Home › Forums › Deff och fettminskning › Skära ner på kolhydraterna
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
8 april, 2008 at 21:15 #74010Anonym anvandareMember8 april, 2008 at 21:15 #586441Anonym anvandareMember
Jag är 16år, jag har tappat 6kilo sen jag fyllde år, det var två månader sen, jag har kört vanligkost, protein, kolhydrater och fett alltid på tallriken.
Men jag känner att det har blivit ett stopp nu, i snart två veckor har jag legat på samma viktkurva alltid, 86-88, antar att det handlar om vätskan i mig.
Är det så att jag bör skära ner på kolhydraterna lite extra?
Det är populärt bland många att skära ner på kolhydraterna extra mycket, och istället ha högt intag av fett och proteiner. Men är det så bra som folk tror?
Jag tränar kick och thaiboxning.8 april, 2008 at 21:42 #586442Anonym anvandareMemberDabifo wrote:Jag är 16år, jag har tappat 6kilo sen jag fyllde år, det var två månader sen, jag har kört vanligkost, protein, kolhydrater och fett alltid på tallriken.
Men jag känner att det har blivit ett stopp nu, i snart två veckor har jag legat på samma viktkurva alltid, 86-88, antar att det handlar om vätskan i mig.
Är det så att jag bör skära ner på kolhydraterna lite extra?
Det är populärt bland många att skära ner på kolhydraterna extra mycket, och istället ha högt intag av fett och proteiner. Men är det så bra som folk tror?
Jag tränar kick och thaiboxning.Såhär står det i King Grubs deffguide:
Om du orkar räkna på saken är 2 gram protein per kilo kroppsvikt och runt 1 gram fett per kilo kroppsvikt bra siffror att ligga på. För lite protein omöjliggör muskeltillväxt och/eller ökar risken för muskelproteinnedbrytning, medan för mycket protein leder till sänkta testosteronnivåer. För lite fett innebär också negativ inverkan på de anabola hormonerna. Sedan fyller du på med kolhydrater från näringsrika, oraffinerade källor tills du når det energiintag du siktar på. Varje gram protein och kolhydrat ger 4.1 kcal, medan varje gram fett ger 9.3 kcal.
Har du koll på att du får i dig tillräckligt med fett och protte så är det kolisarna du ska skära ned på.
Jag kan inte exakt hur det funkar, men fett behövs i olika processer i kroppen och att skära bort fettet från sin diet är inte bra.
Proteinerna gör att du behåller musklerna.8 april, 2008 at 22:03 #586443Anonym anvandareMemberOlika personer svarar olika på kolhydrat- respektive fettrestriktivt dietupplägg. Prova dig fram.
[http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=111290]
9 april, 2008 at 14:56 #586444Anonym anvandareMemberKing Grub wrote:Olika personer svarar olika på kolhydrat- respektive fettrestriktivt dietupplägg. Prova dig fram.[http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=111290]
Men då måste jag passa på att fråga dig en sak King Grub:
Hur funkar det med proteintillskott när man ser till dagsbehovet 2g/kg kroppsvikt?
Jag har läst att man endast tar upp ca. 50% av proteinet som man får i sig när man dricker en proteindrink. OM det stämmer… måste man då ta hänsyn till bortfallet när man räknar på dagsbehovet enligt din deffguide?Ex. Jag sveper en prottedrink som mellanmål. Enligt förpackningen motsvarar drinken 30g protein. Upptaget skulle då endast bli 15g. Ska jag räkna på 15 g när jag utgår från 2g kg kroppsvikt?
(Jag har ingen källa för påståendet utan har endast läst det i en tråd om kosttillskott på ett annat träningsforum, så jag är medveten om att det kan vara helt fel).
9 april, 2008 at 23:55 #586445Anonym anvandareMemberÄr ganska så säker på att det är fel, eller vad säger du grub?
10 april, 2008 at 20:39 #586446Anonym anvandareMembermSJÖDIN wrote:Jag tror du har blandat ihop med råägg.Ok.. låter betryggande.
Kan mycket väl ha blandat ihop det.Tack för svar.
10 april, 2008 at 20:49 #586447Anonym anvandareMemberNu är ja ingen expert, men det händer ju mycket med kroppen under puberteten, kanske pga de?
11 april, 2008 at 13:20 #586448Anonym anvandareMemberHur stort behöver det dagliga intaget av fett vara?
I King Grubs deffguide står det att man ska försöka få i sig 1g per kg kroppsvikt.
Sen läste jag om DTD i denna tråd: [http://forum.body.se/showthread.php?t=5414&highlight=Den+Termogena+Dieten]Där står bl.a. följande:
Quote:Upplägg och kaloriintagDet här är en bra startpunkt;
Proteinintag: Kroppsvikt* 4
Kolhydratintag: 0, eller så nära noll som möjligt
Fettintag: Kroppsvikt* 0.5
För en 90 kg man blir detta
360 gram protein
0 gram kolhydrater
45 gram fett
Totalt: 1845 kalorier
Varifrån kommer 1g fett per kg kroppsvikt ifrån som nämns i Grub´s deffuguide?
samt kan det på något sätt vara skadligt/muskelnedbrytande att ligga på ex. 0,5g fett per kg kroppsvikt under deffen?Tacksam för svar!
11 april, 2008 at 20:51 #586449Anonym anvandareMemberConpros wrote:Varifrån kommer 1g fett per kg kroppsvikt ifrån som nämns i Grub´s deffuguide?
samt kan det på något sätt vara skadligt/muskelnedbrytande att ligga på ex. 0,5g fett per kg kroppsvikt under deffen?Tacksam för svar!
Slappna av lite, varför så bunden till siffor? Herregud, 0.5g/kg kroppsvikt eller 1g/kg kroppsvikt vilken skillnad tror du det gör? Se till så att ingen måltid är fettfri och sträva efter att den är fettsnål nog för att protein- och kolhydratmängden kan vara tillräckligt hög för en måltid som totalt sett hålls inom önskad energimängd.
Jättelågt intag av fett är dåligt, ingen tvekan om det. Men sålänge man inte äter på ett väldigt konstigt (läs: dumt) sätt så blir aldrig kosten så fettsnål.
Jag menar inget illa nu men att nojja för mycket över siffror hit och dit är totalt onödigt, en massa huvudbry som varken gör till eller från. En välsammansatt kost är en välsammansatt kost, that’s it. Är kosten välsammansatt från början räcker det att se till energimängden samt sträva efter att vara lite mer ”opti” efter träningen typ.
12 april, 2008 at 13:27 #586450Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Herregud, 0.5g/kg kroppsvikt eller 1g/kg kroppsvikt vilken skillnad tror du det gör?Vet ju inte…
Därför jag frågar. 😮Tack för svar i alla fall.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.