurt
    1 skiva grovt osötat bröd
    1 dl whey-80 protein
    3 st omega-3 kapslar (500 mg per/st)

Mål2
    250g kvarg/funlight + 1 frukt

Mål3
    120g tonfisk i vatten + sallad/grönsaker
    1 skiva grovt bröd

Mål4, Efter träning (som blir ca. 1 timme styrka + 20 minuter cardio efteråt)
    1 dl whey-80 + banan

sedan:
    kycklingfilé/tonfisk, grönsaker och lite snabbare kolhydrater. Funkar det med ett halvvitt bröd till (osötat), eller är det bättre att göra pasta/ris? Ca 1 gr/per kilo kroppsvikt? Vad blir det i dl, på ett ungefär om man säger?

Mål5, innan läggdags
    250g kvarg + funlight

Bör jag lägga till 2 st omega-3 kapslar till tex. mål 4 också? Eftersom att jag inte får i mig så mycket fett annars.

Rekommenderad dos är: 2-4 kapslar 1-2 gånger dagligen, så det är inom den rekommenderade dagsdosen.

Är tjej
    startvikt: 65 kg
    längd: 168

Ifall viktnedgången är stor efter en eller två veckor, så skulle jag nog tillsätta mer fett i kosten, balans mellan de olika fetterna är nog bättre för kroppen än att få fettet endast ifrån fleromättade fettsyror.

mer fett och mindre protein..
    och som Samquente säger. ha gärna med annat fett som avocado, nötter, smör, osv, du ska ha en balans mellan fetterna inte enbart äta omega3

Efterträningsmålet bör innehålla kolhydrater, jag tycker att du ska äta pasta,quinoa, matvete, bulgur, ris eller potatis

Är det inte bättre att dela upp intaget av de 3 omega-3tabletterna till 1 på frukosten en på lunchen och en till maten efter träningen istället?
    Sen tycker jag att du kan göra lite god sås till kyckligen på kvällen så du får i dig lite sås. Själv så tycker jag det är ett utmärkt sätt att få i mig dagsbehovet av fett nu när jag är under diet(dock så fuskar jag med lite matlagninsgrädde för smakens skull, men gör inte så mycket eftersom jag ändå ligger på underskott:)) och så blir kycklingen så mycket godare med lite sås, gör den gärna stark om du tål det.

Pepz wrote:
    mer fett och mindre protein..
    och som Samquente säger. ha gärna med annat fett som avocado, nötter, smör, osv, du ska ha en balans mellan fetterna inte enbart äta omega3

Efterträningsmålet bör innehålla kolhydrater, jag tycker att du ska äta pasta,quinoa, matvete, bulgur, ris eller potatis

Okej, tack för svar! :) ja, ska lägga in lite mer. tex nötter/frön till kessellan. Sen så innehåller ju kycklingen/köttet lite fett, och så steker jag den i olja. Men det är bra då kör jag på det. Men bara det att jag brukar käka fullkornspasta i vanliga fall, men det är inte så bra efter träningen väl?

Udd3n wrote:
    Är det inte bättre att dela upp intaget av de 3 omega-3tabletterna till 1 på frukosten en på lunchen och en till maten efter träningen istället?
    Sen tycker jag att du kan göra lite god sås till kyckligen på kvällen så du får i dig lite sås. Själv så tycker jag det är ett utmärkt sätt att få i mig dagsbehovet av fett nu när jag är under diet(dock så fuskar jag med lite matlagninsgrädde för smakens skull, men gör inte så mycket eftersom jag ändå ligger på underskott:)) och så blir kycklingen så mycket godare med lite sås, gör den gärna stark om du tål det.

Tack för svar! :) jo det kankse det är. Fats enligt doseringen ska det ju vara 2-4 kapslar per tillfälle.. Men jag kankse gör så att jag tar 2 morgon och 2 kväll eller något. ja, bra idé jag håller med dig. lite kryddigt kan det vara ;)

Anna.S wrote:
    Men bara det att jag brukar käka fullkornspasta i vanliga fall, men det är inte så bra efter träningen väl?

Fullkornspasta funkar utmärkt efter träning.

Räkna ut hur mycket energi det är. Svårt att säga något såhär på rak arm..

Ett annat hett tips för att få kontroll på vad man käkar är större portioner av enstaka livsmedel, t.ex. två skålar yoghurt till frukost istället för en skål och en macka, där man i det senare fallet kan behöva ta hänsyn till pålägg och annat tjaffs.

nutz wrote:
    Räkna ut hur mycket energi det är. Svårt att säga något såhär på rak arm..

Ett annat hett tips för att få kontroll på vad man käkar är större portioner av enstaka livsmedel, t.ex. två skålar yoghurt till frukost istället för en skål och en macka, där man i det senare fallet kan behöva ta hänsyn till pålägg och annat tjaffs.

Jaa, det är sant. Lite svårt att räkna ut tycker jag men. Jag tar mager skinka på, 2 st skivor. Har även ätit 1 dl havregryn(gröt) till frukost förut, men jag tycker att det mättar mer med 1 macka till, och det ger även färre kcal?

Men det ska nog inte vara några problem, jag vet att jag går ner hyffsat lätt när jag minskar på kolhydraterna. Men jag vill ju behålla mina muskler, som alla andra. Så jag vill ändå vara noga, och höra mig för lite även här :)

Robert Svensson wrote:
    Att du var så kall till pålägg visste jag inte. :D Blir iallafall godare än bara yoghurt. :p

Till och från. I veckorna orkar jag inte krångla och håller mig oftast till en rätt per 1-4 dagar(storkok ftw). Sjukt trist, sjukt tidsbesparande och sjukt effektivt när det gäller att hålla stenkoll på kalorikonsumtion.

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.