Smartast tillvägagångssätt?

Home Forums Deff och fettminskning Smartast tillvägagångssätt?

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 16 through 24 (of 24 total)
  • Author

Jag har kört på 1800kcal varje dag tidigare under deffen, då jag hellre håller mig till samma mängd energi, känns som om det är skönare för kroppen. Jag har max 1 vilodag i veckan.

Jag gjorde uträkning baserad på formeln:
    66,5+(13,75*kg)+(5,003+cm)-(6,775+år) vilket gav mig 1650 i vilovärde
    1,4*1650 för vardag: 2310, då är vardagsmotion inräknat i det, som tex promenader eller kortare cykeltur till/från jobbet. Sitter still på jobbet, så där händer inte så mycket.
    Sen har jag lagt till 0,05 för varje kb-pass i veckan och 0,025 för varje gympass, pga något jag har för mig jag läste på leangains hemsida
    det ger ca 1,6 i aktivitetsnivå hela veckan, så 2640 kcal
    2100-2200kcal borde ju ge en ca förlust på 0,5kg :)

Gör det någon skillnad om jag ligger ett snittvärde varje dag, eller om jag anpassar mängden mat efter träning?

alexhallgren wrote:
    Gör det någon skillnad om jag ligger ett snittvärde varje dag, eller om jag anpassar mängden mat efter träning?

Jag tror skillnaden är minimal om den ens finns. Men se till att komponera måltiderna lite annolrunda på träningsdag bara.

En vilodag kan du ju fördela lite som du vill men på träningsdagen kan du ju antagligen tjäna på att prioritera näringstiming.

Skönt att höra :) Tycker det fungerat bra, och lättare hålla koll på

Jag käkar ca 13,00 alla dagar, bestående av ca 600-700kcal, siktar på 50g protein, 50g kolhydrater o 10g fett som lägsta värden.

Tränar jag är det en pwo innan träningen och sedan ofta kesella med jordgubbar direkt efter träningen och sedan resterande kcal inom de närmaste 1-2h. lite mer fokus på protein och fett efter träning.

Då vilodagen ofta är spontanplanerad, blir matmönstret snarlikt varje dag.

Något jag borde tänka på med näringstimingen?

alexhallgren wrote:
    Jag gjorde uträkning baserad på formeln:
    66,5+(13,75*kg)+(5,003+cm)-(6,775+år) vilket gav mig 1650 i vilovärde
    1,4*1650 för vardag: 2310, då är vardagsmotion inräknat i det, som tex promenader eller kortare cykeltur till/från jobbet. Sitter still på jobbet, så där händer inte så mycket.
    Sen har jag lagt till 0,05 för varje kb-pass i veckan och 0,025 för varje gympass, pga något jag har för mig jag läste på leangains hemsida
    det ger ca 1,6 i aktivitetsnivå hela veckan, så 2640 kcal
    2100-2200kcal borde ju ge en ca förlust på 0,5kg :)

Tror du inte att han menar att aktivitetsnivån ska vara 1,45 kb-dagar och 1,425 gymdagar? Eller varför skulle man addera alla aktivitetstillägg för hela veckan när man ska ha ut dagsbehovet?

Hm, det kanske du hade rätt i… tänkte jag inte ens på :)
    Det låter dock ganska lite. Säg att jag kickboxar intensivt i 60 min, så lär jag ju ha bränt 500-800kcal. Jag antog den formeln var till för att skapa ett snittvärde på hela veckan.
    Om jag lägger på till 1,45 på en kbdag, kommer jag ju inte upp i närheten av det värdet

Hmm, nej, du har nog rätt. Det skulle bli alldeles för lite då. Och antagligen blir väl behovet närmre 1,7 en kb-dag.
    Jag men jag skulle nog faktiskt valt att medvetet följa dagarnas aktivitetsnivåer lite mer än att bara köra på samma varje dag. Om det är några dagar man inte vill ligga på så jättestort underskott så är det väl just högintensiva dagar som dina kb-dagar, och om du har samma intag hela tiden så blir det ju snarare tvärt om.

alexhallgren wrote:
    Inga tankar?
    Jag testar och kör på 2200kcal om dagen nu under resten av veckan. Dagsvikt 66,4kg, Så får vi se hur mycket det påverkar.
    Började med 7-keto igår samt börjar köra med Rage x2 igen på gympassen efter 1 vecka vila från pwo-drinkar. Det kan komma att påverka resultaten, men då får vi se ialla fall hur det utvecklar sig

Alex,

Jag är i typ samma slutfas som du nu. Försöker få bort det sista längst ner på magen :)

Vågen har inte rört på sig så mycket de senaste 2 veckor men jag tycker jag ser på kroppen att det går åt rätt håll.

Det jag själv har ändrat på är att jag har dragit ner mer på kolhydraterna från förra veckan på dagar jag inte styrketränar. Den här veckan kommer jag dra ner 100-200kcal extra utöver de -500kcal som jag ligger på nu om dagen. Vi får se vad som händer om något med vågen :D

Kör PF från 5 veckor tillbaka. Gått från 74,4kg till 72,7kg(idag), var nere på 72kg förra veckan. 180cm lång

Det är just det, jag har legat på ett ganska stort underskott på min deff. ca 1000kcal minus om dagen. Då jag uppnåt den vikten jag vill ha, vill jag inte tappa för mycket massa, och därför funderade på att gå upp i kcal, för att minimera muskelförlust, och låta kroppen jobba bort sista fettet.
    Har bara max 1 vilodag i veckan, så tror det skulle göra ganska liten skillnad att minimera kolhydraterna de dagarna, men kanske kan vara något för mig att fundera på.

Lycka till ;)

Ja det är bara att testa sig fram :) Det viktigaste är nog hur det ser ut inte vad vågen visar.

Viewing 9 posts - 16 through 24 (of 24 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.