under deff, frågor ang muskelförlust osv

Home Forums Deff och fettminskning under deff, frågor ang muskelförlust osv

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 61 through 75 (of 87 total)
  • Author
    Rawmuscle wrote:
    Om du har svårt att få i dig äggen så blanda en proteinshake med dom, smaksens

jo det har du ju rätt i, kunde man ha tänkt på hehe:) tack för tipset:)
    du lyckas ligga kcal minus trots allt protein du stoppar i dig?
    man får ju verkligen kämpa för att få i sig 4g/kg protein hehe:)

när ni räknar protein/energibehovet, antar att ni räknar på aktuell vikt, eller räknar ni på vikten ni kommer landa på? dum fråga men tänkte att om man väger som jag gjorde(106kg) och har säkert 25-30kg fett att bli av med för att bli riktigt torr, fettet förbrukar val inte lika mycket kcal som om man hade vägt 106 utan fett? alltså borde väl det vara väldigt individuellt att få fram rätt energiförbrukning?

eller är jag ute och cyklar?

x6rs wrote:
    jo det har du ju rätt i, kunde man ha tänkt på hehe:) tack för tipset:)
    du lyckas ligga kcal minus trots allt protein du stoppar i dig?
    man får ju verkligen kämpa för att få i sig 4g/kg protein hehe:)

när ni räknar protein/energibehovet, antar att ni räknar på aktuell vikt, eller räknar ni på vikten ni kommer landa på? dum fråga men tänkte att om man väger som jag gjorde(106kg) och har säkert 25-30kg fett att bli av med för att bli riktigt torr, fettet förbrukar val inte lika mycket kcal som om man hade vägt 106 utan fett? alltså borde väl det vara väldigt individuellt att få fram rätt energiförbrukning?

eller är jag ute och cyklar?

Du ska beräkna utifrån din aktuella vikt och inte nån vikt du gissar att du ska ligga på i slutändan :) Vissa har svårt att få i sig mkt protein och andra inte, det gäller att hitta ett sätt att få i sig dom mängderna som helst ska komma från mat och inte proteinpulver.
    Även stryketräning förbränner en hel del, ju mer muskler desto högre energi förbrukar du. Prova dig fram med olika kostupplägg och se vad som fungerar bäst på dig, när du hittat din balans kommer resultaten fortare än du anar :up:

Rawmuscle wrote:
    Du ska beräkna utifrån din aktuella vikt och inte nån vikt du gissar att du ska ligga på i slutändan :) Vissa har svårt att få i sig mkt protein och andra inte, det gäller att hitta ett sätt att få i sig dom mängderna som helst ska komma från mat och inte proteinpulver.
    Även stryketräning förbränner en hel del, ju mer muskler desto högre energi förbrukar du. Prova dig fram med olika kostupplägg och se vad som fungerar bäst på dig, när du hittat din balans kommer resultaten fortare än du anar :up:

Där tycker jag du är ute och cyklar.
    Beräkna på fettfri vikt – dvs. aktiv massa.
    Sedan kan du lägga på ca 10 % vikt och därifrån göra beräkningar.
    Att beräkna proteinförbrukning, energiförbrukning mm på totalvikten är fullständigt missvisande då mycket av denna vikt kan vara s.k deadweight
    (pure fat) som bränner nada.
    Kör hårt!

Morwen wrote:
    Att beräkna proteinförbrukning, energiförbrukning mm på totalvikten är fullständigt missvisande då mycket av denna vikt kan vara s.k deadweight
    Kör hårt!

ok, där kommer nästa fråga isf, innan bulken hade jag gått på diet och fått bra resultat, vägde då 82kg, inte snustorr på nåt vis men en hyfsad året runt form, rutorna började synas osv, nu har jag ingen koll alls på hur mycket fett det var kvar eller hur mycket muskler jag lagt på mig, gissar att jag hade kanske 10-12kilo fett att ta bort för att bli hård och hoppas på minst 3kg muskelökning, då landar jag på ca 75 kg aktiv massa+10%=82,5kg= ca 3200kcal, låter det rimligt?

nu är inte målet att bli stenhård än, men fixa en ok form och försöka hålla den inför nästa deff.

fyfan, tycker man börjar se bättre ut i kroppen nu efter att tappat 15kg, men 15kg kvar till hård känns tungt:(

får börja va mer nogrann med att räkna kcal hör jag:) aldrig grisbulk igen!

Morwen wrote:
    Kör hårt!

