Home › Forums › Deff och fettminskning › Spelar Fett/Kolhydrat % ngn roll om…
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
21 april, 2009 at 20:43 #562976Anonym anvandareMember
Ja, nu är det fan dags för pappa att bli kvitt bilringen och har en frågeställning kring deffen.
Fastlsagna kriterier:
# Jag räknar ut mitt kcal/dag enligt konstens alla regler och lägger mig en dryg femhundring under denna.
# Ser till att få i mig ~2 gram protein per kilo kroppsvikt.
Spelar det någon som helst roll hur jag lägger % mellan kolhydraterna och fettet så länge ovanstående kriterier uppfylls?
Käkar jag 20/70 ena dagen och tvärtom andra dagen och 50-50 den tredje så rullar det på i rätt riktning så länge jag får i mig mina proteiner, gör mina marklyft och håller femhundringen under mitt uträknade kcal/dag?
Exempel på 2 galna(?) dagar skulle exempelvis kunna vara(utöver frukost/proteindrinkar):
# Dag 1
Jag äter fina fisken till lunch och drar en chips & dipp till kvällen.# Dag 2
Drar en skön pizza till lunch och en omelett med broccoli till kvällen.Blandar friskt alltså, skulle det fungera ur ren deffsynpunkt?
21 april, 2009 at 20:43 #71493Anonym anvandareMember21 april, 2009 at 21:09 #562977Anonym anvandareMembervad jag fattat så går du ner i vikt så länge du ligger på minus kalorier, fast äter du pizzor och annat istället för ”nyttig” mat med mindre fett så blir resultatet inte lika bra/uppnås inte lika snabbt..
21 april, 2009 at 21:32 #562978Anonym anvandareMemberintelive wrote:vad jag fattat så går du ner i vikt så länge du ligger på minus kalorier, fast äter du pizzor och annat istället för ”nyttig” mat med mindre fett så blir resultatet inte lika bra/uppnås inte lika snabbt..Du menar pizzor med mycket lättsmält stärkelse? Works both ways…
(själv har jag börjat gå ned i vikt så smått på några hundra gram fett om dan, några hundra gram protein och nästan inga kolhydrater)
—-
TS: En hel del tycker att det är enklare att hålla sig mätta (och därigenom klara kaloriunderskottet) genom att hålla ned kolhydraterna istället för fettet.
22 april, 2009 at 07:18 #562979Anonym anvandareMemberintelive wrote:”nyttig” mat med mindre fettDet där får du gärna utveckla. Det har nämligen inget som helst automatiskt samband.
22 april, 2009 at 07:45 #562980Anonym anvandareMemberJag har ju snokat runt lite här ett slag och noterat att mycket angående deff handlar om ytterligheter, därav mina funderingar.
Traditionell kroppsbyggardeff med lågt fettintag, eller nu på senare tid alternativet och uppstickaren med högt fettintag. Det finns fler varianter men proteinintaget förenar de flesta med att åtminstånde ha ett minimikrav på dryga 2g/kroppsvikt.
500 minus är väl ändå 500 minus oavsett % mellan kolhydrater och fett?
Eller är det som citatet nedan hävdar?
intelive wrote:…så blir resultatet inte lika bra/uppnås inte lika snabbt..Kan 500 minus kan vara olika bra och snabba minus beroende på % av kolhydrat/fett?
22 april, 2009 at 14:17 #562981Anonym anvandareMemberKikat runt lite mer, insett att detta diskuterats i olika former både här och där utan något envetet svar.
Verkar vara frågan man skulle kunna dra in en slant på om man kunde hiva fram stabila forskningsmaterial på en si så där 100 år och med precis alla varianter som referensmaterial.
Jag får helt enkelt testa mig fram, äta vad fan jag vill så länge jag håller mina 2 kriterier, se hur det går. :emo-thumb
22 april, 2009 at 16:43 #562982Anonym anvandareMemberlycka till!
23 april, 2009 at 12:06 #562983Anonym anvandareMemberEftersom kroppen börjar med att bryta ner /förbränna kolhydrater för att sedan ge sig på kroppens reserver dvs. fett, så vill du komma i form så fort som möjligt så hade jag nog provat en -kolhydratsdiet till att börja med , för att sedan öka på kolisarna
23 april, 2009 at 14:47 #562984Anonym anvandareMemberintelive wrote:Eftersom kroppen börjar med att bryta ner /förbränna kolhydrater för att sedan ge sig på kroppens reserver dvs. fett, så vill du komma i form så fort som möjligt så hade jag nog provat en -kolhydratsdiet till att börja med , för att sedan öka på kolisarnaOk, tack för tips.
Men om man byter ut kolhydraterna mot fett bränner kroppen inte det nyligen intagna fettet först innan den tar det lagrade, sak samma liksom?Inte för att jag tänkt strunta i fett, tvärtom, äter det gladeligen men idds inte dra antingen eller för då kommer vi till det som är min akilleshäl, nämligen mecka matlåda och kontrollera % av kolhydrat / fett.
Tänkte helt sonika halvera middagsmålet, ta sedvanlig proteingrogg, fet snus & gilla läget tills jag drar min lätta frukost och senare normalstor lunch direkt efter träningen. Allt för att hålla det så enkelt som möjligt, kanske gör jag det väl enkelt(svårt) för mig?
23 april, 2009 at 17:15 #562985Anonym anvandareMemberintelive wrote:Eftersom kroppen börjar med att bryta ner /förbränna kolhydrater för att sedan ge sig på kroppens reserver dvs. fett, så vill du komma i form så fort som möjligt så hade jag nog provat en -kolhydratsdiet till att börja med , för att sedan öka på kolisarnaNej så är det inte alls.
23 april, 2009 at 19:19 #562986Anonym anvandareMembertror nästan det är lika att göra på det viset!
kör själv på det, har visserligen stått still ett tag nu i viktnedgång, men har funkat än så länge23 april, 2009 at 21:17 #562987Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Nej så är det inte alls.hur fungerar det då?
Av ren slump läste jag tex detta i aftonbladet innan jag postade..
” Efter att kolhydraterna är slut så börjar kroppen bryta ner fett och proteiner, dina egna reserver.
Sen om man äter för lite så bryts det ner så mycket protein från musklerna att man börjar få mindre protein ut i blodet än i buken, då dras det vätska dit och så får man stora buken som afrikanska barn har.
Fast då har det gått lång tid av näringsbrist ”
Torbjörn Ambré, 57 läkare23 april, 2009 at 21:57 #562988Anonym anvandareMemberintelive wrote:hur fungerar det då?
Av ren slump läste jag tex detta i aftonbladet [/b]Säger det mesta
23 april, 2009 at 22:00 #562989Anonym anvandareMemberintelive wrote:hur fungerar det då?Fettförbränningen pågår kontinuerligt hela ditt liv. Olika stor andel fett som substrat vid olika förutsättningar. Det är aldrig så att den är avstängd i väntan på att kolhydraterna skulle ta slut.
Det är hela tiden en fördelning mellan vila energisubstrat som utnyttjas, fysisk status och kostintaget påverkar. Framför allt det senare.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.