Home › Forums › Deff och fettminskning › Tillbaka igen – med frâgor
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
2 februari, 2009 at 14:52 #71762Anonym anvandareMember2 februari, 2009 at 14:52 #566796Anonym anvandareMember
Hejsan allihop här pâ body forumet.
Jag har ett antal frâgor som jag har grubblat pâ under den senaste tiden, mestadels beroende pâ att jag har haft tid att grubbla… Det är nämligen sâ att jag har varit utan träning i närmare 4 mânader och under denna tid inte heller hâllt ögenen pâ vad jag har ätit. Jag lyckades inflammera 3 senor i min högra axel och fick sträng förbjudan mot allt vad träning hette av min doktor.
Jag är nu i princip âterställd och känner inga av dom gammla symptomen.
Hursomhelst, let’s get to business:Jag har suttit och tänkt pâ ett diet / tränings program som skulle kunna ta mig tillbaka och längre fram under dom kommande mânaderna. As of right now:
Kroppsvikt: 96 kg
Midjemâtt: 100 cm
Överarm: 39 cm
Längd: 192 cm
Âlder: 18Jag hade tänkt mig att komma ner under 90 kg till att börja med eftersom det var där jag var innan jag började. Sâ här ser kost programmet ut som jag tänkte tillämpa:
Frukost: 1-2 dl havregrynsgröt, 1 protein shake Iso 100, vitaminer, mineraler och omega 3 fett syror
Mellanmâl: antingen en frukt (äpple, päron etc) eller 30-40g valnötter
Lunch: 2 kyckling filéer med grönsaker och ev. 1 dl râris
Mellanmâl: 1 protein shake Iso 100
Middag: Kyckling eller fisk med grönsaker och ev. râris. Rött kött?Jag tittar pâ mellan 2-3 timmar mellan mâltiderna vilket passar in med mitt schema. Enda problemet är att middagen brukar bli senare och det kan bli upp mot 5 timmar mellan mâlen där.
Jag antar att jag mâste vara försiktig med träningen i början sâ därför tänkte jag börja med cardio träning 4-5 ggr i veckan tillsamans med lätt styrketräning 2-3 ggr. Spelar ocksâ rugby 4-6 timmar i veckan beroende pâ mina match upplägg.
Jag letar efter förslag pâ förbättringar och ifall jag gör nâgot som inte kommer vara bra för mig. Mitt mâl är att minska kroppsfett sâ mycket som möjligt medans jag inte tappar (och förhoppningsvis bygger större) muskler.
2 februari, 2009 at 19:27 #566797Anonym anvandareMemberoscarw555 wrote:Hejsan allihop här pâ body forumet.Jag har ett antal frâgor som jag har grubblat pâ under den senaste tiden, mestadels beroende pâ att jag har haft tid att grubbla… Det är nämligen sâ att jag har varit utan träning i närmare 4 mânader och under denna tid inte heller hâllt ögenen pâ vad jag har ätit. Jag lyckades inflammera 3 senor i min högra axel och fick sträng förbjudan mot allt vad träning hette av min doktor.
Jag är nu i princip âterställd och känner inga av dom gammla symptomen.
Hursomhelst, let’s get to business:Jag har suttit och tänkt pâ ett diet / tränings program som skulle kunna ta mig tillbaka och längre fram under dom kommande mânaderna. As of right now:
Kroppsvikt: 96 kg
Midjemâtt: 100 cm
Överarm: 39 cm
Längd: 192 cm
Âlder: 18Jag hade tänkt mig att komma ner under 90 kg till att börja med eftersom det var där jag var innan jag började. Sâ här ser kost programmet ut som jag tänkte tillämpa:
Frukost: 1-2 dl havregrynsgröt, 1 protein shake Iso 100, vitaminer, mineraler och omega 3 fett syror
Mellanmâl: antingen en frukt (äpple, päron etc) eller 30-40g valnötter
Lunch: 2 kyckling filéer med grönsaker och ev. 1 dl râris
Mellanmâl: 1 protein shake Iso 100
Middag: Kyckling eller fisk med grönsaker och ev. râris. Rött kött?Jag tittar pâ mellan 2-3 timmar mellan mâltiderna vilket passar in med mitt schema. Enda problemet är att middagen brukar bli senare och det kan bli upp mot 5 timmar mellan mâlen där.
Jag antar att jag mâste vara försiktig med träningen i början sâ därför tänkte jag börja med cardio träning 4-5 ggr i veckan tillsamans med lätt styrketräning 2-3 ggr. Spelar ocksâ rugby 4-6 timmar i veckan beroende pâ mina match upplägg.
