Home › Forums › Deff och fettminskning › Upp i vikt, trots deff
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
11 oktober, 2007 at 09:39 #830213Anonym anvandareMember
Hejsan, ny här.
Har en liten fråga till er som pysslat med deff länge då detta är min första deff:
Jag går nämligen upp i vikt( deffat i 2veckor) Kosten är vanlig mat med kcal på ca 1700/dag. Har ett aktivt jobb och rör mig mycket på fritiden, samt tränar löpning/hård styrketräning 4dgr/vecka. Just ja, är en tjej på 29år och viktuppgången är 2,5kg.
Har jag drabbas av det nya överviktsviruset?:what:
Vore tacksam för svar/Liss11 oktober, 2007 at 09:39 #84326Anonym anvandareMember11 oktober, 2007 at 10:00 #830214Anonym anvandareMemberHej.
Det är inte så att du är i närheten av din mensperiod? Innan den perioden så drar du på dig vätska, och även en liten stund efter.
Om den inte är i närheten så är det helt enkelt så att du trots allt ligger på ett kaloriöverskott och då finns det tre alternativ;
1. Minska energiintaget, dvs. dra ned på kosten.
2. Öka energiförbrukningen, dvs. öka konditionsträningen.
3. Kombination av alt. 1 samt 2.Mvh
11 oktober, 2007 at 11:31 #830215Anonym anvandareMemberTack för snabbt svar!
Det är det som är det konstiga, jag är i slutet av min mensperiod.I vanliga fall går jag upp innan, för att sedan gå ner igen när mensen börjar.
Naturligtvis har jag blivit förskyld åxå( säkert viruset :p ) så jag kan inte öka min träning. Fortsätter dock med promenader om jag orkar.
Liss11 oktober, 2007 at 12:33 #830216Anonym anvandareMemberLiss wrote:Tack för snabbt svar!
Det är det som är det konstiga, jag är i slutet av min mensperiod.I vanliga fall går jag upp innan, för att sedan gå ner igen när mensen börjar.
Naturligtvis har jag blivit förskyld åxå( säkert viruset :p ) så jag kan inte öka min träning. Fortsätter dock med promenader om jag orkar.
LissOkey.
Eftersom du endå är förkyld så tycker jag du ska avvakta lite och ta promenader som du säger, ligg lågt med övrig träning så du inte åker på nå skit.
Kika på vågen vad som händer. Om du fortsätter gå upp i vikt alt. står still så är det garanterat så att du ligger på ett kaloriöverskott (alt. +- om du står still), och då är det till att antingen sänka energiintaget eller öka energiförbrukningen.
Lycka till.
Mvh
11 oktober, 2007 at 15:58 #830217Anonym anvandareMemberJa, låter ju klokt. Ska kurera mig och ta prommisar med vovven och se vad som händer..Tack för svaren!
15 oktober, 2007 at 23:34 #830218Anonym anvandareMemberdet är inte så att du är med barn?
(kollar bara)
15 oktober, 2007 at 23:50 #830219Anonym anvandareMemberJag går också upp i vikt i början på diet… Blir alltid lite ”tyngre” fast jag känner mig ”hårdare” första veckorna.
Eftersom det är första deffen så kan det ta ett tag innan man vet hur man ska göra och innan man vet hur kroppen sin reagerar.16 oktober, 2007 at 23:52 #830220Anonym anvandareMemberWargen wrote:det är inte så att du är med barn?(kollar bara)
Spelar det någon roll för vikten? Jag menar, fysiklagar om energibalans borde väl gälla även om man är gravid? Man förbrukar energi och inför energi. Har aldrig funderat på det, men borde inte viktuppgång under graviditeten som alltid annars bero på energiöverskott?
17 oktober, 2007 at 08:25 #830221Anonym anvandareMemberJarp wrote:Har aldrig funderat på det, men borde inte viktuppgång under graviditeten som alltid annars bero på energiöverskott?Njae, att en annan människa växer inuti ens kropp KAN (jag säger KAN, jag vet ju förstås inte:ike:) ju innebära viktuppgång. Bara en spontan tanke liksom.
