Home › Forums › Deff och fettminskning › Träning kl 5 på morgonen?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
7 februari, 2008 at 05:01 #75380Anonym anvandareMember7 februari, 2008 at 05:01 #594156Anonym anvandareMember
Hejsan
Hittade inget forum som passade på min fråga, emn om den e helt galet satt kan kanske nån lägga den rätt:o
Till min fråga;)
Jag ska nu på 25 dar gå ner 5-6 kilo , ska till Thailand o vill gärna vara mer slim o vältränad, har gått upp dessa 5 kilon tack vare en ryggskada men är nu sen 3 veckor helt återställd. Så min kost är i full gång på allvar samt även träningen , känns kanon o jag är rejält på G!Men nu är de så att jag gärna skulle vilja gå upp kl 4,30 5 dar i veckan för att jogga kl 5 . Planen är att gå upp 4,30 , ta 3 koffein tabletter ut o jogga ca 4 km vid 5,15. Sedan ut med hunden 30 min för o sen duscha och gå till jobbet kl 6,30!!!
Nu är frågan, min frukost är inte förren kl 8,30 !!! Jag äter inget före min jogging på morgonen , har inte ätit något direkt efter, de slutar med att jag mår illa innan frukost pga hunger.
Ska jag äta nåt före träningen så tidigt? Eller typ en banan efter?? Eller helt enkelt hålla mig till frukosten????Till frukost äter jag naturell yoghurt 2 % med russin, havregryn samt nötter av olika slag! Ibland tar jag ett mörkt ”nickel” bröd till med leverpastej samt gurka, men ska försöka sluta med bröd pga kolhydraterna, kanske e fel??
Nån som har nåt tips på hru ja ska göra ? Om jag nu skall ta nåt innan eller efter joggingen, vad skall de vara i sånnafall??
hoppas på svar
Mvh Linusen
9 februari, 2008 at 10:57 #594157Anonym anvandareMemberJag är själv morgonpigg, och älskar att träna så tidigt. Jag joggar ofta före frukot, men ser då till att ligga på en låg intensitet (ca 60-65%), och äter sedan frukosten direkt efteråt.
Kan du inte försöka lägga frukosten direkt efter joggingturen???
9 februari, 2008 at 10:58 #594158Anonym anvandareMemberEller: varför tar du inte med dig hunden på joggingturen???
9 februari, 2008 at 13:18 #594159Anonym anvandareMemberFörst och främst undrar jag om du även styrketränar? Och när går du och lägger dig på kvällarna?
Jag rekommenderar ingen som är mån om sin muskelmassa att dra ut och springa på morgonen på tom mage. Dina muskler har fastat tillräckligt under natten, att därefter utsätta dem för konditionsträning är väldigt nedbrytande.
Se till att få i dig nått lätt precis innan och efter turen. Två glas mjölk och en banan före och efter är en bra början. Om du har lite proteinpulver att blanda i mjölken så är det ännu bättre. Du ska inte vara rädd för kolhydraterna efter träningen. Det är då du behöver dem som mest. Resten av dagen kan du fördelaktligen skära ner på dem, ja.Jag håller med betty om att du borde lägga frukosten direkt efter träningen. Men angående intensiteten går jag åt motsatt håll. Jag rekommenderar dig att försöka göra åt med så många kalorier som möjligt på så kort tid som möjligt. Håller du konditionspasset kort så håller du nere kortisolutsöndringen och därmed även muskelnedbrytningen. Och om intensiteten är hög så höjer du metabolismen för resten av dagen vilket gör att du får det lättare för att bränna fett.
Hur lång tid tar det för dig att komma runt de 4km?9 februari, 2008 at 15:39 #594160Anonym anvandareMemberJag är långdistanslöpare och sysslar även lite grann med triathlon. Tränar 8-15h/vecka, mestadels konditionsträning med olika intensitet. 2-3 ggr/vecka så tränar jag kl 5.15 (innan frukost), oftast cykel 60min på 75-85% av maxpuls. Ibland kan det även bli 90min i lugnare tempo. Då äter jag kesella+banan och nötter efteråt, ca 6.30 och ett par grova mackor med kalkon,ägg+frukt kl 8.30 på jobbet. Övriga dagar kör jag löpning/cykel/simning 60-90min runt 7-tiden. Äter kesella,nötter innan och efteråt samma typ av mack-frukost som ovan kl 8.30 på jobbet. Detta upplägg funkar jättebra för mig!
