Ser detta bra ut?

Home Forums Deff och fettminskning Ser detta bra ut?

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 16 through 23 (of 23 total)
  • Author

Kolhydrater och protein, helst ”riktig” mat efter träning är viktigt om du ska kunna bygga/bibehålla muskler. Mitt tips är definitivt att käka middagen efter träningen. Tryck i dig en shake med vettigt näringsinnehåll det sista du gör innan du lämnar jobbet eller på väg hem, ca 1.5-2 timmar innan du anländer på gymmet.
    T ex proteinpulver och 1-2 dl havregryn, gärna med mjölk. Släng vid detta tillfälle i dig några kapslar omega 3 också.

I övrigt är mättande och nyttiga grönsaker typ; vitkål, lök, paprika, morrötter, rotfrukter i allmänhet osv osv något du borde äta mycket av under deff.
    Käka havregrynsgröt och ägg till frukost. Mättnadskänsla, bra protein, bra fett, mycket fibrer…! =)

Personligen tycker jag att det är lättare, trevligare och funkar bättre under deff ju mindre kosttillskott man käkar. Mycket lättare att hålla sig mätt, glad, pigg osv genom att käka hutlösa mängder grönsaker, magert kött och kvarg än genom att dricka några shake:ar och/eller äta några bars.

Mitt upplägg:

Frukost: 2 dl havregryn + 2 ägg
    3-4 timmar senare: Lagad mat
    3-4 timmar senare: Lagad mat
    1,5-2 timmar senare träning
    Shake med whey 80 och 1 dl havregryn
    Lagad mat
    Ev keso/kesella med hallon och kanel.
    Funkar hur bra som helst (ligger på ca 600 kcal – varje dag utan att vara speciellt hungrig eller trött).

Tycker iallafall att dina huvudmåltider som frukost, lunch och middag ska bestå av riktig mat, och så ska du försöka få i dig mat efter träningen, för en bättre återhämtning och bättre sömn.

Vi säger att du har två mellanmål mellan dina huvudmål, ersätt en mellanmål kanske från riktig föda till en Diet Pro.

Tack så hemskt mycket för era svar. Oerhört tacksam. Jag skall försöka planera upp allting igen med mixer utav alla era synpunkter :)

Måste bara sno tråden lite. Ni säger att man inte kan bygga muskel massa och förlora fett samtidigt. Men jag har blivit mkt starkare under min deff. Visserligen hade jag typ bara tränat 1 månad innan jag började deffa. Är det därför? Hade jag så pass lite muskel massa att jag får muskler oavsett deff lr inte? Har samtidigt gått ner 14 kg, så fett blir jag av med oxå. Förklara snälla :)

Styrka är inte muskelmassa.

haha. Så det är så enkelt… Pinsamt :)
    Tack

kalkborste wrote:
    Ni säger att man inte kan bygga muskel massa och förlora fett samtidigt.

Tvärtom. Det är snarare 100% omöjligt att INTE bygga muskelprotein och bränna fett samtidigt. På samma sätt är det 100% omöjligt att inte lagra in fett och bryta ner muskler samtidigt.

Det är ständigt pågående processer som sker i olika grad under hela ditt liv. De uppbyggande/inlagrande processerna är de som benämns anabola processer och de nedbrytande/förbännande processerna utgör de katabola processerna. Det rör t.ex. muskelvävnad, skelett, fettdepåer hår och naglar etc.

Diskussioner i fallet träning rör ju oftast muskler och fett så vi kan hålla oss till dessa två faktorer: Träning förbättrar möjligheten till att öka i muskelmassa och i samband med ett kaloriöverskott blir förutsättningarna ännu bättre. Dock MÅSTE inte det här kaloriöverskottet gälla på 24-timmarsbasis vilket är den största misstolkningen i mina ögon.

Kan man åstadkomma ett bra kaloriöverskott med mycket aminosyror vid de mest anabola tidpunkterna (d.v.s. näringstiming runt träning) kan säkert den akuta muskelproteinbalansen bli tillräckligt positiv för att överstiga nedbrytningen. Detta trots en negativ fettbalans över samma dygn.

Men att småplocka såhär kräver en hel del och ger sannolikt mycket små och långsamma resultat. Vill man ha snabbare resultat och göra det lite enklare för sig så ser man helt enkelt till att överäta något under en längre period.

Sist men inte minst är styrkan som sådan inte samma sak som muskeltillväxt så man kan förlora muskelmassa men ändå bli starkare under en tid.

Ok, tack för det klargörandet. Som vanligt mycket hjälpsamt svar Eddie

Viewing 8 posts - 16 through 23 (of 23 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.