I övrigt är det väldigt vanligt även med viktuppgång såsom fettökning under graviditeten. Att gravida kvinnor får rena ”cravings” är inte ovanligt. Att detta är vanligt får mer eller mindre ses som något positivt anser jag, är man gravid och noga som fan med att inte bli tjockare så är man oerhört oansvarig mot sitt barn som behöver optimalt med näring.
Blev kanske lite väl off topic mot slutet nu.
17 oktober, 2007 at 12:57 #830222Anonym anvandareMemberKung Bruno wrote:Men, energi kan ju inte skapas från ingenting, så då måste ju viktökning innebära överskott eftersom annars skulle det inte fungera, eller?Du bör läsa vad jag skrev i början.
Klart man väger mer med ett barn i magen!
Det första jag skrev var ren viktuppgång, givetvis orsakad av att ett foster växer inuti en. Att det kan misstolkas är för mig helt ofattbart.
Angående fettuppgången som ofta sker så förklarade jag ju det också. Så jag förstår inte vad du frågar efter egentligen?17 oktober, 2007 at 13:52 #830223Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Du bör läsa vad jag skrev i början.Klart man väger mer med ett barn i magen!
Det första jag skrev var ren viktuppgång, givetvis orsakad av att ett foster växer inuti en. Att det kan misstolkas är för mig helt ofattbart.
Angående fettuppgången som ofta sker så förklarade jag ju det också. Så jag förstår inte vad du frågar efter egentligen?Det kunde och har misstolkats, även av mig. Vad är det egentligen du menar? Frågan var vad jag förstått att ”om man ligger på kaloriminus så går man inte upp i vikt trots att man är med barn?” vilket borde vara helt korrekt eftersom kroppen då antingen 1 tar energi från dig till fostret vilket inte genererar en viktuppgång, 2 slutar utveckla fostret och 3 stöter bort fostret.
Förklara gärna hur du uppfattade frågan?
17 oktober, 2007 at 14:45 #830224Anonym anvandareMemberMantus wrote:Förklara gärna hur du uppfattade frågan?Grundfrågan är varför trådskaparen inte verkar kunna gå ner i vikt trots att hon är övertygad om att hon ligger på kcalunderskott, varpå Wargen undrade om hon kanske är gravid.
Med andra ord: ”Du kanske ligger på underskott men går upp i vikt av den anledningen att en liten människa växer inom dig?”.Detta ledde till nedanstående fråga:
Jarp wrote:Har aldrig funderat på det, men borde inte viktuppgång under graviditeten som alltid annars bero på energiöverskott?Då blev mitt svar att det fortfarande är energilagarna som avgör fettförlust/fettinlagring, MEN ATT VARA GRAVID KAN FORTFARANDE INNEBÄRA VIKTUPPGÅNG. Man väger mer som gravid helt enkelt, och det var det Wargen syftade på gissar jag.
Om trådskaparen verkligen är helt säker på om inte vågen visar det den visar p.g.a. graviditet.17 oktober, 2007 at 16:35 #830225Anonym anvandareMemberJofren wrote:Fel energifördelning i din kost tänker jag.Du menar att makrofördelningen ska vara det som ställer till det? Eller?
17 oktober, 2007 at 16:40 #830226Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Grundfrågan är varför trådskaparen inte verkar kunna gå ner i vikt trots att hon är övertygad om att hon ligger på kcalunderskott, varpå Wargen undrade om hon kanske är gravid.
Med andra ord: ”Du kanske ligger på underskott men går upp i vikt av den anledningen att en liten människa växer inom dig?”.Detta ledde till nedanstående fråga:
Då blev mitt svar att det fortfarande är energilagarna som avgör fettförlust/fettinlagring, MEN ATT VARA GRAVID KAN FORTFARANDE INNEBÄRA VIKTUPPGÅNG. Man väger mer som gravid helt enkelt, och det var det Wargen syftade på gissar jag.
Om trådskaparen verkligen är helt säker på om inte vågen visar det den visar p.g.a. graviditet.Du menar inte allvar va? Tror du verkligen på fullaste allvar att ett foster går upp 2,5 kg på 2 veckor………
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.