Home › Forums › Deff och fettminskning › Sista försöket, hjälp någon?!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
24 juni, 2010 at 15:25 #475374Anonym anvandareMember
Hej!
Har nyss börjat träna och är ny inom allt vad träning/kost heter. Eller jag vet ju vad som är bra att äta och vad som är mindre bra men det vill sig lixom inte. Så tänkte be er om hjälp. Har läst en hel del på forumet innan jag blev medlem och försökt söka i trådar men varje person är ju unik så tänkte att ni kanske kan ge just mig några goda råd.
Har försökt gå ner i vikt ett flertal gånger utan minsta resultat. Vilket i sin tur har gjort att jag tappat all motivation. Har tränat en hel del, testat LCHF lite GI men har (antagligen) gjort fel eftersom det inte fungerat?
Jag har alltid varit aktiv och aldrig överviktig förutom senaste 5 åren så jag slutade träna. Har ett stillasittande jobb så det blir inte mycket aktivering på dagarna.
Nu har jag försökt mig på att gå ner igen och det går verkligen sådär. Har inte hänt så mycket dessa två veckor.
Jag har testat pulver diet. Alltså jag har bytt ut vissa mål mot pulver (atar att ni kommer att såga mig direkt pga det) Men jag har över lag så dåligt matsug. När jag testat andra dieter har jag haft väldigt svårt att trycka i mig 5 mål om dagen vilket resulterade i att jag slutade äta över huve taget, åt endast middag så jag antar att min kropp är inställd på svällt?
Såhär ser det ut nu:
Frukost 9:00 – Pulver
Lunch 12:00 – Gröt, yoghurt m bönor/flingor
Mellanmål 15:00 – Pulver
Middag 18:00 – Tex Kycklingsallad, alt kött med något till tex potatis fulkorns pasta.Utöver det går jag en timmas promenad varje dag i snabb takt. Typ powerwalk.
Och två dagar i veckan springer jag 30-40min. Intervaller.
Efter varje träning brukar jag dricka vatten och ta en banan, keso tex.Men det står helt stilla. Har lagt ner vågen, ist försöker jag hålla koll med måttband. Men det händer ju inget. Ska jag förbli fet för resten av mitt liv eller? Känns som jag verkligen vill göra det här helhjärtat nu istället för som sist då det varit mycket slarv. Nu dricker jag ingen läsk, inget godis eller snacks eller andra onyttigheter. Dricker aldrig alkohol.
Det syns ju ingen skilland i spegeln.
Sen ser jag att många rekomenderar att man ska träna om man vill gå ner i vikt? Det får jag ju inte ihop, träning bränner väl inte fett utan bygger muskler? Ja, jag är nybörjare som sagt…Jag har magmuskler, dom syns litegran men inte tillräckligt. Hur tusan tappar jag mer underhudsfett? Jag måste ju få i mig mindre än det jag förbränner? Men ändå ingen skillnad? Vill först gå ner i vikt och sen börja träna på gym igen. Har på tok för mkt fett på mage, rumpa och lår. Allt annat ser normalt ut.
Grilla mig inte för hårt bara, jag är inte smartast då det gäller sånt här, därför jag ber om er hjälp.
24 juni, 2010 at 15:25 #67286Anonym anvandareMember24 juni, 2010 at 15:55 #475375Anonym anvandareMemberDu måste få i dig mindre kcal än vad du gör av med. Det är grunden för att gå ner i vikt.
Angående din kost tycker jag absolut du ska skippa pulvret och satsa på riktig mat. Jag tycker även att du verkar få i dig för lite protein, 2g/per kg kroppsvikt brukar vara en bra riktlinje. Tycker också att inte ska tänka så mycket på när du äter utan ät när du känner för det.
24 juni, 2010 at 15:58 #475376Anonym anvandareMemberMuskler bränner fett. Du la ner träningen, bring it back. Ät som du gjorde då du tränade, eftersom du sa att du inte var fet då? Fokusera på att få träningen gjord o få in rutinerna, ge det tid och stressa inte, så tror jag det kommer gå mot det bättre.
24 juni, 2010 at 16:01 #475377Anonym anvandareMemberFredrikpers wrote:Du måste få i dig mindre kcal än vad du gör av med. Det är grunden för att gå ner i vikt.Angående din kost tycker jag absolut du ska skippa pulvret och satsa på riktig mat. Jag tycker även att du verkar få i dig för lite protein, 2g/per kg kroppsvikt brukar vara en bra riktlinje. Tycker också att inte ska tänka så mycket på när du äter utan ät när du känner för det.
STORT TACK!
Följdfrågor…
Får jag i mig för mkt kcal? Vissa dagar blir det bara pulver, det ska jag ärligt säga. Då jag ”slarvar” med maten, då får jag knappast i mig för mkt kcal??
Men äta då man är hungrig, det skulle jag gärna göra, problemet är att alla tjatar ju ihjäl sig om hur viktigt det är att äta regelbundet om man vill gå ner? Spelar det inte så stor roll då?
Vart får jag tag i protein???
