Välbalanserat? Kost vs Träning för deff

Home Forums Deff och fettminskning Välbalanserat? Kost vs Träning för deff

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author

När jag läst igenom allt så blev det kanske lite väl överambitiös och övertydligt, men det var roande att skriva och dela med mig av en bit av en själv, så håll tillgodo :)
    Såg efteråt att det fanns likande trådar, men allt är ju relativt och vi är alla olika, så jag ger det ändå ett försök.

För att gå rakt på sak, efter drygt 2 års gymmande, varav senaste regelbundet och välplanerat, så ser jag mig själv i spegeln och är inte nöjd med två saker, magen och benen.

Först, lite fakta om mig, bifogar ett kvitto från senaste persontestet, gjort 8/12 -08:

[img=http://i138.photobucket.com/albums/q245/Slaffsarn/Color0001.jpg]Som synes så har jag redan nu en låg mängd fettprocent, 6.1%. Är giventvis inte 100% säkert, men det går vi på iallafall :up:

Så med den infon så ska jag redogöra för hur min kost och träning ser ut.

Såhär har det sett ut hittills, tills för någon vecka sen:

Träningsupplägg:

Måndag – Ben, Mage
    Tisdag – Bröst – Triceps
    Onsdag – Vila eller löpning ~ 1 mil
    Torsdag – Rygg – Biceps
    Fredag – Axlar, vader, mage
    Lördag – Vila eller löpning ~ 1 mil
    Söndag – Simning ~1km

Kostupplägg:

Inte varit regelbunden eller planerat på något sätt, dåliga frukostar, husmanskost när det blivit av, det enda jag tänkt på har varit whey-80 efter varje träning. Det har ju varit tillräckligt för att bygga muskler och såklart tappa fett, that’s it..

Så har det sett ut under -08 i ungefär, motionen/cardio har inte varit prioriterat, och inte alltid genomförd.

Men nu ska det defineras muskler och deffas, så då tänker jag mig något i stil med:

Träningsupplägg:

Måndag – Ben+Mage 3 övningar/per (mkt vikt, få reps) +20 min Cardio*
    Tisdag – Cardio 20 minuter för frukost (förmodligen löpning)
    Onsdag – Bröst+Triceps 3 övningar/per (mkt vikt, få reps) +20 min Cardo
    Torsdag – Cardio 20 minuter för frukost (förmodligen löpning)
    Fredag – Rygg+Biceps 3 övningar/per (mkt vikt, få reps) +20 min Cardio
    Lördag – Axlar+Vader+Mage + 20 min Cardio
    Söndag – Cardio 20 minuter för frukost eller simning på eftermiddan

*Högintensiv, Intervaller för maximal fettförbränning

Kost:

Vakna – 1-2 Glas vatten
    Frukost – Havregrynsgröt+russin + Whey 80 inkls L-Glutamine
    Mellanmål – Star Bar + frukt/vatten
    Lunch – Bra mat, mkt protein, tex Kycklingfilé+Ris+Broccoli/Spenat
    Mellanmål – Whey 80 inkls L-Glutamine + Nötter/Frukt
    Middag – Bra mat, mycket kyckling blir det nog
    Kvällsmål – Nötter/Frukt/Starbar, varierar..

Extra:

1 Gainer Pro drink efter varje sorts pass
    HMB Före träning+Kväll
    Omega3 tablett 2ggr/dag
    Vitamintablett 1ggr/dag
    Kreatin 4ggr/dag (Uppladdnings fas i skrivande stund, 1ggr/dag på..torsdag)
    C-Vitamin Brustablett 1ggr/dag

Senaste året så kan jag ju tillägga att all muskelmassa som jag bytt mot fett, har bidragit till att min hunger är enorm, det kostupplägget som syns ovan har jag kört på drygt 2 veckor nu, funkar fint fint, alltid mätt och belåten.

Så var var vi, jo..Det fett som jag kan lokalisera på kroppen, måste vara runt magen och låren, det ska bort.

Med tanke på min träningsintensitivtet och kost, ska jag fortsätta på så som det ser ut nu för att få fart på deffningen?
    Okej visst, kanske inte kan kalla det så hardcore deff, eftersom jag det är mycket mat per dag, men det blir nog svårt att dra ned på…

Aja, mottaglig för alla sorters synpunkter och rättningar, det mesta om kosten och deff är jag förhållandesvis ny vid, så det som jag satt upp kanske har sina brister, vad vet jag

Sammanlagd gymtid blir runt 50-60×4 = 4h/veckan, motionstid blir väl runt 20×7= 140 ~ 2 ½h/veckan

Mvh Tolfen

Hur har du mätt kroppsfettet? det verkar ju inte stämma speciellt bra!

Hmm..det gjorde det på gymmet, satte nån grej emot biceps, mätte spänd/ospänd, sen räknade på all fakta, sen skrev nån form av miniräknare ut det :emo-thumb

Annars så..äter ingen skräpmat, har inte gjort på två år, inga onöda fetter, är väl inte så konstigt om jag har 6%?

Kanske diffar 1-2% vad vet jag..

