Home › Forums › Deff och fettminskning › VAD gör jag för fel?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
23 januari, 2011 at 14:21 #410763Anonym anvandareMember
Jag har fått mycket bra hjälpande svar av er tidigare. Hoppas jag kan få det igen!
Jag har nu under 2 veckors tid gått på kaloriunderskott. Dvs jag har sett till att jag gjort av med mer än vad jag ätit. Första veckan var jag endast till gymmet 2 ggr. Andra veckan har bestått av 1 dags gymträning, 2 dagar spinning 45min och resten promenader 7-8km/gång.
Vågen står still? Jag har gått ner 3kg. Och då kan jag ju anta att minst 2kg av dem är vatten…
Vad gör jag för fel?
Även om det inte är bra att ligga på kaloriunderskott, man drar ner förbränningen etc men visst fan borde viktminskning ändå vara ett faktum eftersom det ändå är ett underskott?
Vad ska jag göra för att det ska lossna? Vill bli av med 5kg till!
Måtten visar heller ingen skillnad. Även om det inte går fort borde det väl ha hänt nått?Och en sak till, har sett att det finns hjälpmedel för att öka förbränningen. Är dem att rekomendera? Vilket isf?
23 januari, 2011 at 14:21 #62480Anonym anvandareMember23 januari, 2011 at 14:25 #410764Anonym anvandareMemberVarför är det dåligt att ligga på ett kaloriunderskott? du måste ju göra det för att gå ner i vikt?
23 januari, 2011 at 14:27 #410765Anonym anvandareMemberBoxer wrote:Varför är det dåligt att ligga på ett kaloriunderskott? du måste ju göra det för att gå ner i vikt?Jo jag vet men är ju så många som säger att ”gör inte det träna istället och ät nyttigt. Räkna inte kalorier.” bla bla bla…
23 januari, 2011 at 15:01 #410766Anonym anvandareMemberMiss wrote:Jag har fått mycket bra hjälpande svar av er tidigare. Hoppas jag kan få det igen!Jag har nu under 2 veckors tid gått på kaloriunderskott. Dvs jag har sett till att jag gjort av med mer än vad jag ätit. Första veckan var jag endast till gymmet 2 ggr. Andra veckan har bestått av 1 dags gymträning, 2 dagar spinning 45min och resten promenader 7-8km/gång.
Vågen står still? Jag har gått ner 3kg. Och då kan jag ju anta att minst 2kg av dem är vatten…
Vad gör jag för fel?
Även om det inte är bra att ligga på kaloriunderskott, man drar ner förbränningen etc men visst fan borde viktminskning ändå vara ett faktum eftersom det ändå är ett underskott?
Vad ska jag göra för att det ska lossna? Vill bli av med 5kg till!
Måtten visar heller ingen skillnad. Även om det inte går fort borde det väl ha hänt nått?Och en sak till, har sett att det finns hjälpmedel för att öka förbränningen. Är dem att rekomendera? Vilket isf?
Men va? Dåligt att ligga på kaloriunderskott. Om ditt mål är att gå ner i vikt så tvingas du att ligga på antingen ett överskott av träning gentemot ditt intag eller ett underskott av energiintag bara.
Det har gått två veckor säger du? Och du har gått ner 3kg? Och du undrar varför inte du har gått ner ytterligare 5kg på dessa två veckor? Jo det är för att om du nu i teorin ligger på ett 500kcal underskott/dag så kommer du i snitt tappa 0.5kg/veckan tror jag det är. Det bidrar till en långsam och hälsosam nergång. Du kommer inte kunna gå ner 8kg på 1 vecka eller två om du inte väger 200kg och åker till ett Biggest Loser camp alternativt slutar äta överhuvudtaget (inget av alternativen varken rekommenderas att eftersträva eller välja).
Så kort och gott: Låt kroppen få tid på sig att vänja sig vid nergången, det viktigaste att komma ihåg vid viktminskningar är att om du inte tävlar i elitsport eller bodybuilding etc så är oftast viktminskningen i syfte att må bättre och vara mer nöjd med sig kropp – och då handlar det om att lägga om en vardagsrutin som främjar nedgång och en hälsosam attityd till både träning och mat. Det är ingen period som du ska genomgå och sedan gå tillbaka till dina gamla tränings och matvanor.
Ge träningen tid, det kan ta månader. Beroende på aktivitetsgrad, kost, gener och motivation så kan viktminskningen ta kort/lång tid.
Lycka till!
23 januari, 2011 at 15:51 #410767Anonym anvandareMemberShrimpy wrote:Men va? Dåligt att ligga på kaloriunderskott. Om ditt mål är att gå ner i vikt så tvingas du att ligga på antingen ett överskott av träning gentemot ditt intag eller ett underskott av energiintag bara.Det har gått två veckor säger du? Och du har gått ner 3kg? Och du undrar varför inte du har gått ner ytterligare 5kg på dessa två veckor? Jo det är för att om du nu i teorin ligger på ett 500kcal underskott/dag så kommer du i snitt tappa 0.5kg/veckan tror jag det är. Det bidrar till en långsam och hälsosam nergång. Du kommer inte kunna gå ner 8kg på 1 vecka eller två om du inte väger 200kg och åker till ett Biggest Loser camp alternativt slutar äta överhuvudtaget (inget av alternativen varken rekommenderas att eftersträva eller välja).
