Tappa kilo vs. Tappa muskler

Home Forums Deff och fettminskning Tappa kilo vs. Tappa muskler

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author

Hejsan!

Nu är det så att jag vill tappa fett inför en resa den 14 augusti och ska satsa på en extrem lågkalori diet tills dess.

Är 175 cm lång och väger ungefär 75 kg, har fett på magen samt ”love handles” på sidan. Men det jag inte vill göra är att tappa muskler. Äter massvis med protein samt har ersatt alla kolhydrater vid måltiderna med sallad och mer kött, försöker alltid äta så lite kolhydrater som möjligt samt kalorifattig mat.
    Så till min fråga;
    Någon som har en aning om hur jag kan tappa mest fett inför min resa samt behålla mina muskler? ska jag försöka ligga på en extrem kaloriunderskott? Har legat på ungefär 800-1000 kalori underskott i en vecka och har inte märkt någon särskild skillnad. Samt hur ska jag träna på gymmet för att behålla mina muskler eller iallafall mesta av det och inte tappa så mycket, ska jag träna exempelvis 3 set x 4 reps eller ska jag ta 3 set x 14 reps?

Tacksam för alla svar!:D

[http://forum.body.se/showthread.php?t=5414]

kroppsfett kan endast ge 60-70 kcal per kg fett
    så mitt råd är att du antingen mäter eller uppskattar din bf% och räknar ut hur stort underskott din ligga på max och äta 100-200 kcal mer för att vara säker och kom ihåg att det inte finns någon garanti att du inte kommer förlora muskler ju större underskott=sämre protein balans

50cent wrote:
    kroppsfett kan endast ge 60-70 kcal per kg fett
    så mitt råd är att du antingen mäter eller uppskattar din bf% och räknar ut hur stort underskott din ligga på max och äta 100-200 kcal mer för att vara säker och kom ihåg att det inte finns någon garanti att du inte kommer förlora muskler ju större underskott=sämre protein balans

Den hängde jag inte med på. :what:

Hur räknar man ut underskottet man ska ligga på, förutsatt att man vet sin fettprocent?

henkebenke wrote:
    Den hängde jag inte med på. :what:

Hur räknar man ut underskottet man ska ligga på, förutsatt att man vet sin fettprocent?

Väger du 100kg och du har 10% BF så vet du att du har 10kg fett på kroppen. Därmed kan du i teorin maximalt förbränna 700kcal/dygn från dina fettdepåer.

vad är en bra metod att mäta sin kroppsfett % med någorlunda korrekt resultat?

Tyskn wrote:
    Väger du 100kg och du har 10% BF så vet du att du har 10kg fett på kroppen. Därmed kan du i teorin maximalt förbränna 700kcal/dygn från dina fettdepåer.

Ok, jag fattar! :up: Intressant!

Själv räknar jag inget mer än lite hafsigt i huvudet, siktar på att äta mest protein bara, det enda jag räknar ngt på, funkar även det.

Själv brukar jag inte räkna ett dugg. Äta hyffsat med protein, och allmänt försöka äta lite. Sen korrigerar jag efter vågen.

Tyskn wrote:
    Själv brukar jag inte räkna ett dugg. Äta hyffsat med protein, och allmänt försöka äta lite. Sen korrigerar jag efter vågen.

Så gör jag också, snabbt, gott och enkelt! :D

henkebenke wrote:
    Ok, jag fattar! :up: Intressant!

Dock är det inte så att den siffran är huggen i sten för alla individer och det ärr heller inte så att en 24-timmarsperiod där du håller dig inom dessa teoretiska ramar automatiskt minimerar risken för muskelkatabolism.

Ett dåligt upplägg kan innebära vissa muskelförluster ändå. Ett ytterst genomtänkt upplägg med bra träning, korrekt näringstiming och högt proteinintag kanske kan bidra till en förbättring av siffrorna fett/muskler. Allt handlar ju inte om 24-timmarscykler utan det finns mer att se till om man har ork nog att vara detaljerad. Och där kommer närigstiming in som sagt.:)

Eddie Vedder wrote:
    Dock är det inte så att den siffran är huggen i sten för alla individer och det ärr heller inte så att en 24-timmarsperiod där du håller dig inom dessa teoretiska ramar automatiskt minimerar risken för muskelkatabolism.

Ett dåligt upplägg kan innebära vissa muskelförluster ändå. Ett ytterst genomtänkt upplägg med bra träning, korrekt näringstiming och högt proteinintag kanske kan bidra till en förbättring av siffrorna fett/muskler. Allt handlar ju inte om 24-timmarscykler utan det finns mer att se till om man har ork nog att vara detaljerad. Och där kommer närigstiming in som sagt.:)

håller med till 100%:emo-thumb

Vad innebär korrekt näringstiming?

Inte styrketräna på fastande mage, äta direkt efter träning, samt äta lejonparten av dagens mat efter träningen… Är det ungefär vad som gäller?

Du kanske har hört talas om ”det anabola fönstret”? Upp mot 3 timmar efter ett träningspass är dina muskler extra mottagliga för näring. Äter du mycket just då så förbättras förutsättningarna för att näringen hamnar i musklerna istället för fettdepåerna.

Hur mycket det påverkar i det stora loppet kanske Eddie kan gå in på närmare. AST-snubbarna är ju mycket för näringstiming, och vi vet ju numera hur mycket skit de snackar:), så jag vet inte riktigt hur mycket det spelar in om energifördelningen och kalorimängden över dygnet är den samma.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.