Det ligger en poäng i det du säger, men kroppen omvandlar väl inte protein till fett vad jag vet. Det finns även info om det du säger på olika forum men att döma av vad som framkommer på Amerikanska forum angående ämnet så ska man beräkna på sin totala vikt. Jag liksom tusentalet andra kan ha fel, men det verkar fungera…

J.v.K wrote:
    mycket olja i det, skulle inte äta tokmycket under en diet
    även mycket vinäger(vet dock inte om vinäger har mkt kcal i sig)

Beror ju på vem som gör den.
    Köper en stor låda 1-2 ggr i veckan från en Pizzeria, dom har inte i så mycket olja

x6rs wrote:
    ok, där kommer nästa fråga isf, innan bulken hade jag gått på diet och fått bra resultat, vägde då 82kg, inte snustorr på nåt vis men en hyfsad året runt form, rutorna började synas osv, nu har jag ingen koll alls på hur mycket fett det var kvar eller hur mycket muskler jag lagt på mig, gissar att jag hade kanske 10-12kilo fett att ta bort för att bli hård och hoppas på minst 3kg muskelökning, då landar jag på ca 75 kg aktiv massa+10%=82,5kg= ca 3200kcal, låter det rimligt?

nu är inte målet att bli stenhård än, men fixa en ok form och försöka hålla den inför nästa deff.

fyfan, tycker man börjar se bättre ut i kroppen nu efter att tappat 15kg, men 15kg kvar till hård känns tungt:(

får börja va mer nogrann med att räkna kcal hör jag:) aldrig grisbulk igen!

Kroppskompositionsmätning 1-2 gg/månad är ett bra instrument för att justera kcal, protein mm över tiden.

Morwen wrote:
    Kroppskompositionsmätning 1-2 gg/månad är ett bra instrument för att justera kcal, protein mm över tiden.

ok, dvs köpa en kaliper och en bra våg?

funerade på en annan grej, har ju börjat käka ruskigt mycket mer mat, kcal intaget är fortfarande lågt men är ju inte lite protein man får i sig varje dag,

sen jag började äta mer har jag verkligen svällt 4 kg(kollade med vågen på gymmt förut) på 4 dagar, det syns oxå, att kolhydrater binder vätska det är jag med på, men gör ett högre proteinintag att man lägger på sig vätska eller är det dom extra kolhydraterna jag äter(ca 200g max per dag)?
    tycker det borde va för lite kolhydrater för att jag ska bli som en vattenballong?

vad bör jag göra åt saken, bara att låta det ha sin gång och va glad över ökat tryck på gymmet eller gråta mig till sömns för att jag ökat i vikt under deff?

x6rs wrote:

funerade på en annan grej, har ju börjat käka ruskigt mycket mer mat, kcal intaget är fortfarande lågt men är ju inte lite protein man får i sig varje dag,

sen jag började äta mer har jag verkligen svällt 4 kg(kollade med vågen på gymmt förut) på 4 dagar, det syns oxå, att kolhydrater binder vätska det är jag med på, men gör ett högre proteinintag att man lägger på sig vätska eller är det dom extra kolhydraterna jag äter(ca 200g max per dag)?
    tycker det borde va för lite kolhydrater för att jag ska bli som en vattenballong?

vad bör jag göra åt saken, bara att låta det ha sin gång och va glad över ökat tryck på gymmet eller gråta mig till sömns för att jag ökat i vikt under deff?

Har du gått upp 4kg på din diet så har du gjort något väldigt fel på ett eller annat sätt.

x6rs wrote:

Vet att vissa har en tendens att öka något i vikt första tiden på PF men 4 kg på 4 dagar låter helt åt skogen.. Gör en matlåda och ta med om du har möjlighet att äta på arbetsplatsen istället för att gissa dig fram på lunchhaket.

Rawmuscle wrote:
    Vet att vissa har en tendens att öka något i vikt första tiden på PF men 4 kg på 4 dagar låter helt åt skogen.. Gör en matlåda och ta med om du har möjlighet att äta på arbetsplatsen istället för att gissa dig fram på lunchhaket.

jo tänker göra det i fortsättningen, nu till något ännu knepigare, måste va vågen som är åt helvete, efter kvällsmaten igår(totalt fulltankad+plus en massa vätska jag drack under träningen, 2l) vägde jag 96kg på vågen, ställde mig imorse efter att ha pissat(va definitivt inte 4l som kom ut), då visade den 92kg, det stämde klart mycket bättre med tanke på att jag morgonvikten va 91kg i början av veckan.
    måste va fel på vågen eller nåt allvarlig fel med min kropp:(

x6rs wrote:
    jo tänker göra det i fortsättningen, nu till något ännu knepigare, måste va vågen som är åt helvete, efter kvällsmaten igår(totalt fulltankad+plus en massa vätska jag drack under träningen, 2l) vägde jag 96kg på vågen, ställde mig imorse efter att ha pissat(va definitivt inte 4l som kom ut), då visade den 92kg, det stämde klart mycket bättre med tanke på att jag morgonvikten va 91kg i början av veckan.
    måste va fel på vågen eller nåt allvarlig fel med min kropp:(

Mycket vätska :)
    Kan du inte lägga upp hur mkt du äter per måltid inklusive prottedrinkarna?

