Smartast tillvägagångssätt?

Home Forums Deff och fettminskning Smartast tillvägagångssätt?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 24 total)
  • Author

Jag är nu inne på min 5:e vecka deff. Jag är 170cm och började på 74kg efter 10veckors minibulk.
    Min målvikt är 66-67kg då det är den viktklassen jag ev vill börja kickboxas i.
    Dagsvikt är 68,5kg, så deffen har gått bra, än så länge

Det jag undrar över är hur jag smartast går vidare när jag tex kommer ned till 67kg? Jag vill självklart vara så hård och fettfri som möjligt på den vikten. Bör jag ligga på i samma tempo till 65-66 och sen sakta börja jobba mig uppåt igen? Eller är det smartare att vid ca 68kg dra ned tempot på deffen för att bättre komma åt fettreserverna, samtidigt som jag då kan lägga lite mer kraft på gym och kickboxnings-träningen?

Ett förtydligande till min fråga.
    Jag har hört att varje kg kroppsfett kan frångöra sig max 70kcal/dag. ”smått teoretisk siffra, men det jag hört ialla fall”
    Säg att jag på 74kg kroppsvikt har ett bf på ca 15%. Det ger ca 11kg fett och en maxförbrukning på 770kcal om dagen.
    Vid vikt 68kg och tex ett bf på 12% skulle det ge ca 570kcal om dagen i fettförbränning.

Om mitt exempel stämmer, borde det då vara bättre att inta mer föda under slutet av deffen pga risk med för stor muskelförlust annars?

Brukar snarare förespråkas att göra tvärtom – gå ner ytterligare lite med kalorierna i slutet av deffen, eftersom kroppen drar ner lite på ämnesomsättningen, så din energiförbrukning sjunker en aning (right?).
    Så för att du fortfarande ska ligga på ~500 kcal underskott så bör du sänka lite i slutet alltså, snarare än att öka, om jag har förstått det hela rätt.

Ja, där håller jag med dig. Dock har jag legat på ca -1000kcal om dagen senaste 5 veckorna, och har också gått ned ca 5-6kg under perioden. Då jag inte vill rasa för mycket i vikt ”satt 65-66kg som lägsta vikt” funderade jag på hur jag ska gå tillväga med sista 2-3kg viktnedgång.

alexhallgren wrote:
    Jag har hört att varje kg kroppsfett kan frångöra sig max 70kcal/dag. ”smått teoretisk siffra, men det jag hört ialla fall”

Jag skulle säga högst teoretisk. ;)

Även om siffran är ”högst teoretisk”, och såvitt jag minns snarare ett ”maximalt” värde, så stödjer det hans resonemang desto mer. Om nu TS’ BF ligger på 12% så skulle det ju betyda att han maximalt kan mobilisera 570kcal från fettdepåerna, därför finns det alltså ingen anledning till att ligga på ett högre underskott, right?

Tyskn wrote:
    och såvitt jag minns snarare ett ”maximalt” värde

Ja enligt de studierna som ligger till grund för siffran men jag har svårt att tro att de studierna gjorts på styrketränande personer med högt proteinintag.

Ok, det tolkar jag som att jag borde stanna kvar på samma kcalintag och samma träning jag kör på idag tills jag når min utsatta minivikt?
    Om jag mot förmodan stagnerar innan kommer jag självklart
    1/minska kcal intaget
    2/öka träningen
    3/ta en vilodag/vecka, ladda om systemet och köra på tills jag når mål :)

Eddie Vedder wrote:
    Ja enligt de studierna som ligger till grund för siffran men jag har svårt att tro att de studierna gjorts på styrketränande personer med högt proteinintag.

Var det inte så att fettförbränningen i sig bara berodde på kaloriunderskottet i sig? Visst att styrketräningen och proteinintaget bibehåller muskelmassan och på så vis skulle medföra en större förlust i BF%, men menar du även att det skulle spela in i själva mobiliseringen av kroppsfettet?

Alex, jag tycker att du gör bra i att försöka anpassa ditt underskott till din BF%, även om det bara handlar om teoretiska värden.

Tyskn wrote:
    Var det inte så att fettförbränningen i sig bara berodde på kaloriunderskottet i sig? Visst att styrketräningen och proteinintaget bibehåller muskelmassan och på så vis skulle medföra en större förlust i BF%, men menar du även att det skulle spela in i själva mobiliseringen av kroppsfettet?

Jag har faktiskt inte helt koll här men jag tycker bara att det rent spontant känns som en låg siffra jämfört med vilka resultat man ändå kan se hos vissa i praktiken.

Vi väcker lite liv i frågan igen.

Jag är nu nere på ca 67 kilo och börjar bli smått nöjd med resultaten. Jag har satt min minivikt på 66 kg och har fram till midsommar att nå ”toppform”

Jag ligger idag på ca 1800kcal om dagen med beräknad kcalåtgång på 2700kcal per dag.

Vad tycker ni? bör jag ligga kvar på samma kcal till midsommarn, och ta att jag går under 66kg, eller är det smartare att gå upp till tex 2200kcal och låta kroppen jobba med lite mer energi och förhoppningsvis bränna bort det sista fettet?

Det här är dagsformen efter ett gympass. Jag vill endast komma åt de sista reserverna, se hur mycket mer definition jag kan få fram på 3 veckor.

Inga tankar?
    Jag testar och kör på 2200kcal om dagen nu under resten av veckan. Dagsvikt 66,4kg, Så får vi se hur mycket det påverkar.
    Började med 7-keto igår samt börjar köra med Rage x2 igen på gympassen efter 1 vecka vila från pwo-drinkar. Det kan komma att påverka resultaten, men då får vi se ialla fall hur det utvecklar sig

Räknar du på att du ligger på 2700kcal även på dina vilodagar? Tycker att det rent allmänt låter som ett ganska högt värde för en 67kg-kropp. Men du kanske har ett ganska aktivt jobb eller en aktiv vardag i stort?

Tror det blir lagom om du lägger dig på 2200kcal dagar med kampsport, 2000kcal dagar med endast styrketräning och 1800kcal på vilodagar.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 24 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.