Home › Forums › Deff och fettminskning › Vad ska jag äta under dagen?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
12 november, 2008 at 07:54 #716042Anonym anvandareMemberFabrice wrote:Det finns massor av byggare som lyckats bra med lågfettsdieter. Ligger man på 60/20/20 måste man hålla koll på fettet.
Det var fortfarande inget svar. Jag undrar fortfarande hur isokalorisk mängd fett från a är lättare att hålla formen än isokaloriskt fett från b. Du fortsätter att mala på om hur svårt det är att hålla koll fast jag om och om igen utgår från att man HAR koll men väljer en viss källa som alternativ.
Fabrice wrote:Jag uttryckte mig felaktigt där. Vad jag menade var att fettkällor som fisk, nötter, ägg osv ger mer än bara fett. Vitaminer, mineraler, protein osv som i sin tur är positiva för byggningen.Och det gör inte t.ex. ost, köttfärs och grädde? Det är ju rena näringsbomberna.
12 november, 2008 at 09:56 #716043Anonym anvandareMemberIntressant diskussion.
Om man nu inte har kontroll angåede sitt fettintag, vilken fetkälla är då bäst?
Det känns ju väldigt konstigt att tex såsfettet skulle vara lika hälsosamt som fett från fisk och liknande och alla vitaminer som man hört tillkomma med den sortens fettkällor.
Eller är det bara att börja spara stekfettet i stekpannan och strunta i vilken fettkälla jag får i mig? Fett som fett helt enkelt?
Är verkligen extremt dåligt bevavandrad i ämnet.
Tackar för svar.
12 november, 2008 at 10:50 #716044Anonym anvandareMemberSkrotgubben wrote:Intressant diskussion.Om man nu inte har kontroll angåede sitt fettintag, vilken fetkälla är då bäst?
Det känns ju väldigt konstigt att tex såsfettet skulle vara lika hälsosamt som fett från fisk och liknande och alla vitaminer som man hört tillkomma med den sortens fettkällor.
Eller är det bara att börja spara stekfettet i stekpannan och strunta i vilken fettkälla jag får i mig? Fett som fett helt enkelt?
Är verkligen extremt dåligt bevavandrad i ämnet.
Tackar för svar.
Nej det är definitivt inte bara ”fett som fett” men det finns fortfarande mycket onödiga myter och överdrifter. Och vad är ”en sås”?
Självklart är fiskfett från vildfångad fisk ypperligt (odlad fisk kan ha desto sämre sammansättning beroende på vad de matas med eftersom fettsammansättningen hos fisk till mycket stor del beror på dess föda)
Har man svårt att ha koll på fettintaget rent kvantitativt är ju dock ren olja enklast. Vet du att det är 15g olja så vet du att det är 15g fett. Det är ju svårare med en ostsås eller en näve nötter t.ex.
Fettkällor bör varieras helt enkelt, att vara livrädd för mättat fett är enbart löjligt men inte behöver man heller aktivt eftersträva MER mättat fett ”bara för att”. Håller man sig från direkta skitfetter såsom delvis härdat industriellt fett, billiga oljor som majsolja och solrosolja, ser man till att hantera sitt matfett hyfsat klokt därhemma (d.v.s. lämplig temperatur, inte för ljust, inte översteka etc.) så klarar man sig gott och väl.
12 november, 2008 at 11:43 #716045Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Det var fortfarande inget svar. Jag undrar fortfarande hur isokalorisk mängd fett från a är lättare att hålla formen än isokaloriskt fett från b. Du fortsätter att mala på om hur svårt det är att hålla koll fast jag om och om igen utgår från att man HAR koll men väljer en viss källa som alternativ.Och det gör inte t.ex. ost, köttfärs och grädde? Det är ju rena näringsbomberna.
Jag håller med dig om att fett ger lika mycket energi oavsett källa. Har man koll så visst, och ja det är lika svårt att hålla koll på fettet i fisken, avokadon, nötterna osv.
Ja ost, grädde osv är fulla med näring som du säger. Men protein från fisk och ägg är mer högvärdigt.
Men för att visa på ett exempel: 60/20/20(Kolhydratskällor/protein/fett)
Låt oss säga att mina proteinkällor innefattar fet fisk, ägg(hela), nötter osv.. Oundvikligen kommer jag snabbt upp i mitt totala fettintag. Det finns ingen plats åt smör osv(även ifall jag vid tillfällen räknat in både majonäs och ost).
För en person som inte har koll är det dock lätt att skena iväg med fettintaget(det är lätt även ifall man har koll)
12 november, 2008 at 16:35 #716046Anonym anvandareMemberFabrice wrote:Ja ost, grädde osv är fulla med näring som du säger. Men protein från fisk och ägg är mer högvärdigt.Och återigen har du fel.
Men för att visa på ett exempel: 60/20/20(Kolhydratskällor/protein/fett)
Fabrice wrote:Låt oss säga att mina proteinkällor innefattar fet fisk, ägg(hela), nötter osv.. Oundvikligen kommer jag snabbt upp i mitt totala fettintag. Det finns ingen plats åt smör osv(även ifall jag vid tillfällen räknat in både majonäs och ost).Jag men nu utgår du ju från det redan från början. Dv.s. från en kost där fettmängden är bra och medräknad.
Ett totalt irrelevant exempel med andra ord då hela min poäng från början är hur man ökar fettintaget i en kost där fettmängden är inadekvat.