Det låter lite långt att vänta ända till 8.30 med att äta. Du borde nog ta något efter din löptur, en banan och nåt proteinrikt typ kesella, mjölk eller liknande. Till frukost så kan du absolut äta bröd!! Bättre i så fall att dra ner på kolhydraterna senare på dagen/kvällen.
om man tappar muskelmassa av morgonträningen……? jag verkar iaf inte göra det. Sedan januari förra året så har jag lyckats att lägga på mig ca tre kilo varav en del är muskler, trots min morgonträning (i alla fall om man får tro mätvärdena från de pod-pod mätningar jag gjort under året). Men det kanske skiljer sig mellan uthållighetsidrottare och styrketränare, det kan jag inte svara på. Har väl inte så mkt muskelmassa att tappa heller
9 februari, 2008 at 17:54 #594161Anonym anvandareMemberQuote:Se till att få i dig nått lätt precis innan och efter turen. Två glas mjölk och en banan före och efter är en bra början. Om du har lite proteinpulver att blanda i mjölken så är det ännu bättre.Så med din logik ska personen i fråga tvinga i sig ca 4 dl mjölk och en banan direkt innan joggningen, trots att det huvudsakliga målet är att skapa ett kaloriunderskott? Det är ungefär 300 kcal. En 30 min joggingtur för en 80 kg man förbränner 280 kcal, vilket innebär att personen ifråga nu ligger +20 kcal än om han skippat frukosten och tittat på tv den halvtimmen istället. Förutom detta ska han också äta direkt efter passet, trots att han inte är hungrig – bra tänkt.
Quote:Du ska inte vara rädd för kolhydraterna efter träningen. Det är då du behöver dem som mest. Resten av dagen kan du fördelaktligen skära ner på dem, ja.Ja, men den praktiska skillnaden av att inta dem direkt efter, respektive två timmar efter, aktiviteten ifråga blir försumlig för alla frånsett elitidrottsmän som tränar mer än en gång om dagen.
Quote:Jag håller med betty om att du borde lägga frukosten direkt efter träningen. Men angående intensiteten går jag åt motsatt håll. Jag rekommenderar dig att försöka göra åt med så många kalorier som möjligt på så kort tid som möjligt. Håller du konditionspasset kort så håller du nere kortisolutsöndringen och därmed även muskelnedbrytningen. Och om intensiteten är hög så höjer du metabolismen för resten av dagen vilket gör att du får det lättare för att bränna fett.
Hur lång tid tar det för dig att komma runt de 4kmTyskn, att läsa dina inlägg är som att sätta sig i en tidsmaskin och åka tre år tillbaks i tiden när HIIT var som mest hypat. Kan du inte begripa att EPOC är överskattat och att man kan få lika bra resultat med medelintensiv/lågintensiv kardio? Högintensiv kardio kräver dessutom bra grundkondition och att man är tillräckligt genomkörd sedan innan, annars riskerar man överträning och muskelsträckningar så det står härliga till.
Tänk till lite i fortsättningen och ta hänsyn till postaren i fråga, istället för att predika din bakåtsträvande och trångsynta AST-propaganda vart än du visar dig. Det är jävligt tröttsamt och bara irriterande.
Och nej, en joggingtur på morgonen är inte väldigt katabol om kosten är proteinrik och balanserad (ej extremt kaloriunderskott) i övrigt.
10 februari, 2008 at 02:26 #594162Anonym anvandareMemberFörst och främst får jag väl tacka för att du äntligen kom med lite konstruktiv kritik, istället för ditt ”Ignorera Tyskn” sen senast.
Grandmaster wrote:Så med din logik ska personen i fråga tvinga i sig ca 4 dl mjölk och en banan direkt innan joggningen, trots att det huvudsakliga målet är att skapa ett kaloriunderskott? Det är ungefär 300 kcal. En 30 min joggingtur för en 80 kg man förbränner 280 kcal, vilket innebär att personen ifråga nu ligger +20 kcal än om han skippat frukosten och tittat på tv den halvtimmen istället.Sant, det blev väl delvis en felkalkylering där och att jag förlitade mig för mycket på den ”icke-existerande” EPOC’en. Å andra sidan brukar jag själv bränna runt 200kcal på en kvart, när jag kör intensivt. (visserligen ska man inte ta kcal-mätarna på gymmaskinerna för seriöst men…)
Grandmaster wrote:Förutom detta ska han också äta direkt efter passet, trots att han inte är hungrig – bra tänkt.I samband med träning så funderar jag inte på om jag är hungrig efter passet, jag äter i vilket fall. Även vid deff.
Grandmaster wrote:Ja, men den praktiska skillnaden av att inta dem direkt efter, respektive två timmar efter, aktiviteten ifråga blir försumlig för alla frånsett elitidrottsmän som tränar mer än en gång om dagen.Ok, så du syftar på det där om att man bränner mer efter träningen om man väntar med att äta? Jag läste om studier (visserligen på de onda AST-grabbarnas sida) om att även stora mängder kolhydrater direkt efter (intensiv)träning inte skall hämma fettförbränningen. Så detta stämmer inte, eller?
