Vanliga misstag under deff – ni erfarna… se hit!

Home Forums Deff och fettminskning Vanliga misstag under deff – ni erfarna… se hit!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 24 total)
  • Author

Hej!

Jag är jättenyfiken att höra vilka vanliga misstag som är brukligt att göra när man deffar för första gången.
    Även framgångsfaktorer är intressant att ta del av.

Frågan är lite extra riktad till er som tävlar och har deffat flera gånger. Ni har säkerligen identifierat en massa vanliga fel som vi rookies här på forumet gör.
    Har för egen del försökt scanna igenom flera träningsjournaler samt trådar som behandlar ämnet, men känner nu att det behövs ta ett helhetsgrepp.
    Skulle det vara så att detta redan är gjort i en gammal tråd, så kanske admin kan deleta denna tråd, eller låta denna falla i glömska.

För mig (och säkerligen många andra här på forumet) skulle det vara jättevärdefullt att ta del av er kunskap nu under min första deff, även om jag är medveten om att det kan vara individuellt hur en metod/åtgärd funkar för olika personer.

OM detta skulle bli en bra tråd med mycket erfarenheter (dvs. om det blir många seriösa svar), kanske admin kan uppdatera ”deffguiden” och lägga till ett litet stycke som heter ”vanliga misstag som nybörjare gör”.

Bara en liten tanke…

mvh
    C

Det ända jag har erfarat är att jag gick ut för hårt så när deffen var klar så var jag så less på allt jag gjort så jag började hetsäta å gaina vikt dirr :D

Hade svårt att komma på vad jag skulle skriva här(läste inte hela texten först, så tänkte på egna misstag.. så tror det blir svårt att få mycket respons från folk som tävlar. :|

Vanligaste skulle jag tro är att de börjar försent med deffen, ibland ligger för lågt på kolhydrater och inte klarar av det negativa av det, överäter på ätardagarna. Detta är vad jag har bildat mig uppfattningen av vad som kan hända/hänt efter att regelbundet läst alla tävlandes journaler här senaste halvåret. Men det är ju inte vanligt direkt ;)

Själv är underskattning av kcal mitt största misstag, speciellt när man äter tex pasta och köttfärsås och inte väger maten. Då är det oerhört lätt att överskrida sin budget

Ett vanligt problem som man ser rätt ofta är att folk som dietar baserar kosten på livsmedel som ger rätt dålig mättnad i förhållande till kaloriinnehåll.

Mycket mat som ger få kalorier, bör vara mantrat som upprepas om och om igen, om man vill orka hela vägen in i kaklet.

Lean meat and veggies, som jänkarna brukar säga, är ett utmärkt exempel på mat som fyller ut magen utan att ge några överdrivna energimängder.

Vill börja med att tacka er för inläggen! :)

Kan direkt konstatera att jag åkt dit på flertalet av de misstag som nämts hitills.

”Vanligaste skulle jag tro är att de börjar försent med deffen

Önskar jag vetat detta för 3-4 månader sedan. :(
    Jag har bara deffat i 11 veckor, men jag hade på tok för kort tidsplanering. Kommer inte att få fram rutorna till sommaren, trots att jag redan gått ned 9,2kg.
    Underskattade den tid det tar att plocka fram musklerna (hade iofs högt BF) och borde ha börjat betydligt tidigare.
    Som det ser ut nu får jag fortsätta deffa i augusti/sep så jag blir hård innan deffen.

Det ända jag har erfarat är att jag gick ut för hårt så när deffen var klar så var jag så less på allt jag gjort så jag började hetsäta å gaina vikt dirr

Mkt intressant och bra erfarenhet känna till. Kan tänka mig man gainer snabbt efter en lång tids underskott.

Jon Larsson wrote:
    Mycket mat som ger få kalorier, bör vara mantrat som upprepas om och om igen, om man vill orka hela vägen in i kaklet.

Håller med dig till 100%!

Ett råd värt att upprepas. :emo-thumb

Jag hade en period under deffen då jag blev otålig och skar ner på mer kalorier än vad som behövdes, resultatet blev helt enkelt förlust utav en del muskelmassa. Så ännu en anledning att börja deffen i tid så man slipper stressa och tappa muskelmassa.

Fem spontana tips:

Delmål
    Ett vanligt misstag är att man ser målet där framme men glömmer att ha en realistisk viktplanering med delmål/checkpoints.

Hoppa grisardagarna
    Ätardagar (grisardagar) är inget man behöver ha, tvärtom så kan det stjälpa och öka på suget under veckodagarna.

Länge leve kolisar!
    Kolihydrater är inte döden, de är dina vänner! Din hjärna och dina organ behöver dem och du behöver dem för att orka göra saker. Var inte rädd för kolisarna utan se över totala kalorinivån istället. Jag orkar mindre om andelen sänks och då orkar jag inte träna lika hårt och viktminskningsresultatet blir istället sämre.

