sena morgonpromenader?

Home Forums Deff och fettminskning sena morgonpromenader?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 37 total)
  • Author
    paul wrote:
    så du menar att jag kan ta mina powerwalks vid 9 lika gärna,bör tilläggas att jag kommer tävla i december:what:

Jag har inte haft några problem med detta, jag tar ibland mina promenader kl. 12 och unnar min kropp mer sömn då jag jobbat sent.

nutz wrote:
    Du vet mycket väl att du inte har gjort några exakta mätningar. Du har ingenting konkrekt att backa upp ett sådant påstående med.

egenstudier är idiotiskt och ren inbillning i min mening.

däremot tycker jag de är gött med att promenera på morgonen eftersom jag kommer igång mycket bättre på morgonen då. och lite fågelkvittring och ensamhet är ju aldrig fel de heller, då man kommer i kontakt med sitt filosofiska inre :P haha. men men

att en morgon promenad skulle öka fettförbränningen är en ren myt. och om de stämmer så har de en obetydande liten effekt.

KTM wrote:
    egenstudier är idiotiskt och ren inbillning i min mening.

Får jag fråga om du någon gång gått på en riktig diet med målet att bli så hård som möjligt?

Calle Sirén wrote:
    Får jag fråga om du någon gång gått på en riktig diet med målet att bli så hård som möjligt?

Rättfärdigar du dina slutsatser, ”att morgonförbränningen innan matintag fungerar bättre och ger snabbare resultat än träning vid annat tillfälle”, enbart beroende på att du behärskar kalipermätning, vart i form och ”någon gång gått på en riktig diet med målet att bli så hård som möjligt”?

nutz wrote:
    Rättfärdigar du dina slutsatser, ”att morgonförbränningen innan matintag fungerar bättre och ger snabbare resultat än träning vid annat tillfälle”, enbart beroende på att du behärskar kalipermätning, vart i form och ”någon gång gått på en riktig diet med målet att bli så hård som möjligt”?

Rättfärdigar vet jag inte, men det är i mina ögon en synnerligen god utgångspunkt i min värld. Åtminstone när det gäller att dra slutsatser om vad som är mest effektivt för min egen fysik.
    Vad som är vedertaget är helt ointressant om man ser sig själv ha överbevisat en tes. Om folk helt plötsligt skulle börja påstå att jorden faktiskt är platt – Skulle du köpa det rakt av då?
    Under många år avfärdades punktförbränningen som en stor myt, nu är det en sanning. Kanske är tänkvärt?

Calle Sirén wrote:
    Rättfärdigar vet jag inte, men det är i mina ögon en synnerligen god utgångspunkt i min värld. Åtminstone när det gäller att dra slutsatser om vad som är mest effektivt för min egen fysik.
    Vad som är vedertaget är helt ointressant om man ser sig själv ha överbevisat en tes. Om folk helt plötsligt skulle börja påstå att jorden faktiskt är platt – Skulle du köpa det rakt av då?
    Under många år avfärdades punktförbränningen som en stor myt, nu är det en sanning. Kanske är tänkvärt?

Punkförbränning är fortfarande en myt när det kommer till märkbara resultat… vad som är mätbart är en annan femma. Hela ditt resonemang är ju föresten löjligt från början till slut. Hur mkt förbränner du på en promenad? 400-500kcal? Det är ju inte så att du förbränner 0kcal ifall du går efter frukost. En rimlig skillnad skulle väl kunna vara 100kcal dvs att du skulle förbränna säg 40gfett om du gick innan frukost och 30ifall du gick efter frukost. Det är ju inte så att det är möjligt att du har sån järnkoll att du märker en skillnad på 10g fettförbränning när du har 100tals andra variabler att ta hänsyn till på en dag.

