Sänkning av kalorier

Home Forums Deff och fettminskning Sänkning av kalorier

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

Börjar bli dags för diet igen och tänkte höra hur ni resonerar omkring omräkning av kaloribehov. Alltså hur ofta ni räknar om ert dagsbehov när ni deffar? Under mina förra dieter har jag alltid sänkt kolhydraterna när jag känner att fettförlusten börjar stagnera, men jag kanske kan effektivisera deffen genom att förekomma stagneringen genom en mer färdig kcal-sänkningsplan?

Är inne på min första deff, jag skulle inte klara av att gå ovetande om hur mkt jag stoppar i mig, så jag väger och räknar:P

Rusk wrote:
    Är inne på min första deff, jag skulle inte klara av att gå ovetande om hur mkt jag stoppar i mig, så jag väger och räknar:P

Jag räknar förstås också om det var oklart. Frågan är hur ofta jag bör räkna om mitt intag. Jag förbrukar ju inte lika mycket energi vägandes nittio kilo som när jag väger åttio. Men som sagt var, kanske bäst och hålla koll på när kroppen börjar anpassa sig, och göra justeringarna där efter?

Går efter kroppsvågen,väger mig en gång i veckan på tom mage,samma dag/tid.
    Går jag inte ner så sjusterar jag mina mat mål något.
    Väldigt enkelt.

Det är jätte enkelt.När vågen står stilla i några dagar då sänker man sina kcal igen.

dr Nick wrote:
    Går efter kroppsvågen,väger mig en gång i veckan på tom mage,samma dag/tid.
    Går jag inte ner så sjusterar jag mina mat mål något.
    Väldigt enkelt.

Jo, precis som jag också har gjort tidigare, får väl köra på det denna gång också. Hade dock varit spännnade och få reda på exakt hur mycket jag bör sänka när vikten stabiliserar sig. Om jag till exempel räknar om mitt energibehov en gång i månaden, skulle jag då få en mer korrekt ”riktlinje”, än om jag sänker lite varje gång jag inte gått ner? Låter det långsökt kanske?:D

Även jag kör efter vågen och spegeln. Väger mig samma tid varje vecka dvs måndag morgon i enbart kallingar. Så länge jag går ner gör jag inga större förändringar! :)

Jag har märkt att alla som går på diet sänker på kolhydraterna , så jag försökte också men det var inget vidare det blev mer små ätande osv.
    Jag har aldrig deffat innan riktigt men en liten mini som man inte kan kalla riktig deff då så funkade det bra med kolhydrater jag gick ändå ner.

Är det så att det inte är samma för alla?
    Vissa går ner i vikt bättre av att sänka på kohydraterna och vissa på fett?

mr bib wrote:
    Är det så att det inte är samma för alla?
    Vissa går ner i vikt bättre av att sänka på kohydraterna och vissa på fett?

Korrekt.

Olika individer svarar på olika dietupplägg bäst. Men jag skulle själv tro att en minskning av kolhydrater och reducerat intag av typiskt kolhydratrika livsmedel är det som fungerar smidigast för de flesta.

Men i båda fallen förefaller proteinintaget vara det absolut primära, oavsett om du sedan sänker fett eller kolhydrater. Men jagh tror som sagt en högprotein- och lågkolhydratkost är mer effektiv för fler än vad högprotein-och lågfettkost är.

När jag tävlingsdeffade så gjorde vi det enkelt för mig. Högt på proteiner mindre på kolhydrater. Proteinerna låg kvar på samma nivå hela tiden men jag sänkte kolh. allt eftersom dieten fortskred. 2-3 matskedar olivolja, Omega-3 och multisportstabl. Räknade inte kalorierna alls över huvud taget. Gjorde fettmätning en gång i veckan för full kontroll. 6 måltider per dag. Väldigt enkelt och roligt.

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.