Träning och bra mat, när dagarna är upp och ner?

Home Forums Deff och fettminskning Träning och bra mat, när dagarna är upp och ner?

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

Jag har nyligen fått upp ögonen för det här med träning och allt vad det innebär.

Problemet är att jag inte kan få upp någon vettig struktur överhuvudtaget eftersom jag ligger i lumpen för tillfället. Nu kanske ni tror att jag är extremt vältränad för man kopplar ju ofta lumpen till att man får göra mycket fysiska aktiviteter.
    Men min tjänst innebär skarp verksamhet 24/7 vilket gör att vi jobbar varannan vecka. Tjänsten är i princip att sitta framför en dator i ett bergrum och se viktig ut, hur som helst så ligger det inget ansträngande i det.
    Under den veckan som man jobbar så skiljer sig arbetstiderna och sömnkvaliteten avsevärt, så det blir svårt att få in några rutiner eller någon struktur på det hela.

Till råga på det här så anser jag mig vara rätt dålig på att äta rätt vid rätt tillfällen osv. Undviker gärna frukost eftersom den inte tilltalar mig och det finns ingen god frukost (förutom bacon och korv osv).
    Men när jag är i lumpen kan jag ju omöjligt kontrollera allt jag äter och väga och räkna kalorier hit och dit.

Någon som har något tips? Ska jag köpa något ”allround” kosttillskott, för tillfällen då jag tränar efter middagen? Jag brukar försöka lägga träningen så att jag kan gå och käka middag kort efteråt. Men ibland får man något pass då man inte kan göra det. Och sen slutar det med att man som bäst hittar någon hårdmacka att smälla i sig efter träningen.

Om jag nu ska försöka formulera det här till någon fråga så undrar jag nog om det finns något kostttillskott som skulle funka bra för mig, och inom rimliga prisramar så klart. Eller om någon har något tips för hur man ska bära sig åt att äta och träna ”normalt” under dessa omständigheter.

Ursäkta allt ordbajsande :P
    Tacksam för svar.

Du måste äta frukost för och få ett bra kost, är du tom i magen längre än ungefär 3 timmar så kommer kroppen skrika efter sparningssignal, vilken gör att när du käkar lunch så ror
    kroppen åt sig så mycket fett den kan som reserver. Koffein ska ha fettförbrännande med effekter, men med tanke på att du går på lumpen så kanske du bör undvika det, du kan få problem med sömnen.

Dabifo wrote:
    Du måste äta frukost för och få ett bra kost, är du tom i magen längre än ungefär 3 timmar så kommer kroppen skrika efter sparningssignal, vilken gör att när du käkar lunch så ror
    kroppen åt sig så mycket fett den kan som reserver.

Hmm, va inte det dära en fet myt??? Eller skojjade du bara??? :|

Folk säger att man bör hölla 5 små måltider varje dag.

Frukost Mellanmål Lunch – Mellanmål Middag

Anledning: Det du läste.

vildkatta wrote:
    Hmm, va inte det dära en fet myt??? Eller skojjade du bara??? :|

Jo det är en myt.

Ok, hade ingen aning om det, men det är vad man hör :)

Dabifo wrote:
    Ok, hade ingen aning om det, men det är vad man hör :)

Då är du nog ganska selektiv i vad du läser. Nog för att den lever kvar hos många men här på BODY slås ju den myten ihjäl i varenda tråd där det tas upp typ. Och det är knappast sällan.

Samma sak med t.ex. ”morgonpromemnadernas mirakelverkan på kropsfettet” som ju är lika löjligt överdriven. Både det och det eviga krånglandet med massa små onödiga mellanmål hela dagarna är antagligen något som tvingar folk till saker en himla massa onödigt huvudbry i strävan efter något som i grunden är väldigt simpelt (och med ordet ”simpelt” men jag här absolut inte samma sak som ”enkelt”).

Ok, så då kan jag fortsätta skita i frukosten utan att få dåligt samvete. Men kosttillskott, är det nåt att ha för en person i min position eller är det bara skräp? Gymmar 3-4 dagar i veckan och tränar kondition typ en gång i veckan.
    Vila är inget problem, sånt är jag bra på :emo-thumb

Kosttillskott är naturligtvis inget fel på, men lita inte allt för mycket på överdrifterna
    försäljarna brukar skriva in. Omega 3 är det aldrig fel på, inte kreatin och proteinpulver heller.

Eddie Vedder wrote:
    Då är du nog ganska selektiv i vad du läser. Nog för att den lever kvar hos många men här på BODY slås ju den myten ihjäl i varenda tråd där det tas upp typ. Och det är knappast sällan.

Samma sak med t.ex. ”morgonpromemnadernas mirakelverkan på kropsfettet” som ju är lika löjligt överdriven. Både det och det eviga krånglandet med massa små onödiga mellanmål hela dagarna är antagligen något som tvingar folk till saker en himla massa onödigt huvudbry i strävan efter något som i grunden är väldigt simpelt (och med ordet ”simpelt” men jag här absolut inte samma sak som ”enkelt”).

+ 1 miljard.

Snart tänker jag starta ett upprop för att få dig vald till moderator här.

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.