tips/kritik?

Home Forums Deff och fettminskning tips/kritik?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 34 total)
  • Author
    P-Power wrote:
    Okej, men för bättre förbränning ska ja då inte dela upp på typ 8 ggr per dag? och lite mindre portioner?

Nej varför då?

Låt mig gissa att du hört det från samma håll som det där om att man enbart får i sig 30g protein åt gången?

Jag citerar mig själv från tidigare inlägg i den här tråden, jag nämner just det där fast i andra ordalag i den fetstilta delen.;) Ännu en myt.

Eddie Vedder wrote:
    Jag fattar inte hur vissa myter aldrig dör ut, begränsning på 30g protein/tillfälle, en veckas träning förstörs av alkohol, kroppen går in i svältläge och ”stänger av förbränningen” om man inte har mat i käften 24/7, morgonpromenadernas ”magiska effekt” o.s.v. o.s.v.

Ursäkta att jag lånar tråden men jag måste fråga dig Eddie hur det kommer sig att det finns så mycket nutritionister, dietister och andra experter inom kost som har så vitt skilda uppfattningar om hur kosten påverkar kroppen. Om detta handlar om grundläggande fysiologi och kemi där kalorier in och ut räknas borde väl alla ha samma syn på hur kroppens energi- och ämnesomsättning fungerar?

Ta t.ex. det här med GI-metoden där vissa nutritionister förespråkar långsamma kolydrater för att nå låga insulinnivåer och därmed en bättre fettförbränning. Det lär ju inte spela någon roll ur energisynpunkt om kolhydraterna är snabba eller inte så länge man ej når ett kaloriöverskott, eller blir man lättare fet av snabba kolhydrater som t.ex. socker?

En annan fundering är gällande cardioträning. Att gå 1 km kräver lika mycket energi som att springa 1 km. Andelen fett som förbrukas när man går är större medan andelen kolhydrater som förbrukas är större när man springer. Likväl har detta ingen betydelse för minskningen av kroppens fettdepåer eftersom lika mycket energi förbrukas i slutändan. Kan du ge en enkel förklaring på hur detta kan jämna ut sig.

Mvh

Rufus wrote:
    Om detta handlar om grundläggande fysiologi och kemi där kalorier in och ut räknas borde väl alla ha samma syn på hur kroppens energi- och ämnesomsättning fungerar?

Vilka personer med relevant utbildning hävdar detta menar du? Jag har aldrig någonsin hört en enda människa inom de yrken du nämner bestrida det faktum att kaloribalansen avgör vikten.

Delade meningar finns om hur man uppräthåller önskad kaloribalans på bästa sätt för olika individer, men att det är grunden är ett faktum som alla icke-fanatiker är medvetna om.

Rufus wrote:
    Ta t.ex. det här med GI-metoden där vissa nutritionister förespråkar långsamma kolydrater för att nå låga insulinnivåer och därmed en bättre fettförbränning. Det lär ju inte spela någon roll ur energisynpunkt om kolhydraterna är snabba eller inte så länge man ej når ett kaloriöverskott, eller blir man lättare fet av snabba kolhydrater som t.ex. socker?

GI-kost är utformat för diabetiker och är troligtvis mycket lämpligt för den gruppen. Men vad har nutritionisterna med det att göra? Det är en dietists uppgift att ge individuella kostråd till sjuka.

Att sedan förespråka en sak som man tror är mer lämpligt för en viss individ är ju heller inget som motsäger att en person uppnår önskad vikt genom att med tiden åstadkomma önskad energibalans. Jag har väl aldrig påstått något annat?

Ska man sedan blanda in extrema exempel (typ leva på godis och vodka) så är det en annan sak, DÅ kommer kroppsammansättningen givetvis påverka annorlunda och man kommer så småningom dö till följd av det. Men det är och förblir helt irrelevant att diskutera eftersom ingen människa med sunt förnuft lever på det sättet så varför gå in på det?

Rufus wrote:
    En annan fundering är gällande cardioträning. Att gå 1 km kräver lika mycket energi som att springa 1 km. Andelen fett som förbrukas när man går är större medan andelen kolhydrater som förbrukas är större när man springer. Likväl har detta ingen betydelse för minskningen av kroppens fettdepåer eftersom lika mycket energi förbrukas i slutändan. Kan du ge en enkel förklaring på hur detta kan jämna ut sig.

Först och främst förbrukar det inte alls lika mycket energi. En högre intensitet förbrukar mer energi även om distansen är densamma.

I övrigt handlar det om en motsvarande fettinlagring under övriga dagen. Ingen skillnad alltså. Större andel fett förbränns här och större andel fett lagras in där. Förutsatt att matintaget motsvarar energiförbrukningen vill säga.