Jacksatan wrote:
    Punkförbränning är fortfarande en myt när det kommer till märkbara resultat… vad som är mätbart är en annan femma. Hela ditt resonemang är ju föresten löjligt från början till slut. Hur mkt förbränner du på en promenad? 400-500kcal? Det är ju inte så att du förbränner 0kcal ifall du går efter frukost. En rimlig skillnad skulle väl kunna vara 100kcal dvs att du skulle förbränna säg 40gfett om du gick innan frukost och 30ifall du gick efter frukost. Det är ju inte så att det är möjligt att du har sån järnkoll att du märker en skillnad på 10g fettförbränning när du har 100tals andra variabler att ta hänsyn till på en dag.

Många bra punkter där Björn. Självklart har jag inte gjort en detaljerad studie över exakt mängder förbrända mängder energi från underhudsfett (Svårt utan tillgång till labb). Dock kvarstår jag vid att jag upplever att man förbränner mer effektivt innan frukosten än samma dos träning senare på dagen. Om skillnaden skulle vara 10g pr. dag så handlar det ändå om 100g (1 hekto rent fett) på tio dagar.

För att göra det ännu mer paradoxalt anser jag även att X-antal förbrända kcal från träning ger ett bättre resultat än X-antal kcal i form av energiunderskott. Även här har jag inga konkreta bevis, utan endast egna erfarenheter.

Calle Sirén wrote:
    Rönen hit och dit säger att tidpunkten inte spelar någon roll, och att man inte påverkar förbränningen ytterliggare genom att lägga träningen vid en viss tidpunkt.
    MEN mina personliga erfarenheter säger att morgonförbränningen innan matintag fungerar bättre och ger snabbare resultat än träning vid annat tillfälle.

Mvh Calle Sirén

Ps. Sparka Thony på pungen från mig :D

Då har vi samma erfarenheter du & jag Calle.

AndreasP wrote:
    Då har vi samma erfarenheter du & jag Calle.

Tack Andreas, och inte fan kan jag komma på någon bättre referens i hårdhet än dig :D

Jag bara myser.. :)

snacka lite mer med min vise coach och han är stenhård ”försök att tajma in morgonpromenaderna samtidigt som GH-nivåerna är som högst i kroppen=tidigt på morgonen,DOH inga mer sovmorgonar för min del nu då

dags att avskeda honom kanske

När ger en promenad mest, när man har lite energi eller när man har bra med energi?
    När passar det bäst för en själv att ta en promenad?
    Och om man går eller springer en bestämd sträcka, så blir den totala förbrukningen ungefär lika stor, men att springa blir mer tidseffektivt.
    Och istället för att gå en timme, så kan man gå en sträcka på kanske 6km på samma tid, som man sedan kan gå/springa på 45min och har man en kroppsvikt som är lämpad för det, så kan man kanske springa samma sträcka på 30min och få en mycket effektivare träning.
    Vi måste även ha i åtanke att lite energi och mycket träning/promenader sliter på kroppen, minskar dom uppbyggande hormonerna och ökar dom nedbrytande hormonerna som våran kropp producerar/utsöndrar.
    Vi bör anpassa träningstidpunkt och träningsmängd utefter egen förmåga och inte efter vad någon svensk mästare i BB eller BF gör.

@ Ni som säger att att ni förbränner bättre på morgonkvisten. Har ni testat att köra samma förbränningsträning en annan tidpunkt på dagen (under en mätperiod)? Känns ganska relevant.

Longshot wrote:
    @ Ni som säger att att ni förbränner bättre på morgonkvisten. Har ni testat att köra samma förbränningsträning en annan tidpunkt på dagen (under en mätperiod)? Känns ganska relevant.

Går fortfarande inte att säga att det är effektivare nån annan gång. Det måste mätas EXAKT under tiden. Att bara säga att man blev hårdare i slutändan fungerar inte, det är för många variabler att ta hänsyn till.

Det är som att säga att man ena dagen gick tidigt på morgonen, man tyckte det gick si och så, ungefär som vanligt. Dagen därpå promenerar man lite senare, fyra eller fem timmar, och sen tittar man sig i spegeln och säger att det inte fungerade lika bra. Please? :)

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 37 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.