Home › Forums › Deff och fettminskning › Tjejer på off… FLUMMfråga..Synliga ruter for ever?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
1 februari, 2008 at 10:40 #75679Anonym anvandareMember1 februari, 2008 at 10:40 #595670Anonym anvandareMember
Jag blir inte riktigt klok på detta, dreglar över alla era supertränade kroppar och funderar lite hur ni ser ut off (minst lika snygga tror jag att jag tycker då jag gillar liite hull på tjejer) Men jag tränar för att må bra, vill hitta en stabil vikt där jag kan stanna och må bra på ett optimalt sätt lixom. Vågen i mitt tycke säjer inte mycket alls så min målbild har jag i huvvet, jag vill förnimma magrutorna, sedan får kroppen i övrigt se ut typ hur som i fett väg eftersom det är just ”tjej-fett-fyrkanten” på magen som jag har svårast å bli av med, resten är jag lixom nöjd med.. Nu är jag 175cm och vågen visade 65kg i morse. Jag har gått ner förr, vet hur man gör med käk å träning (inget proffs men iaf) det frågan gäller är KAN vi ”vanliga” tjejer ha en relativt låg fett% och må optimalt? Jag vill inte vara superdeffad, jag har gärna ett liitet lager fett, ruterna behöver inte va TOTALsynliga men de ska förnimmas om ni fattar. Just nu ser jag de på sidorna av magen när jag tränar dom, men resten e rätt dolt bakom min platta fettmage MEN det är snart ordnat, för nån vecka sen vägde jag 68 så är ju på god väg, iaf HUR SER NI TJEJER UT VID OFF, är det stor skillnad? Kan jag sträva efter min målbild och nå den och kunna må bra i den rent hälsomässigt tror ni? Väldigt flummig fråga, som vanligt när det gäller mej, kanske lär mej nån gång :p Tack för svar!
1 februari, 2008 at 16:35 #595671Anonym anvandareMemberAtt ha synliga magrutor året runt är inget problem vare sig för man eller kvinna. Att däremot gå riktigt lågt är aldrig hälsosamt under längre perioder, i alla fall inte för kvinnor som är mer känsliga vad gäller hormonproduktion. Män kan däremot ligga något kilo från tävlingsform året runt. Först och främst handlar det om att sätta en ny utgångspunkt för kroppen, d.v.s. att hålla en viss fettprocent åtminstone ett halvår till ett helt år.
Om du har problem med fett på framsidan av magen är det ett tecken på insulinresistens samt förhöjda nivåer av stresshormonet kortisol. Insulinresistens betyder helt enkelt att du inte kan tillgodogöra dig kolhydrater speciellt bra, så för att bränna bort det där sista bör du gå riktigt lågt på kolhydraterna eller helst följa en ketogen diet.
Kortisolet bekämpar du bäst genom att se över hur din vardag ser ut, hur du sover och hur du äter under och efter träningen – kanske tränar du till och med för mycket.1 februari, 2008 at 17:24 #595672Anonym anvandareMemberJoachim Bartoll wrote:Att ha synliga magrutor året runt är inget problem vare sig för man eller kvinna. Att däremot gå riktigt lågt är aldrig hälsosamt under längre perioder, i alla fall inte för kvinnor som är mer känsliga vad gäller hormonproduktion. Män kan däremot ligga något kilo från tävlingsform året runt. Först och främst handlar det om att sätta en ny utgångspunkt för kroppen, d.v.s. att hålla en viss fettprocent åtminstone ett halvår till ett helt år.
Om du har problem med fett på framsidan av magen är det ett tecken på insulinresistens samt förhöjda nivåer av stresshormonet kortisol. Insulinresistens betyder helt enkelt att du inte kan tillgodogöra dig kolhydrater speciellt bra, så för att bränna bort det där sista bör du gå riktigt lågt på kolhydraterna eller helst följa en ketogen diet.
Kortisolet bekämpar du bäst genom att se över hur din vardag ser ut, hur du sover och hur du äter under och efter träningen – kanske tränar du till och med för mycket.Vad är en ketogen diet?
1 februari, 2008 at 18:14 #595673Anonym anvandareMemberJarp wrote:Vad är en ketogen diet?Det är en diet som är fri eller nästan fri från kolhydrater och oftast inte allt för mycket protein.
För övrigt kan en en viss mängd kolhydrater minska kortisolnivåerna, även om andra faktorer troligtvis spelar större roll.
Kortisol är främst förknippat med fett innanför bukväggen och påverkar därför inte synligheten på magrutorna om det inte är så att det är extremt mycket så att magen står ut väldigt mycket, och om man har extremt mycket bukfett så är dessutom sannolikheten stor att man även har en hel del fett på utsidan också.1 februari, 2008 at 18:25 #595674Anonym anvandareMemberJoachim Bartoll wrote:Att ha synliga magrutor året runt är inget problem vare sig för man eller kvinna. Att däremot gå riktigt lågt är aldrig hälsosamt under längre perioder, i alla fall inte för kvinnor som är mer känsliga vad gäller hormonproduktion. Män kan däremot ligga något kilo från tävlingsform året runt. Först och främst handlar det om att sätta en ny utgångspunkt för kroppen, d.v.s. att hålla en viss fettprocent åtminstone ett halvår till ett helt år.
Kortisolet bekämpar du bäst genom att se över hur din vardag ser ut, hur du sover och hur du äter under och efter träningen – kanske tränar du till och med för mycket.OJ!vad hård du ser ut på bilden! grymt!
1 februari, 2008 at 19:32 #595675Anonym anvandareMemberOk, super tack för svarena! Har nog ganska jämn fördelning men lite extra (såklart) på ”kvinnoställena” mage å rumpa, inte lår dock.. Men det är just magen jag stör mej på därför får resten se ut som den vill när jag nått mitt magmål Har just börjat (andra veckan nu) på en tremånaders plan som verkar funka susen, så avvaktar denna kur.. Å får se hur maggen ser ut efter :emo-thumb
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.