Jag kanske hårddrog det lite med energibalansen i bokstavlig mening men däremot hur matens näringssammansättning påverkar kroppen. Jag kan inte några namn men det finns ju dom som hävdar att t.ex. matens näringssammansättning kan påverka termogenes, ge hormonell påverkan och i slutända påverka energiomsättningen.

Ja, jag vet att GI ursprungligen utvecklades för Diabetiker men den sk. GI-metoden används ju idag som som en mycket populärt kostupplägg för personer med viktproblem. De främste nutritionistern att förespråka detta är ju Fredrik Paulun?

Nej, jag förstår från näringssynpunkt att vissa kolhydratkällor är att föredra framför andra. Men om man tar som exempel Jasmin ris som är betydligt snabbare än råris så har detta ingen betydelse ur energisynpunkt?

a, det är klart att intensiteten spelar in det borde jag fattat. Vad är det som avgör fettinlagringen då? Är det genetiskt betingat? Går det att påverka på något sätt förutom att att ligga på ett kaloriunderskott?

Rufus: Det är inte så att jag undviker dina frågor men nu kapar du P-Powers tråd så det skriker om det.

Eftersom det du nu kommer in på inte har ett dugg med denna tråds syfte att göra, men definitivt är ett intressant diskussionsämne, så är det bättre att du letar upp någon av de andra tusen trådarna som handlar om just det eller startar en ny.:)

Sådär, då fick man vara lite hobbymoderator här på BODY.:D

Sorry. Blev lite ivrig.. Kollar runt lite i andra trådar innan jag startar en ny…

Mvh

Rufus: Fredrik Paulin är lönn fet och en lönnfet dietist litar iaf inte jag på :p

Eddie Vedder: Kostupplägget är delvis i hop plock från en av body tidningarna och en kompis diet, var en som sa till han att han skulle satsa på minst 400g protein och 150g kolhydrater, varav 100g efter träning och en del fett per dag, för en grym fett förbränning och behålla större andel muskler. men det skulle räcka med 4 stora portioner med mat per dag då? ska ja fortfarande lägga in en massa drinkar emellan målen? :|

P-Power wrote:
    Rufus: Fredrik Paulin är lönn fet och en lönnfet dietist litar iaf inte jag på :p

Han är inte ens dietist, han är näringsfysiolog. Lönnfet är han inte heller och dessutom bör du nog lyssna lite mer (men kanske inte helt) på honom med tanke på hur dåliga kunskaper du uppenbarlgen har.

P-Power wrote:
    Eddie Vedder: Kostupplägget är delvis i hop plock från en av body tidningarna och en kompis diet, var en som sa till han att han skulle satsa på minst 400g protein och 150g kolhydrater, varav 100g efter träning och en del fett per dag, för en grym fett förbränning och behålla större andel muskler. men det skulle räcka med 4 stora portioner med mat per dag då? ska ja fortfarande lägga in en massa drinkar emellan målen? :|

Som sagt, jag vet inte vad jag ska tipsa om riktigt. Du har ju gjort ett medvetet val om att välja en extrem väg att gå. Då har du ju gjort ett val att hälsan inte är orioriterad redan, blir svårt att säga något då eftersom jag själv tycker att i stort sett allt är fel.

Jag skulle DEFINTIVT skära ner på proteindrinkarna, hur gott och mättande är det? Och då är det ju inte fyra måltider, dom räknas ju som allt annat.

Gör som du vill, men skärp i alla fall till kosten som i dagsläget är sjukt dåligt sammansatt. Det är inte svårt alls, bara vanligt käk.

Varför så mkt proteindrycker?
    T.ex äggvita och kvarg innehåller mycket protein och lite fett, det mättar bättre och är billigare och godare än proteindryckerna. Det kan du ju käka i stället för några av proteindryckerna som mellanmål/lunch =) Det är mitt tips i af. Räkor och fisk är också gott och proteinrikt! Finns hur mycket som helst som du kan byta ut dina proteindrycker mot. Jag tycker i af det är bättre att få i sig proteiner genom mat, så jag försöker dricka så lite proteindrycker som möjligt vilket brukar bli 80 g pulver per dag.

Nu är jag ingen expert på detta men du kan ju testa att byta ut lite proteindrycker mot käk i af =)

Lycka till! //melle

Eddie Vedder wrote:
    Han är inte ens dietist, han är näringsfysiolog. Lönnfet är han inte heller och dessutom bör du nog lyssna lite mer (men kanske inte helt) på honom med tanke på hur dåliga kunskaper du uppenbarlgen har.

Som sagt, jag vet inte vad jag ska tipsa om riktigt. Du har ju gjort ett medvetet val om att välja en extrem väg att gå. Då har du ju gjort ett val att hälsan inte är orioriterad redan, blir svårt att säga något då eftersom jag själv tycker att i stort sett allt är fel.

Jag skulle DEFINTIVT skära ner på proteindrinkarna, hur gott och mättande är det? Och då är det ju inte fyra måltider, dom räknas ju som allt annat.

