Home › Forums › Deff och fettminskning › unna mig med fruktsallad eller förstör js
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
14 maj, 2010 at 18:41 #488379Anonym anvandareMemberalexhallgren wrote:Det är nog mer en fråga om ett sunt förhållande till mat och kosthållning man funderar på här. Att du hamnar över ditt kcal-mål 1 dag gjort oerhört lite i det långa loppet. Den ångest och stress du tydligt känner över din fruksallad är med all säkerhet mer negativ för din deff än vad själva salladen var. Visst stämmer det att du måste ligga på energiunderskott för att gå ned i vikt, men vi pratar 1 dag.
Säg att du ligger på 1000kcal minus om dagen i 6 dagar. Då har du gått ned 6/7 av 1kg fett ”teoretiska siffror, men så du har något att gå efter”
Skulle du dag 7 ligga på energibalans kommer veckans resultat fortfarande vara 6/7 av 1kg. Du måste alltså trycka i dig fruksallad så du lägger dig på 6000kcal+ på en dag för att motverka veckans hela resultat
Om 100g frukt innehåller 50kcal och du äter 1kg frukt, får du fortfarande bara i dig 500kcal. Så fick du i dig 10kg fruksallad, skulle jag börja oroa mig, annars bör du äta med gott samvete och fortsätta jobba på med dina långsiktiga målTack snälla för din utförliga beskrivning om hur kalorier fungerar nu känns allt mykt lättare:)
14 maj, 2010 at 19:08 #488380Anonym anvandareMemberSjälvklart
14 maj, 2010 at 19:29 #488381Anonym anvandareMembermee8 wrote:det är det dummaste man kan göra enligt mig.
Men tack ändåMåhända att du upplever det så, det är fullt möjligt. Men att det skulle vara det dummaste ”man” kan göra är fel. För egen del tyckre jag mellanmål är ren tortyr och just frukt tycker jag är extra dåliga mellanmål av de som brukar ”anses nyttiga”.
Blir det mot förmodan något tilltugg så är det oftast exempelvis en bit salami, ett ägg, några köttbullar eller en bit ost.
15 maj, 2010 at 09:39 #488382Anonym anvandareMemberJo det är som sagt bättre att stoppa in frukterna på de huvudmålen man har, mellanmål är ett otyg egentligen, iaf om man vill gå ner i vikt. Det är oerhört lätt att det blir på tok för mkt kalorier.
Även ”nyttiga” kalorier som frukt är ju trots allt kalorier…15 maj, 2010 at 09:58 #488383Anonym anvandareMemberFlessa wrote:Enligt dig kanske, men som Eddie säger så finns de dem, alltså många, som tycker precis tvärtemot.Uttrycker jag mig verkligen så dåligt och oklart att du alltid måste upprepa det jag skrivit ytterligare en gång?
Jag vet inte vad jag gör för fel men något måste det ju vara när det verkar som du alltid måste återberätta det jag redan skrivit. ”Precis som Eddie säger……”
17 maj, 2010 at 11:49 #488384Anonym anvandareMemberMånga är väldigt fixerade vid kaloriintaget per dygn. Det är ju visserligen praktiskt i teorin, men det är ju inte som att kroppen har ett räkneverk som avgränsar kaloriomsättningen enligt en 24-timmarsprincip.
Att viktkurvan inte är spikrak är oundviktligt då kroppen inte är en maskin. Det väsentliga är kurvans lutning i ett längre tidsperspektiv, som en dietperiod t ex.
21 maj, 2010 at 19:54 #488385Anonym anvandareMemberQuote:Glimma skriverMånga är väldigt fixerade vid kaloriintaget per dygn. Det är ju visserligen praktiskt i teorin, men det är ju inte som att kroppen har ett räkneverk som avgränsar kaloriomsättningen enligt en 24-timmarsprincip.Anledningen är ju att det är lättare att minska lite varje dag på kaloriintaget istället för att hoppa över mat helt och hållet vissa dagar. Dessutom så är ju oftast en deff tänkt att vara så muskelsparande som möjligt.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.