Home › Forums › Deff och fettminskning › Upp i vikt, trots deff
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
17 oktober, 2007 at 16:43 #830227Anonym anvandareMemberAndreasP wrote:Du menar inte allvar va? Tror du verkligen på fullaste allvar att ett foster går upp 2,5 kg på 2 veckor………
Nej det tror jag inte. Givetvis vet jag att det inte är så, har jag aldrig påstått heller.
Jag menar förstås allmänt, man ökar i vikt vid graviditet. Jag vet ju inte om trådskaparen är gravid. Det jag svarade på var frågan om hur det kommer sig att en gravid person ökar i vikt.
17 oktober, 2007 at 17:18 #830228Anonym anvandareMemberNu är mina tankar bortdribblade fullkomligt, därav att jag ändrar det jag skrev, det var helt enkelt inte relevant.
Helt enkelt: Gravida kvinnor går upp i vikt, oftast.
Dom gör det pga. energiöverskott? Dvs. fostret växer inte utan kaloriöverskott, right?
Kan fostret växa om kvinnan står stilla eller går ner i vikt?17 oktober, 2007 at 20:34 #830229Anonym anvandareMemberJarp wrote:Kan fostret växa om kvinnan står stilla eller går ner i vikt?Ja, men en bantningskur vid graviditet är verkligen inte att rekommendera.
17 oktober, 2007 at 21:17 #830230Anonym anvandareMemberKung Bruno wrote:Vad tar fostret energi ifrån? Kvinnans fettdepåer?Det kvinnan äter går fortfarande delvis till fostret. Äter hon för lite ökar ju risken för att även fostret får för lite.
Men fortfarande kommer fostret förses med näring för att växa, det är alltså inte så att kvinnans kropp förbrukar all energi hon stoppar i sig och sedan får fostret ”det som blir över”. Barnets näringsbehov är iaf det som prioriteras.Tack och lov.
Men det är ju som sagt verkligen inte lämpligt (snarare direkt idiotiskt) att medvetet äta för lite som mamma bärande på ett litet barn.
Något som i dagsläget är väldigt hett är ju kvinnors behov av folsyra för att foster inte ska utveckla neuralrörsdefekter under graviditeten. Folsyrebehovet bör dessutom vara täckt redan innan man blir gravid. Det är ju därför SLV nu ska börja ge kvinnor i fertil ålder gratis tillskott av folsyra.
17 oktober, 2007 at 21:31 #830231Anonym anvandareMemberÄtstörningar och risker för komplikationer hos foster:
[http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=9587889&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVAbstractPlus]
[http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=15684148&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVAbstractPlus]
Effekter av låg kroppsvikt och nutritionsstatus på graviditeten hos indiska mödrar:
[http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=7875780&ordinalpos=6&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum]
17 oktober, 2007 at 21:46 #830232Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Nej det tror jag inte. Givetvis vet jag att det inte är så, har jag aldrig påstått heller.Jag menar förstås allmänt, man ökar i vikt vid graviditet. Jag vet ju inte om trådskaparen är gravid. Det jag svarade på var frågan om hur det kommer sig att en gravid person ökar i vikt.
Ok!
17 oktober, 2007 at 22:20 #830233Anonym anvandareMemberHejsan!Nope,är inte på smällen. Många kvinnor går ned i vikt i början på graviditet p.g.a illamåendet m.m.Håller med Krub: Att banta under graviditet =näe! Naturligtvis ska man inte heller vräka i sig mat bara för att man ”blir ju fet ändå”.Lite off topic men, men.Åter till ämnet:I mitt fall handlar nog om vätskeansamling.Enligt måtten har jag gått ner över stuss och lår.Det är magen som svullnar. Tror inte heller att det rör sig om gluten / laktos intollerans då jag inte ändrat på vad jag äter utan hur mkt.Pendlar kraftigt i vikt nu,( en till två kg upp och ned ) inte likt mig.Kan ha något att göra med infektionen i koroppen, då jag är förkyld.
18 oktober, 2007 at 03:57 #830234Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Grundfrågan är varför trådskaparen inte verkar kunna gå ner i vikt trots att hon är övertygad om att hon ligger på kcalunderskott, varpå Wargen undrade om hon kanske är gravid.
Med andra ord: ”Du kanske ligger på underskott men går upp i vikt av den anledningen att en liten människa växer inom dig?”.Detta ledde till nedanstående fråga:
Då blev mitt svar att det fortfarande är energilagarna som avgör fettförlust/fettinlagring, MEN ATT VARA GRAVID KAN FORTFARANDE INNEBÄRA VIKTUPPGÅNG. Man väger mer som gravid helt enkelt, och det var det Wargen syftade på gissar jag.
Om trådskaparen verkligen är helt säker på om inte vågen visar det den visar p.g.a. graviditet.Mycket bättre, nu kan det inte misstolkas. Men ta det försiktigt med fetstilen nästa gång, jag är inte blind.
18 oktober, 2007 at 10:19 #830235Anonym anvandareMemberMantus wrote:Mycket bättre, nu kan det inte misstolkas. Men ta det försiktigt med fetstilen nästa gång, jag är inte blind.Tack juristen. Fetstilskritiken är noterad.:emo-thumb
19 oktober, 2007 at 21:13 #830236Anonym anvandareMemberProva bulka så kanske du går ner Du kanske bara är lite tvärtom
30 oktober, 2007 at 20:21 #830237Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Njae, att en annan människa växer inuti ens kropp KAN (jag säger KAN, jag vet ju förstås inte:ike:) ju innebära viktuppgång. Bara en spontan tanke liksom.I övrigt är det väldigt vanligt även med viktuppgång såsom fettökning under graviditeten. Att gravida kvinnor får rena ”cravings” är inte ovanligt. Att detta är vanligt får mer eller mindre ses som något positivt anser jag, är man gravid och noga som fan med att inte bli tjockare så är man oerhört oansvarig mot sitt barn som behöver optimalt med näring.
Blev kanske lite väl off topic mot slutet nu.
men barn e väl åxo energi . precis som en grisunge/bacon e enegi
alltså beror viktuppgången under graviditet på energi + ..
30 oktober, 2007 at 21:05 #830238Anonym anvandareMemberMicke-S wrote:men barn e väl åxo energi . precis som en grisunge/bacon e enegialltså beror viktuppgången under graviditet på energi + ..
Är barn energi? Skojar du?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.