Gör som du vill, men skärp i alla fall till kosten som i dagsläget är sjukt dåligt sammansatt. Det är inte svårt alls, bara vanligt käk.

Drinkarna tycker jag faktiskt är riktigt goda men kanske inte direkt så mättande. Men nått jag inte förstår är varför dom flesta säger att man ska få i sig protein minst var 3:e timme och du menar på att 4 måltider räcker per dag? Om jag nu skulle skära ner måltiderna, skulle inte jag då få sämre återhämtning? hur många gram protein skulle du äta per dag på en diet?

melle wrote:
    Varför så mkt proteindrycker?
    T.ex äggvita och kvarg innehåller mycket protein och lite fett, det mättar bättre och är billigare och godare än proteindryckerna. Det kan du ju käka i stället för några av proteindryckerna som mellanmål/lunch =) Det är mitt tips i af. Räkor och fisk är också gott och proteinrikt! Finns hur mycket som helst som du kan byta ut dina proteindrycker mot. Jag tycker i af det är bättre att få i sig proteiner genom mat, så jag försöker dricka så lite proteindrycker som möjligt vilket brukar bli 80 g pulver per dag.

Nu är jag ingen expert på detta men du kan ju testa att byta ut lite proteindrycker mot käk i af =)

Lycka till! //melle

Ägg äter jag till frukost och kvarg innan ja lägger mig, och fisk och räkor brukar det kunna bli i någon måltid på dagen, gott med skulle nog bli lite väl enformigt att äta det som mellan mål oxå:) Skönt att kunna längta efter en måltid medans man sitter och dricker en drink oxå :emo-thumb

P-Power wrote:
    Men nått jag inte förstår är varför dom flesta säger att man ska få i sig protein minst var 3:e timme och du menar på att 4 måltider räcker per dag? Om jag nu skulle skära ner måltiderna, skulle inte jag då få sämre återhämtning?

Varför skulle du det? Det är ju inte i munnen som återhämtningen sker. Det är alltså inte ett krav på att maten måste in i käften hela hela tiden. HAr du ätit en stor måltid lämnar ju näringen magsäcken under lång tid, näringsämnen bryts ner under lång tid, absorberas in i kroppen under lång tid och tillgodoser således dina celler med näring nder lång tid.

Kroppen är inte så odugligt uppbyggd att den inte kan hantera stora måltider och måste få små larviga miniportioner i tid och otid. Men visst kan det vara en fördel att kanske lägga något extra mål mat nära måltiden efter träning, just den näringstimingen är ju speciell.

Och vilka är ”dom flesta” som du syftar på? Jag tycker i stort sett ALDRIG att kunniga personer faktiskt tjatar om det där längre. Uppenbarligen läser du ju BODY, har du aldrig läst Martin Berkhans artiklar t.ex.?

P-Power wrote:
    hur många gram protein skulle du äta per dag på en diet?

Svårt att säga, en deff kommer förhoppningsvis aldrig inträffa i mitt fall. Men om så skulle ske vore det väl minimum på 2g/kg kroppsvikt men inte mer än så. Och inte ett enda gram i pulverform.

Eddie Vedder:

med dom flesta så menar jag folk jag umgås med,folk på gymmet,på olika forum och i body tidningarna. Inte säker på om jag läst hans artiklar, så fruktansvärt dålig på namn.

P-Power wrote:
    Eddie Vedder:

med dom flesta så menar jag folk jag umgås med,folk på gymmet,på olika forum och i body tidningarna. Inte säker på om jag läst hans artiklar, så fruktansvärt dålig på namn.

”Folk” brukar generellt ha sjukt dålig koll, ÄVEN de som är jättestora och starka på gymmet.

Och varför du specifikt väljer ut dåliga artiklar kan jag inte förstå när det finns många bra. Martin Berkhans är kanon som sagt, även Guiance skriver väldigt sunda och bra artiklar. Bl.a. en grymt bra artikel i februarinumret. Den behandlade just din typ av nojiga beteende.

P-Power wrote:
    Eddie Vedder:

Myten om 30 gram var 3 timma. Kan du sluta tänka på. Jag utgick efter den i flera år ! Sen efteråt utgick jag efter att äta när det passade mig, men fortfarande bra ca 6 mål per dag. En del mål är ju riktigt små, så de räknas knappt. :P Men jag håller med Eddie Vedder.

Jag märker ingen skillnad nu, det skulle i så fall vara bättre. Det var bara någon dålig mynt som någon hittade på.

När jag äter som jag gör nu, mår jag mycket bättre. Jag slipper titta på klockan och reslutatet är knappast sämre, snarare bättre.

I slutändan är det slutresultatet av dina måltider, dvs den totala siffran på protein, kolhydrater, feft, kacl t osv som avgör om du har ätit bra. Inte ”hur” du gör det, dvs att äta var 3, timma.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 34 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.