Högintensiv kardio
    Promenader är trevligt och bättre än inget alls. Jag trodde under min första diet att promenader var den effektivaste förbränningskardion. Variera dem istället ofta med intervaller och högintensiv träning. Du spar tid till annat kul istället och dessutom får du bättre syreupptagningsförmåga på köpet som ger dig ännu mer styrka på gymmet.

Livskvalitet
    Det absolut viktigaste är att ha livskvalitet trots att man ”deffar”. Du behöver inte stanna hemma om polarna går på krogen. Du kan/ska till och med följa med ut och äta men välja energisnålare alternativ. Saknar du livskvalitet så ledsnar du och resultatet blir därefter.

Lycka till!:up:

”Det absolut viktigaste är att ha livskvalitet trots att man ”deffar”. Du behöver inte stanna hemma om polarna går på krogen. Du kan/ska till och med följa med ut och äta men välja energisnålare alternativ. Saknar du livskvalitet så ledsnar du och resultatet blir därefter.”

Amen

:)

Mirre wrote:
    Fem spontana tips:

Delmål
    Ett vanligt misstag är att man ser målet där framme men glömmer att ha en realistisk viktplanering med delmål/checkpoints.

Hoppa grisardagarna
    Ätardagar (grisardagar) är inget man behöver ha, tvärtom så kan det stjälpa och öka på suget under veckodagarna.

Länge leve kolisar!
    Kolihydrater är inte döden, de är dina vänner! Din hjärna och dina organ behöver dem och du behöver dem för att orka göra saker. Var inte rädd för kolisarna utan se över totala kalorinivån istället. Jag orkar mindre om andelen sänks och då orkar jag inte träna lika hårt och viktminskningsresultatet blir istället sämre.

Högintensiv kardio
    Promenader är trevligt och bättre än inget alls. Jag trodde under min första diet att promenader var den effektivaste förbränningskardion. Variera dem istället ofta med intervaller och högintensiv träning. Du spar tid till annat kul istället och dessutom får du bättre syreupptagningsförmåga på köpet som ger dig ännu mer styrka på gymmet.

Livskvalitet
    Det absolut viktigaste är att ha livskvalitet trots att man ”deffar”. Du behöver inte stanna hemma om polarna går på krogen. Du kan/ska till och med följa med ut och äta men välja energisnålare alternativ. Saknar du livskvalitet så ledsnar du och resultatet blir därefter.

Lycka till!:up:

Grymt skrivet! :emo-thumb

Mirre wrote:
    Delmål

Det här är ett ypperligt tips. Men samtidigt tycker jag man kan se en tendens i många trådar att vissa mål/delmål tas på FÖR blodigt allvar. Om deffen skulle stagnera två dagar p.g.a. en trevlig grillkväll eller ett födelsedagskalas måste man kunna hantera att kjuta upp sitt delmål lite.

Om inte målet är scenen vid ett visst datum eller en viss viktklass vid ett visst datum så måste man kunna jantera dagar då defftakten går bakåt eller stagnerar utan att uppleva det som en katastrof.

Jag förstår givetvis att du inte menade något annat och ditt toppentips om livskvalitet antyder ju samma sak. Så att låta livskvalitén hämma deffmålen temporärt är något man måste kunna ta helt enkelt.:)

En helt annan tendens som man också kan se i tråd efter tråd är att personer läser och läser p ådet ena och det endra stället och tror det handlar om raketforskning. Det gäller både träning och bantning. Finns ingen anledning att som nybörjare ge sig in på något avancerat som man läst att en person med 20 års träningserfarenhet (och kanske 15 års pillertrillande:whistle:) rekommenderat någonstans. Låt det bli avancerat när du nått till en avancerad nivå. Tillss dess K.I.S.S.!:up:

Mitt misstag är att jag fyller glykogenförråden för sällan. Tömmer mig helt och ser slät och trycklös ut samt att jag är seg då jag tränar. När jag ligger riktig lågt i BF brukar jag ladda lite med kolhydrater var 3e dag. Nu menar jag inte vräka i sig vad som helst eller hur mycket som det bara går utan lagom med kolhydrater från bra källor

mccarlsson wrote:
    Mitt misstag är att jag fyller glykogenförråden för sällan. Tömmer mig helt och ser slät och trycklös ut samt att jag är seg då jag tränar. När jag ligger riktig lågt i BF brukar jag ladda lite med kolhydrater var 3e dag. Nu menar jag inte vräka i sig vad som helst eller hur mycket som det bara går utan lagom med kolhydrater från bra källor

Tips på bra kolhydratkällor ?? :)

Äter för lite är mitt vanliga misstag, som görs om och om igen.

Att göra dieten enformig = tråkig och man tappar motivationen.

Du kan äta nästan samma saker på diet som vanligt.

Jag äter godis sitället för vitargo ibland :)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 24 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.