Lägger man inte på sig av det? :what:Sorry måste framstå som värsta puckot men jag vet faktiskt inte. 😮
24 juni, 2010 at 16:01 #475378Anonym anvandareMember”Du måste få i dig mindre kcal än vad du gör av med. Det är grunden för att gå ner i vikt. ”
Det stämmer, och har upplever du ingen jättestor hunger är det dåligt att dra i sig tomma kalorier på pulver osv osv? Jag tycker att du ska skippa alla onyttiga saker, bara äta som vanligt fast dra av 500-1000kcal av vad du ska äta per dag..
tips,
Ta konditionsträningen innan frukost och vid kvällstid.
Ät inte för sent.
Räkna kcal.
Dra ner på kolhydrater och fett och ät mer protein.
Läs en deffguide.24 juni, 2010 at 16:03 #475379Anonym anvandareMemberDu bör äta protein för att öka i muskelmassa (kött,fisk,fågel)
Ät så som du tycker funka bäst! du ska inte behöva äta 6ggr i små portioner för att gå ner i vikt, det är för att man ej ska bli hungrig och äta mycket när man har sparat sig till en måltid.24 juni, 2010 at 16:03 #475380Anonym anvandareMemberVanilla wrote:Muskler bränner fett. Du la ner träningen, bring it back. Ät som du gjorde då du tränade, eftersom du sa att du inte var fet då? Fokusera på att få träningen gjord o få in rutinerna, ge det tid och stressa inte, så tror jag det kommer gå mot det bättre.Tack men jag minns inte riktigt hur jag åt då, fördelen med förr var att då gick man skola, hade mer rutiner bodde hemma fick varierad kost av mamma.
Ehh ja jag är nog lite slarvig/inte lika bra på att laga 100 olika måltider så man får den varierade kosten.Spelade fotboll förrut. plus gym. Ingen aning hur jag kompleterar det med promenader löpning?
Vill ju gå ner NU så jag kan börja träna på gym någon jäkla gång!
24 juni, 2010 at 16:06 #475381Anonym anvandareMemberjeanklaud wrote:Du bör äta protein för att öka i muskelmassa (kött,fisk,fågel)
Ät så som du tycker funka bäst! du ska inte behöva äta 6ggr i små portioner för att gå ner i vikt, det är för att man ej ska bli hungrig och äta mycket när man har sparat sig till en måltid.Eh dum fråga igen, hur drar jag ner på det där? tycker jag äter typ inget som det är nu. Pulvret tar ju bort endel.
Går det inte ta protein tillskott/drinkar? :what:
24 juni, 2010 at 16:06 #475382Anonym anvandareMemberRäkna ut hur mycket kcal du behöver per dag, sedan äter du 1000 mindre än det. Så kommer du garanterat gå ner minst 1kg per vecka!
24 juni, 2010 at 16:07 #475383Anonym anvandareMemberjeanklaud wrote:Räkna ut hur mycket kcal du behöver per dag, sedan äter du 1000 mindre än det. Så kommer du garanterat gå ner minst 1kg per vecka!Hur räknar jag ut det?? :S
24 juni, 2010 at 16:08 #475384Anonym anvandareMemberKöp en våg så du kan mäta hur mycket allt väger, därefter räkna ut hur mycket kcal det innehåller.
Plussa ihop allt du har fått ihop och se till så det blir -1000 av vad du ska äta! Tänk på att äter du för lite protein förlorar du muskler. Läs en deffguide!24 juni, 2010 at 16:09 #475385Anonym anvandareMemberDitt ungefärliga energibehov kan du räkna ut genom den beprövade Harris&Benedict-ekvationen från 1919:
Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) – (6.775 x ålder)
Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) – (4.676 x ålder)
Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.
Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 – 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren, och från summan du får fram (som alltså visar det energiintag du behöver för att din kroppsvikt skall vara konstant vid den aktivitetsnivå du anger) drar du av 500 kcal. Det är kaloriintaget som du bör ligga på för att uppnå viktminskningen av ett halv kilo per vecka.
24 juni, 2010 at 16:09 #475386Anonym anvandareMemberMiss wrote:Tack men jag minns inte riktigt hur jag åt då, fördelen med förr var att då gick man skola, hade mer rutiner bodde hemma fick varierad kost av mamma.
Ehh ja jag är nog lite slarvig/inte lika bra på att laga 100 olika måltider så man får den varierade kosten.Spelade fotboll förrut. plus gym. Ingen aning hur jag kompleterar det med promenader löpning?
Vill ju gå ner NU så jag kan börja träna på gym någon jäkla gång!
Det kommer inte hända NU. Låt det ta några månader o ät så du blir mätt på frukost, lunch, middag ev nåt mellanmål. Protein o fett mättar bäst. Men ät varierat om du gillar det. (jag gör det). Spring o promenera men jag tycker att du kan köpa ett gymkort också. Du kommer inte bli biff om du tror det. Inte på några år iaf. Jag önskar dig lycka till o jag hoppas du lägger mer fokus på träningen än kosten.
24 juni, 2010 at 16:09 #475387Anonym anvandareMemberDen här kanske kan hjälpa. Dietschema för tjejer : [http://www.fitnessguru.se/dietschema-for-tjejer/]
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.