Jag letar efter förslag pâ förbättringar och ifall jag gör nâgot som inte kommer vara bra för mig. Mitt mâl är att minska kroppsfett sâ mycket som möjligt medans jag inte tappar (och förhoppningsvis bygger större) muskler.
Svårt att säga något exakt, utifrån den där informationen, men att du skulle börja bygga muskler, när du drar ner på matintaget och ökar på kardion, kan du glömma.
Der ser relativt fettsnålt ut. Kanske du skulle byta proteindrinken på morgonen mot 2-3 ägg?
Varför inte både en frukt och valnötter till mellanmål? Kanske lite, lite sås el ost, el något liknanade, till middag o lunch?
Självklart kan du variera kycklingen med rött kött! Likaväl som du kan variera riset med tex potatis.Börja med att räkna ut din energiförbrukning, sen lägger du dig ca 500 kcal under den.. Du bör landa på CA 1 g fett, 2 g kolhydrat, och 3 g protein, per kilo kroppsvikt= CA 2500-2800 kcal/dag, gissar jag på att du behöver för att gå ner i lagom takt.
2 februari, 2009 at 21:03 #566798Anonym anvandareMemberhmm, pâ vilket sätt ska jag vara mer specific menar du?
Frân vad jag har förstâtt sâ ska man i princip eliminera animaliska fetter frân sin diet eftersom det är precis det man vill fâ bort frân kroppen. Samtidigt sâ har jag hört att det ska vara bra att tillföra för att lära kroppen att bränna det. Finns ju bâde GI-noll metoden, hög kolhydrats metoden, montignjack(eller hur han nu stavar sitt namn:|) metoden och jag har lite problem med att se vilket spâr jag ska följa. Vad jag tänkte var att jag skulle eliminera kolhydrater och fetter till sâ stora delar som möjligt och tillföra sâ rent protein som jag kan, ie. kyckling och vit fisk. Vegetabiliska fetter ska ju vara bra och sâ skall omega 3 syror sâ därför är dom med. Jag vill inte heller blanda fructose / lactose med fett eftersom det leder till att det gâr ut i fett dipâerna i kroppen snabbare- enligt montignjack – pâ grund utav svängningarna i insulin halten och blodsocker värdet i kroppen.(därav att jag inte vill blanda frukt med fetter eller dricka mjölk)
Jag har även förstâtt att jag ska hâlla mig borta frân allt vad pasta och specielt potatis heter. Pasta eftersom det bestâr utav kolhydrater (som jag inte vill ha) och potatis p.g.a det stora innehâllet av stärkelse. Jag har läst mängder av literatur och hört olika personer föresprâka olika metoder och jag är lite lost för att vara helt ärlig, undrar därför om ett generelt ideal. Kcal räknande tycks ocksâ vara en men den tycks ha blivit dismissed eftersom kroppen ändrar sig efter sin omvärld och sina intag. Med andra ord, om du äter 500 kcal mindre per dag sâ kommer kroppen att vänja sig vid det och man kommer behöva minska och minska pâ det i en kedja för att fâ continuerliga resultat.
Funderar ocksâ pâ om man ska köra med ananas etc. för att minska vattenmängderna och fâ ”leaner muscle” som mina polare säger.
Hursomhelst sâ tycktes vad jag gjorde förut ha funkat ganska bra (4 kg förlorat pâ 7 veckor och jag gick frân 37 till 39 cm runt armarna) men det är ju inte direkt enormt bra. Letar därför efter râd osv. i denna jungel av idéer och tillvägagângsätt. Tack för ditt svar:)
2 februari, 2009 at 21:24 #566799Anonym anvandareMemberAlltså, no offense, men det här verkar kunna bli ytterligare en Marco91…
Glöm alla galenskaper i alla jäkla metoder! Du efterlyste råd o du fick dom. Antingen så tar du emot dom eller inte. Det är ditt val.
3 februari, 2009 at 16:00 #566800Anonym anvandareMemberok jag har inte den blekaste om vad marco91 är för nâgon filur för att vara ärlig
Jag försökte bara svara pâ ditt inlägg sâ grundligt som möjligt sâ att följd- frâgor om vad jag menade inte skulle vara nödvändigt. Jag bryter därför ner det jag försökte igen:
Jag försökte bara framtyda en undran om varför jag ska äta mer animaliskt fett när det är det jag vill bli av med. Kolhydraterna blev jag ocksâ en smula skeptisk när du nämde eftersom jag har frân dom flesta hâll fâtt höra att kolhydrater vid deff är en dâlig idé. Men om du säger att det inte är det är jag lyhörd
Jag undrar ocksâ om Kcal metoden verkligen funkar eftersom man kan äta större mängder kalorier än man förbränner och endâ gâ ner i vikt. Jag ska se om jag kan hitta nâgon artikel som inte är tagen direkt ur en bok i den här frâgan, men läs ”Montignac: Jag äter och förblir smal” sâ förstâr du vad jag menar.