Rawmuscle wrote:
    Mycket vätska :)
    Kan du inte lägga upp hur mkt du äter per måltid inklusive prottedrinkarna?

äter bara 2 mål, en på jobbet och ett jättemål när jag kommer hem efter träning.

igår blev det:
    10g EAA när jag vaknade
    lunch:
    ca 400g köttfärs med en pytteliten potatis och mycket sallad till lunch

träning
    3 portioner EAA( 1 innan, 1 under och 1 en efter passet)

kvällsmat:
    totalt 6 portioner vassle dvs 150g protein
    12ägg+3gulor(blev en shake, ca 6-7dl)
    1 banan
    2 burkar tonfisk
    1 burk krossade tomater
    1 dl(torr) vit fiberpasta

det blir om jag räknat rätt, 346g protein(4.2 g/kg räknat på en vikt av 82.5). hur mycket kcal det blir har jag inte räknat på men tror inte att det blir över 2500 om inte köttfärsen förstörde det, misstänker 20%fetthalt så.

drack väldigt mycket vatten igår med.

x6rs wrote:
    äter bara 2 mål, en på jobbet och ett jättemål när jag kommer hem efter träning.

igår blev det:
    10g EAA när jag vaknade
    lunch:
    ca 400g köttfärs med en pytteliten potatis och mycket sallad till lunch

träning
    3 portioner EAA( 1 innan, 1 under och 1 en efter passet)

kvällsmat:
    totalt 6 portioner vassle dvs 150g protein
    12ägg+3gulor(blev en shake, ca 6-7dl)
    1 banan
    2 burkar tonfisk
    1 burk krossade tomater
    1 dl(torr) vit fiberpasta

det blir om jag räknat rätt, 346g protein(4.2 g/kg räknat på en vikt av 82.5). hur mycket kcal det blir har jag inte räknat på men tror inte att det blir över 2500 om inte köttfärsen förstörde det, misstänker 20%fetthalt så.

drack väldigt mycket vatten igår med.

Du äter ju duktigt mkt på kvällen, och så mkt protein under en och samma måltid, du har inte funderat på att fördela proteinintaget jämt fördelat över dagen istället? och kanske skippa pastan och byt ut det mot potatis, äta en ordentlig frulle havregrynsgröt och dela upp maten på 3 måltider om du nu måste så kan du ju varva med proteinshakes som mellanmål. Personligen tycker jag att fler små måltider passar mig bäst, men du vet säkert vad du mår bäst av. Lycka till!

Rawmuscle wrote:
    Du äter ju duktigt mkt på kvällen, och så mkt protein under en och samma måltid, du har inte funderat på att fördela proteinintaget jämt fördelat över dagen istället? och kanske skippa pastan och byt ut det mot potatis, äta en ordentlig frulle havregrynsgröt och dela upp maten på 3 måltider om du nu måste så kan du ju varva med proteinshakes som mellanmål. Personligen tycker jag att fler små måltider passar mig bäst, men du vet säkert vad du mår bäst av. Lycka till!

jo det blir ju en hel del mat:)

jo det vore gott med en rejäl frukost, men då tappar man hela iden med IF, mellan lunch och träning skulle man kunna äta ett litet mål eller ett par shakes, blir som du säger väldigt mycket på en och samma gång på kvällen,
    brukar va hemma duschad och klar efter träning runt åtta snåret, och kan äta fram till tio så då måste jag försöka få i mig det jag inte lyckats få i mig under dagen.

om det här funkar bäst för mig vet jag inte än behöver prova nån månad till först, har tidigare ätit var 2-3 timme, blir lite svårt att äta så ofta med jobb och annat. man måste ju prova sig fram, är ju såpass grön än så länge(tränat snart 2år) så har ju massor att lära mig hur min kropp svarar på både träning och kost.

den uppenbara fördelen som jag märkt hittills är att det är mycket lättare att hålla reda på hur mycket man stoppar i sig och framförallt att kunna äta sig mätt med gott samvete. fått bättre tryck i kroppen och mer ork men det kan lika gärna va nån placebo effekt eller att jag håller ett högre protein intag, men det är ju bra oavsett. har börjat svaja i vikt som du sett, det är väl inget vidare, men det kanske ger sig efter ett tag. ser ut som att fettet försvinner iaf:)

varför potatis framför pasta?

Viewing 15 posts - 61 through 75 (of 87 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.