Tolfen wrote:
    Hmm..det gjorde det på gymmet, satte nån grej emot biceps, mätte spänd/ospänd, sen räknade på all fakta, sen skrev nån form av miniräknare ut det :emo-thumb

Annars så..äter ingen skräpmat, har inte gjort på två år, inga onöda fetter, är väl inte så konstigt om jag har 6%?

Kanske diffar 1-2% vad vet jag..

Mja, jag tvivlar på att du skulle funderat på att deffa om du låg runt 6% bf.

6% är mer eller mindre kruthård.

Tolfen wrote:

Det har inget med saken att göra, och vad är onödiga fetter?

Låg och grubbla på det innan jag somna, och kom underfund med att de 6% inte kan stämma..

10-12% Verkar mer rimligt, får ta och kolla upp hur de mätte på gymmet igentligen..

Hade inte tänkt på det mer än att det lät bra, hade jag haft så låg mängd fett så skulle jag sannerligen varit mycket mer deff och hård än jag är :frust:

Hursomhelst, om vi bortser från kroppsfett och kollar på hur upplägget av kosten och träningen ser ut, några synpunker?

Eddie Vedder wrote:
    Det har inget med saken att göra, och vad är onödiga fetter?

Fråga mig inte varför jag la till den meningen, helt ologiskt.. borde inte skriva på forum så sent

Tolfen wrote:
    Låg och grubbla på det innan jag somna, och kom underfund med att de 6% inte kan stämma..

10-12% Verkar mer rimligt, får ta och kolla upp hur de mätte på gymmet igentligen..

Hade inte tänkt på det mer än att det lät bra, hade jag haft så låg mängd fett så skulle jag sannerligen varit mycket mer deff och hård än jag är :frust:

Du kan ju utgå ifrån att 10% = synliga magrutor. Ligger man en bra bit under det så..eh..är man i rätt bra form.

Flessa wrote:
    okej, okej.

Jodå, jag tycker det ser okej ut. Det jag, personligen skulle ändrat är att lägga till lite kolhydrater i form av t. ex fullkornspasta vid lunch & middag.
    Till kvällsmål skulle jag satsa på något proteinrikare. Komplettera frukten med en proteindrink, eller hacka lite av frukten, ta några nötter och lägg i en burk lättkvarg etc.

:)

Appråpå lunch/middag så är det inte bara kyckling och ris, utan varierat, all sorts husmanskost till middag, tänker nog hålla på kyckling-ris till lunch dock, för att det är så gott

Sen hitta jag ett trevlig paket fullkornspasta häromdan som jag ska prova, innehåller extra protein och Omega3 från baljväxter/linser, bra grejer för att vara pasta :up:

[http://www.barillaus.com/Home/Pages/PLUS_information.aspx http://www.barillaus.com/Home/Pages/PLUS_information.aspx%5D

Jon Larsson wrote:
    Du kan ju utgå ifrån att 10% = synliga magrutor. Ligger man en bra bit under det så..eh..är man i rätt bra form.

Provade att räkna kroppsfettet på [http://www.markazits.com/diet/bmi.php#fett http://www.markazits.com/diet/bmi.php#fett%5D (Ingen aning hur trovärdig det är, men resultatet verkar ju mer trovärdigt än det jag fick på ”maskinen” på gymmet)

Fick då Enligt YMCA-formeln 15%, utgår ifrån ditt BMI Kroppsfett i 14%, Så runt 14-15% Ligger jag då kanske, magrutorna är ju där, konturerna syns i avslappnat läge, och bra definerade när jag spänner magen (vilket är målet i avslappnat läge..)
    Så det är ju en mängd underhudsfett som ska brännas bort..

Bifogar två bilder som referens, så ska vi se hur det ser ut om 3 månader :)

[img=http://i138.photobucket.com/albums/q245/Slaffsarn/Bild42.jpg][img=http://i138.photobucket.com/albums/q245/Slaffsarn/Bild40.jpg]Ursäkta bildkvalitén, 5 år gammal webcam

Flessa wrote:
    En ldigt låg kroppsfesprocent behöver ju inte per automatik betyda god form.

Om man pratar i byggarkretsar så är det nog oftast så iallafall, och jag gissar att det är så du menar? :)

I den här kontexten så betyder ”bra form” endast en sak, vilket du tydligen begriper själv.;)

Utifrån bilden har du definitivt mer än 10% i alla fall. Uppemot 12% kanske? Din husmanskost låter sund och bra, i 9 kostupplägg av 10 på det här forumet där personer ber om åsikter så är det fettet och grönsakerna som det brister. Det är samma sak för det mesta.

Hur det ser ut för din del är svårt att säga men undvik inte fett, tro inte att kolesterol och mättat fett är ”farligt” och ät gärna varierat med grönsaker med en bas bestående av näringstäta varianter som t.ex. broccoli, spenat, lök, vitkål, paprika, grönkål, brysselkål, kokta morötter, gröna ärter etc.

Flessa wrote:
    Av bilderna att döma så är verkligen ingen deff av behov?

Nog är det det, vill ju få fram väldefinerade ben och mage, orkar ju inte gå runt och spänna magen 24/7 ;)

kanske borde sikta på whey 100 ist för whey 80 om du ska deffa?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.