Så kort och gott: Låt kroppen få tid på sig att vänja sig vid nergången, det viktigaste att komma ihåg vid viktminskningar är att om du inte tävlar i elitsport eller bodybuilding etc så är oftast viktminskningen i syfte att må bättre och vara mer nöjd med sig kropp – och då handlar det om att lägga om en vardagsrutin som främjar nedgång och en hälsosam attityd till både träning och mat. Det är ingen period som du ska genomgå och sedan gå tillbaka till dina gamla tränings och matvanor.
Ge träningen tid, det kan ta månader. Beroende på aktivitetsgrad, kost, gener och motivation så kan viktminskningen ta kort/lång tid.
Lycka till!
Okey okey, ja jag kanske har för bråttom!
Första 10kg bara rann av mig hade väl förväntat mig att dessa också skulle göra det men det är kanske inte så enkelt.
Gillar att se resultat annars blir jag så omotiverad.Men förbrännings/tillskott är det något som går använda sig av? och vad?:what:
23 januari, 2011 at 15:52 #410768Anonym anvandareMemberGrymt bra inlägg shrimpy!
23 januari, 2011 at 15:59 #410769Anonym anvandareMemberMiss wrote:Okey okey, ja jag kanske har för bråttom!
Första 10kg bara rann av mig hade väl förväntat mig att dessa också skulle göra det men det är kanske inte så enkelt.
Gillar att se resultat annars blir jag så omotiverad.Men förbrännings/tillskott är det något som går använda sig av? och vad?:what:
Det blir lätt så när man i början ser att resultaten kommer strömmande och allt flyter. Men det är just det som är med träning, svackorna. Om man vill bli långvarig utövare av träning och få in en rutin så kommer man lära sig försonas med svackorna eftersom ingen gillar dem men måste ta sig igenom dem.
Förståeligt att du kan ha upplevt brist på motivation i brist på resultat. Men försök hitta saker kring dig som kan hjälpa dig med det:
– en träningskompis
– e detaljerad målplan som får dig att se små saker som små vinster
– Någon kring dig som kan hjälpa dig att hålla motivationen uppe utan att nödvändigtvis hänga med dig och tränaJag har både sett och hört talas om fettförbränningstillskott. Hur dessa skulle fungera eller huruvida effekten skulle öka dina resultat både är jag osäker på och kan ej svara på. Personligen skulle jag aldrig använda sådant som snabbar på kroppens processer då kroppen jobbar i sin takt. Att rubba den kan ge både väntade och oväntade konsekvenser.
Lycka till med träningen och viktnedgången!
23 januari, 2011 at 16:00 #410770Anonym anvandareMemberNykropp wrote:Grymt bra inlägg shrimpy!+1 thanks!
23 januari, 2011 at 16:03 #410771Anonym anvandareMemberJu högre övervikt man ligger på ju snabbare går man ner i början verkar det som. Det man bör tänka på om man nu går ner, är att ju lägre vikt man har ju lägre kcal behöver kroppen. alltså en person om väger 70kg behöver mer energi än en som väger 60, förutsatt att det inte är några större skillnader individerna mellan i kroppssammansättning.
Det är alltså möjligt att man måste se över sitt energiintag över dietens gång, så man inte ligger på samma hela tiden.
Jag tycker inte att några av dessa ”fatburners” verkar bidraga med något särskilt. De som har en aptitdämpande effekt är väl bra av det syftet om man nu känner att man har problem att man känner sig hungrig hela tiden. De kan även ha en uppiggande effekt eftersom många innehåller koffein och andra stimulanter. Sen ska man inte förglömma den placeboeffekt de har, man kan uppleva en ren psykologisk boost av att ta dessa piller .Men där är nog ingen av dem som har någon större inverkan på själva förbränningen, utan det är hårt jobb och disciplin som gäller för att nå resultat. En som jag upplevde hade en bra effekt var body science non stimulante, som innehåller 7-keto. Men det kan ha varit ren placebo också.
lycka till!
23 januari, 2011 at 16:07 #410772Anonym anvandareMemberSkit i piller och kör på viljan så länge du inte har problem med hungerkänslor.
23 januari, 2011 at 16:18 #410773Anonym anvandareMemberNykropp wrote:Skit i piller och kör på viljan så länge du inte har problem med hungerkänslor.+1 :emo-thumb
23 januari, 2011 at 18:11 #410774Anonym anvandareMemberTack för era svar!
Ok då skiter vi i den typen av tillskott! Bra att veta!Antar att jag är i en ”svacka” då eftersom det står helt still. Trist bara då det gått såå bra hittills. Något som får mig att känna mig handikappad är att jag inte kan springa ute nu på vintern. Löpbanden på gymmet är inte riktigt min grej. Funkar dock bra som uppvärmning.
Ja jag väger 57kg. Har gått på ehm 600-1000kcal/dag…23 januari, 2011 at 18:24 #410775Anonym anvandareMembervarför ska du gå ner om du väger 57 :S
23 januari, 2011 at 18:50 #410776Anonym anvandareMemberOch varför skulle man frivilligt välja att ligga på 600-100 kalorier om dagen :S
Du behöver nog inte fettförbränningspulver…Du behöver ett stabilt mål med din vikt så att du inte riskerar att bli underviktig eller hamna i en farozon för ätstörningar. (Säger inte att du har det eller att du kommer ha det i framtiden, men genom att äta så lite om dagen så finns en risk…)
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.