Grandmaster wrote:Kan du inte begripa att EPOC är överskattat och att man kan få lika bra resultat med medelintensiv/lågintensiv kardio?Ok, jag ska inte föreslå högintesiv träning till ”nybörjare” längre då. Men du måste väl medge att om man har möjligheten till att göra åt med samma mängd kalorier på kortare tid så är det väl en ganska stor fördel? (Om vi nu pratar om vältränade personer som klarar av det.)
Grandmaster wrote:Tänk till lite i fortsättningen och ta hänsyn till postaren i fråga, istället för att predika din bakåtsträvande och trångsynta AST-propaganda vart än du visar dig. Det är jävligt tröttsamt och bara irriterande.Sorry, Boss. Jag ska försöka skära ner på det. Apråpå ”ta hänsyn till trådskaparen”. Visserligen talade du om för denna att mitt inlägg inta var något att hänga i granen, men du själv gav honom inga konkreta tips heller.
Som sagt, så tykte jag det var bra att du skrev vad som var så fel med mitt inlägg den här gången. Jag hoppas att du svarar på detta nu, så att jag slipper leva vidare i min drömvärld om HIIT och EPOC m.m. .
10 februari, 2008 at 07:49 #594163Anonym anvandareMemberTyskn wrote:Ok, så du syftar på det där om att man bränner mer efter träningen om man väntar med att äta? Jag läste om studier (visserligen på de onda AST-grabbarnas sida) om att även stora mängder kolhydrater direkt efter (intensiv)träning inte skall hämma fettförbränningen. Så detta stämmer inte, eller?Quote:However, when a mixed meal is consumed immediately following exercise, the initially elevated plasma NEFA concentration decreases rapidly, and postexercise fat oxidation during this 2-h postexercise, postprandial period is no higher than that of the 2-h postprandial period without prior exercise.[http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=108070]
10 februari, 2008 at 17:10 #594164Anonym anvandareMemberKan inte du kolla in den här lite närmare, Grub? Det är den som Paul Cribb syftar på. Jag kunde bara läsa den här sammanfattningen men du kanske hittar hela.
Quote:Folch N. Péronnet F, Massicotte D Duclos M, Lavoie C, Hillaire-Marcel C. Metabolic response to small and large 13C-labelled pasta meals following rest or exercise in man. Bri J. Nutri. (5) 671-680, 2001.
The metabolic response to a 150 or 400 g 13C-labelled pasta meal was studied for 8 h following rest or exercise at low or moderate workload (n 6). Following rest, the 400 g meal totally suppressed fat oxidation (v. 14.1 g following the 150 g meal) and a small amount of glucose was converted into fat (4.6 g), but fat oxidation remained high in subjects who had exercised following both the small (21.8 and 34.1 g) and large meal (14.1 and 32.3 g). Exogenous glucose oxidation was significantly higher in subjects who had remained at rest both following the small (67.6 g v. 60.4 and 51.3 g in subjects who exercised at low and moderate workloads) and large meal (152.2 v. 123.0 and 127.2 g). Endogenous glucose oxidation was similar in the three groups following the 150 g meal (42.3-58.0 g), but was significantly lower following the 400 g meal in subjects who had exercised at low workload (24.2 v. 72.2 g following rest; and was totally suppressed in those who had exercised at moderate workload. As a consequence, a larger positive glycogen balance was observed in subjects who exercised before the large meal (182.8-205.1 g v. 92.4 g following rest; Total fat oxidation calculated from 08.00 hours to 20.00 hours was similar in subjects who exercised at low and moderate workloads. These results indicate that: (1) de novo lipogenesis, which plays only a minor role for the disposal of an acute dietary carbohydrate load, is totally suppressed following exercise, even when a very large carbohydrate load is ingested; (2) the reduction in glycogen turnover as well as a preferential conversion of glucose into glycogen are responsible for the increase in glycogen stores following exercise; (3) for a similar energy expenditure, exercise at low workload for a longer period does not favour fat oxidation when the post-exercise period is taken into account.Visserligen undersökte de snarare fettinlagring än fettförbränning, men framförallt den sista punkten borde väl vara ett plus för HIIT, eller?
11 februari, 2008 at 12:55 #594165Anonym anvandareMemberSnälla King Grub, kan inte du ta en titt på den studien i mitt förra inlägg i den här tråden?
13 februari, 2008 at 22:18 #594166Anonym anvandareMemberHuruvida man bryter ner muskler eller inte av att träna på tom mage beror ju på intensiteten, inte på valet av aktivitet. Om man springer eller går på 65% av max gör ju ingen skillnad.
Vissa verkar tycka att så fort man pratar om att springa så tappar man muskler, men som sagt så är det ju intensiteten som avgör. Det blir ju också en väldig skillnad för vilken aktivitet man kan ägna sig åt och ändå hålla sig på en låg puls beroende på vilken kondition man har.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.