Jag uppskattar att du är rak och ärlig men du mâste väl förstâ att jag undrar när du inte ger nâgon information om varför den metoden är den rätta
3 februari, 2009 at 16:22 #566801Anonym anvandareMemberoscarw555 wrote:man kan äta större mängder kalorier än man förbränner och endâ gâ ner i vikt.Aldrig.
9 februari, 2009 at 15:36 #566802Anonym anvandareMemberMarco91 wrote:patriknnn. Filur? jag läser alla studier som finns, 3g protein, kolhydrater , 1g omättat fett per kilo, 3 liter vatten per dag, SIESTA för utsöndra muskeltillväxt hormonerna som arnold gjorde. Lyfta rätt med skulderbladen, axlarna , armbågarna m.m. Jag påstår inte jag vet ALLT med detta jag har skrivit: men jag utför allt korrekt inkl kosten med matvåg, mat-schema, stegräknare, aerobics räknare m.m .
Att inte ta mig på allvar och tro att jag INTE blir nästa arnold är bara dumt:P
Väldigt hög självsäkerhet och många kmr dissa mig nu och försöka ta ner mig på jorden men jag ska satsa 100% på detta. Så man kan ju ta mina inlägg seriöst ivf då jag lägger ner mycket tid på gym. Men hade!Säg till sen när du ser ut som Arnold och har blivit guvernör. Bifogning av bild vore trevligt också!
10 februari, 2009 at 17:24 #566803Anonym anvandareMemberMarco91 wrote:Att inte ta mig på allvar och tro att jag INTE blir nästa arnold är bara dumt:PTror nog rätt många tänker som du när dom först börjar träna, att dom ska bli ”den nästa arnold”. Men sen vaknar dom från sin lilla fantasivärld
10 februari, 2009 at 17:29 #566804Anonym anvandareMemberBergh wrote:Tror nog rätt många tänker som du när dom först börjar träna, att dom ska bli ”den nästa arnold”. Men sen vaknar dom från sin lilla fantasivärldHan får det att låta så lätt
10 februari, 2009 at 23:05 #566805Anonym anvandareMemberhaha, ja det här blev ju bra… ^^
Jag har ett par ytterliga frâgor, om ni inte tycker att jag är otrevlig eller nâgot, vilket jag inte hoppas
Soja-mjölk, bra eller dâligt? fick tipset om att jag kan blanda det i gröten pâ morgonen.
Ananas, är det bra när man deffar? fick ett tips pâ gymmet om det.
Parmesan ost (och andra animaliska fetter), ska jag lâta bli dom och öka oliv olja, omega 3 och andra vegetabiliska fetter?
är det bra att käka gröt pâ morgonen när man deffar? äter ca 1.5 dl gröt varje morgon med en skvätt soja mjölk.
Om jag behöver extra energi, vad ska jag priotisera, en macka, 2 bananer eller ett mâl mat till?10 februari, 2009 at 23:18 #566806Anonym anvandareMemberDu övertänker! Därav liknelsen med Marco91.
Läste du mitt förra svar? Då hade du inte behövt ställa den här frågan. Gå tillbaka- läs, läs en gång till- gör.
11 februari, 2009 at 08:26 #566807Anonym anvandareMemberoscarw555 wrote:Soja-mjölk, bra eller dâligt?Bra.
oscarw555 wrote:Ananas, är det bra när man deffar?Ananas är nyttigt och nyttigheten upphör inte i ett livsmedel bara för att personen som äter livsmedlet har ett visst mål med sin kroppsutveckling.
oscarw555 wrote:Parmesan ost (och andra animaliska fetter), ska jag lâta bli dom och öka oliv olja, omega 3 och andra vegetabiliska fetter?Nej varför det? Gillar du inte parmesanost?
oscarw555 wrote:är det bra att käka gröt pâ morgonen när man deffar? äter ca 1.5 dl gröt varje morgon med en skvätt soja mjölk.
Om jag behöver extra energi, vad ska jag priotisera, en macka, 2 bananer eller ett mâl mat till?Gör vad du mår bäst av bara det ryms inom din planerade ”kaloribudget”.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.