Tacksam för tips inför deff..

Home Forums Deff och fettminskning Tacksam för tips inför deff..

• This topic is empty.
Viewing 14 posts - 31 through 44 (of 44 total)
  • Author
    Eddie Vedder wrote:
    någon gång ska väl den där förbannade myten om morgonpromenader och 25 000 mellanmål för att ”hålla igång förbränningen” dö ut!

Om den där myten mot all förmodan skulle dö ut så kan vi nog tacka dig, King Grub och Grandmaster för den saken.:up:

Keep up the good work.

Intressant tråd… Vore tacksam om du Eddie Vedder skulle kunna visa hur en dag i ditt liv ser ut under deff med träning och kost, lägg gärna upp ett kostprogram samt hur din träning ser ut, nyfiken.
    Tack på förhand! /Andreas

andreas99 wrote:
    Intressant tråd… Vore tacksam om du Eddie Vedder skulle kunna visa hur en dag i ditt liv ser ut under deff med träning och kost, lägg gärna upp ett kostprogram samt hur din träning ser ut, nyfiken.
    Tack på förhand! /Andreas

Jag deffar aldrig, jag bulkar inte heller.:)

Jag försöker köra sju pass per vecka, 2 eller 3 styrkepass försöker jag motivera mig till att köra. Resten konditionsträning i form av vanlig distanslöpning, terränglöpning, intervallträning, spinning, kondition i gymmet etc.

Hursomhelst prioriteras löpningen mest, annan kondition är komplement och styrketräningen mest i skadeförebyggande syfte. Försöker ligga i kaloribalans för att hålla vikten stabil och samtidigt kunna prestera bra.:up:

Jon Larsson wrote:
    Om den där myten mot all förmodan skulle dö ut så kan vi nog tacka dig, King Grub och Grandmaster för den saken.:up:

Keep up the good work.

Blir lite nyfiken här. Jag har kört med morgonpromenader i 2 veckor nu och det fungerar bra måste jag säga! Sen så har jag aldrig råkat på någon som inte tror på morgonpromenader. Nu säger jag inte att ni har fel, men ni får gärna säga varför ni tror/vet att det inte fungerar och att myten borde dö ut :)

Mvh, Siamak

aaiS wrote:
    Blir lite nyfiken här. Jag har kört med morgonpromenader i 2 veckor nu och det fungerar bra måste jag säga! Sen så har jag aldrig råkat på någon som inte tror på morgonpromenader. Nu säger jag inte att ni har fel, men ni får gärna säga varför ni tror/vet att det inte fungerar och att myten borde dö ut :)

Mvh, Siamak

För att slippa skriva allting igen så hänvisar jag till post #26 och #30 med tillhörande länkar. Om jag mins rätt så är minst en av länkarna grundad på forskningsstudier.

aaiS wrote:

Mvh, Siamak

Det är ingen som säger att det inte fungerar.

Men det är inte nödvändigt att gå före frukost, man kan gå närhelst det passar under dagen.

Finns inget magiskt med just morgonpromenader.

Kalori in – kalori ut, etc.

aaiS wrote:

Nej jag har heller aldrig stött på någon som inte tror på morgonpromenader. Promenader är ju bra, så givetvis är morgonpromenader bra. Precis som förmiddagspromenader, eftermoddagspromenader och kvällspromenader.

Att det har ”funkat” för dig är väl at du hittat något som passat in bra på just ditt liv, du väljer att förbruka energi vid tidpunkt 1 och om någon annan väljer att förbruka lika mycket energi vid tidpunkt 2 varpå summan för båda era kaloribalanser så kommer ni även gå ner lika mycket (EXTREMEXEMPEL UNDANBEDES).

Det handlar alltså inte om att jag eller någon annan dömer ut morgonpromenader eller så, promenader är ju bra fysisk aktivitet som sagt. Men att det skulle finnas någon överlägsen metabol fördel med att tvinga ut sig före frukost är givetvis befängt.

Eddie Vedder wrote:
    Nej jag har heller aldrig stött på någon som inte tror på morgonpromenader. Promenader är ju bra, så givetvis är morgonpromenader bra. Precis som förmiddagspromenader, eftermoddagspromenader och kvällspromenader.

Att det har ”funkat” för dig är väl at du hittat något som passat in bra på just ditt liv, du väljer att förbruka energi vid tidpunkt 1 och om någon annan väljer att förbruka lika mycket energi vid tidpunkt 2 varpå summan för båda era kaloribalanser så kommer ni även gå ner lika mycket (EXTREMEXEMPEL UNDANBEDES).