12 november, 2008 at 17:06 #716047Anonym anvandareMemberFredrik2121 wrote:Tja! Jag är en kille på 19 år! Jag tränar på gym regelbundet 5-6 kvällar i veckan och på dagarna har jag ett industri jobb..Jag skulle gärna vilja gå ner några kilo fett men vet inte riktigt hur jag ska lägga upp min kost.. Skulle vara tacksam för förslag på vad jag kan ta med mig till jobbet och äta under dagen, samt vad som är bra att äta före och efter träning för att bli av med de där extra kilona men ändå fortsätta bygga muskler!
Utan att göra det krångligt på något sätt.
Min generella uppfattning rörande en svenssons kost, är att han tenderar att glömma bort proteinerna alternativt köra lite för mycket kolhydrater.Du lever ett sunt liv att döma av din träningsdos och ett jobb som jag gissar inte innebär att du sitter stilla hela dagarna.
Det krävs inga mirakel eller helomvändningar när man lever ett sånt liv. Det jag skulle rekommendera är det jag precis nämnde, öka mängden proteiner något i din kost, och skär ner lite på kolhydraterna.
Exempel.
Om du äter gröt och två fullkorns mackor med ost till frukost, byt ut osten mot skinka eller kalkon och lägg till ett kokt ägg. Toppa med lite linfrön så blir både magen och du lite gladare och piggare (funkar för mig)
En lunch som är lätt att göra storkok på, och som verkligen har gjort en skillnad för mig (som har gjort mig av med ca 25kg på 1 år) är wok. Köp en wokpanna om du inte redan äger en, woka gärna med färska grönsaker, går givetvis bra med frysta också. Tillsätt kyckling (stek den givetvis först). En påse på 800g frysta grönsaker och 2 kycklingfiléer blir 3 hyfsat stora eller 4 lite mindre lunchlådor som är väldigt kolhydratsnåla med samtidigt innehåller mycket bra näring, vitaminer, proteiner och en del fett (som du wokar i).
Och ät mellan målen! Äpplen innehåller lågt GI och ger i alla fall mig en extra push när jag känner att energin börjar dippa. Håller också matsmältningen igång, och hjälper dig kontrollera ditt insulin, vilket i sin tur leder till en högre förbränning.
Nu har jag ingen utbildning i kost på något sätt, utan det är tips jag fiskat fram och provat och som hjälpt mig mot mina mål. Prova gärna, förhoppningsvis funkar det för dig också!
Önskar dig lycka till och hojta gärna till om tipsen var till någon hjälp!
Och ni som har en massa faktisk kunskap inom kost får gärna komma med feedback på det jag just skrev, om det kan vara något att ha, eller om jag borde återgå till hemkunskapsboken från högstadiet
12 november, 2008 at 17:27 #716048Anonym anvandareMemberLågt GI pga stor andel fruktos är ju inget positivt…
Nu är frukt nyttigt ändå, men det är ju trots fruktsockret, inte tack vare.
12 november, 2008 at 20:39 #716049Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Och återigen har du fel.Men för att visa på ett exempel: 60/20/20(Kolhydratskällor/protein/fett)
Jag förstår inte, hela ägg har väl det högsta NPU värdet? Och syftar du på (Kolhydratskällor/protein/fett) så menar jag såklart kolhydrater inte kolhydratskällor.
Eddie Vedder wrote:Jag men nu utgår du ju från det redan från början. Dv.s. från en kost där fettmängden är bra och medräknad.Ett totalt irrelevant exempel med andra ord då hela min poäng från början är hur man ökar fettintaget i en kost där fettmängden är inadekvat.
Jag förstår din poäng med att man inte ska vara rädd för fett osv..
12 november, 2008 at 23:25 #716050Anonym anvandareMemberFabrice wrote:Jag förstår inte, hela ägg har väl det högsta NPU värdet? Och syftar du på (Kolhydratskällor/protein/fett) så menar jag såklart kolhydrater inte kolhydratskällor.Vassle ha bästa proteinkvalitén, därefter kommer troligtvis ägg ja. Men varför nämnde du fisk också? Det har inte högre proteinkvalité än varken vasslen för sig eller mjölkprotein överhuvudtaget.
För övrigt anses PDCAAS vara det bästa mätverktyget för proteinkvalité.
[http://www.jssm.org/vol3/n3/2/v3n3-2pdf.pdf]
PROTEIN – WHICH IS BEST? Journal of Sports Science and Medicine (2004) 3, 118-130
13 november, 2008 at 12:04 #716051Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Vassle ha bästa proteinkvalitén, därefter kommer troligtvis ägg ja. Men varför nämnde du fisk också? Det har inte högre proteinkvalité än varken vasslen för sig eller mjölkprotein överhuvudtaget.För övrigt anses PDCAAS vara det bästa mätverktyget för proteinkvalité.
[http://www.jssm.org/vol3/n3/2/v3n3-2pdf.pdf]
PROTEIN – WHICH IS BEST? Journal of Sports Science and Medicine (2004) 3, 118-130
för att i min NPU lista har fisk något högre värde än mjölkprodukter. Jag bifogar en annan länk här.
[http://www.healthmad.com/Nutrition/Nutrition-In-An-Egg-Shell.87862]
Tack för tipset om PDCAAS.
13 november, 2008 at 15:26 #716052Anonym anvandareMember[http://www.columbu.com/html/protein-utilization.html]
Franco Columbu är en duktig kille som alltid menat att fisk och ägg är bäst.
Det verkar dock som att det är en väldigt stor skillnad mellan olika fiskar samt hur de blivit behandlade.
[http://journals.cambridge.org/download.php?file=%2FBJN%2FBJN11_01%2FS0007114557000100a.pdf&code=39ec040c638f4ef68a9e7b504bdd5319]
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.