Det handlar alltså inte om att jag eller någon annan dömer ut morgonpromenader eller så, promenader är ju bra fysisk aktivitet som sagt. Men att det skulle finnas någon överlägsen metabol fördel med att tvinga ut sig före frukost är givetvis befängt.

Men är det då en katabol nackdel att ge sig ut före frukost :what:

andreas99 wrote:

Promenera är inte ens att träna.

Men det spelar ingen roll med träning före frukost om du bara ser till att återhämta dig under dagen, bra näringstiming i direkt samband med ditt pass och sedan tillräcklig återhämtning under dagen.

Men då pratar vi träning före frukost, inte promenader. Efter en promenad räcker ju att bara äta sin frukost och sedan börja dagen i princip.:)

För övrigt svarade jag lite på din andra fråga på förra sidan om du missade den.

andreas99 wrote:

Om dina muskler har varit utan näringstillförsel i 8 timmar, varför då lägga på ännu en timme? Se åtminstonde till att ta en proteinshake innan du drar ut.

Tyskn wrote:
    Ååh.. du hänger verkligen inte med va? :) Folk måste sluta tro att man bränner en massa fett när man tränar, även om du tränar lågintensivt. Det rör sig bara om försumbara mängder. Jag ska försöka vara lite tydligare. De kommande siffrorna är helt tagna ur luften, bara för exemplets skull.

Låt oss säga att du bränner 100kcal på 1h promenad och att fett-/kolhydratsanvändningen är 80%/20%, då har du brännt 80kcal fett på en timme, wow.
    Om du däremot tränar högintensivt i 20min så bränner du, låt oss säga 350kcal. Nu kanske vi har en fett-/kolhydratsanvändningen på 10%/90%, då har du brännt 35kcal fett. Inget av värderna är vidare nämnvärda om du tänker efter att 1 kg fett utgör 9000kcal. MEN (!!!) till skillnad mot en promenad som inte ändrar din vilande ämnesomsättning någonting så höjs den enormt av högintensiv träning, vilket gör att du bränner mycket mer fett den tiden du INTE tränar! Här får du några länkar:
    [http://www.ast-ss.se/html/q_a_show.asp?QuestionID=2451 http://www.ast-ss.se/html/q_a_show.asp?QuestionID=2451%5D
    [http://www.ast-ss.se/html/q_a_show.asp?QuestionID=2784 http://www.ast-ss.se/html/q_a_show.asp?QuestionID=2784%5D
    [http://www.ast-ss.se/html/q_a_show.asp?QuestionID=2418 http://www.ast-ss.se/html/q_a_show.asp?QuestionID=2418%5D

Ja juste, om du vill se några personer som skiter i morgonpromenader och istället kör högintensiv cardio för att deffa så kan du ju googla på Jeff Willet och Skip La Cour.
    [http://www.ast-ss.se/html/article.asp?ArticleID=314 http://www.ast-ss.se/html/article.asp?ArticleID=314%5D

Jo, Eddie vi pratar om i princip samma sak. Jag skulle inte heller pusha någon nybörjare till att ligga på 85-90% av maxpulsen, men man får ju givetvis gå upp i intensitet stegvist.

Du bränner ju bra mkt mer energi än 100kcal på en timmes promenad så hela ditt exempel kan vi kasta i sopkorgen.

Tyskn wrote:
    Om dina muskler har varit utan näringstillförsel i 8 timmar, varför då lägga på ännu en timme? Se åtminstonde till att ta en proteinshake innan du drar ut.

Att stoppa något i munnen är inget krav för att det ska finnas tillgänglig näring att transporteras in i cellerna.

Så bara för att man inte ätit på x antal timmar är man inte per automatik tömd på energi.
    Men som sagt måste man skilja på träning och promenader också. Är det träning vi pratar om håller jag med dig, då kan det nog vara en fördel för dom flesta att få i sig något om man nu inte laddat rejält på kvällen innan.

Jaja, det stämmer men med tanke på att även casein inte frisätts längre än ca. 7 timmar så är det ju på gränsen där. Jag syftade heller inte på ”energin”, snarare på att musklerna inte ska vara i katabolt läge längre än nödvändigt för att få en god natts sömn.

Förresten så uppskattar jag att du argumenterar med mig, Eddie, i jämförelse till vissa andra som tycker det är roligare med personliga påhopp.

Jacksatan: Om du hade läst lite nogrannare vad jag skrev så hade du sett att jag skrev ”De kommande siffrorna är helt tagna ur luften, bara för exemplets skull.

Nu är jag med! Tack för alla svar :)

Viewing 14 posts - 31 through 44 (of 44 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.