Home › Forums › Deff och fettminskning › Vanliga misstag under deff – ni erfarna… se hit!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
2 juni, 2008 at 19:33 #760309Anonym anvandareMember
Vad kul med så många seriösa och bra svar!
Detta är ju kanontips.Några axplock
Quote:Delmål
Ett vanligt misstag är att man ser målet där framme men glömmer att ha en realistisk viktplanering med delmål/checkpoints.Jag försökte ha viktmål tidigare (gå ned 15kg på 16 veckor) samt visuella mål (få fram sexpacket innan 7 juli).
Har i efterhand märkt att jag inte klarar dessa mål. De har varit på tok för tuffa med min utgångspunkt.
Som någon var inne på så börjades deffen för sent.
En annan aspekt är ”ansträningsprincipen” (jag och några till diskuterar om detta i denna tråd [http://forum.body.se/showthread.php?t=25123] ).
Ju mer man anstränger sig periodvis, desto mindre går man ned i vikt.Min fråga blir därför om man kan ställa upp andra typer av delmål som inte är viktrelaterade? eller gör att man blir pressad och allting låser sig (viktnedgång, midjemått etc).
Quote:Äter för lite är mitt vanliga misstag, som görs om och om igen.Detta gjorde jag vecka 5-8 i min deff. Låg runt 1600-1700 per dag och tränade ändå morgonpromenad samt styrkepass. Gick ned väldigt lite de veckorna.
Beror det på att förbränningen minskar kraftigt? kroppen signalerar svält?
samt
Finns det några bra riktlinjer för hur det ska kännas rent fysiskt när man ligger på ett bra underskott?3 juni, 2008 at 09:30 #760310Anonym anvandareMemberaaiS wrote:Tips på bra kolhydratkällor ??bakpotatis är en favorit måste jag säga. När det gäller frukt är bananer=tryck. Sedan har jag en till som många är skeptiska till: kikärtor… vet inte om det är de 4g fett som det innehåller eller vad men jag tycker att det funkar bra då man ska ladda.
15 juni, 2008 at 18:07 #760311Anonym anvandareMemberHoppar bara in och tackar för lite av ”tipsen” som uppkommit i denna tråd.
2 månader in i min första deff är det intressant läsning.
Big up för er som ideligen svarar på dessa typer frågor, upskattas av en .
15 juni, 2008 at 18:48 #760312Anonym anvandareMemberJimmyW wrote:Att göra dieten enformig = tråkig och man tappar motivationen.Du kan äta nästan samma saker på diet som vanligt.
Håller helt med! Aldrig fattat varför man ska göra dietmaten enkelspårig för. Visst, det blir enkelt, men man tappar gnistan å lusten för fort i mitt tycke också.
Äter själv i stort sett samma året om, fast bara mindre under diet. Minskar kolhydraterna något också, men inte så värst mkt. Precis som Mirre påpekar så bidrar dem till att mycket av orken bibehålls i gymmet trots energiunderskott. Jag får också svårt att funka på jobbet när hjärnans huvudbränsle stryps åt för mycket! Dvs, jag känner mig plötsligt mer korkad än vanligt.. Var väl någon som sa att fettet brinner i kolhydratens låga? Tror jag stenhårt på!15 juni, 2008 at 19:06 #760313Anonym anvandareMemberJag är ingen erfaren deffare, har deffat en gång, eller ja, deffat och deffat misslyckats med en deff.
Deffen började bra, fettet släppte och blev ”löst”. Tappade lusten till att bara dra ut och springa i en vecka, sedan kom denna förbannade förkylning. Kunde inte träna eller springa, så nu är sommaren här, blir inte mycket till deff då inte.
Aja, en deff kan gå misslyckad även fast man är motiverad till att deffa, som i mitt fall då.
Blir väl en deff mot nästa sommar.15 juni, 2008 at 19:25 #760314Anonym anvandareMemberJimmyW wrote:Äter för lite är mitt vanliga misstag, som görs om och om igen.Samma här
17 juni, 2008 at 20:41 #760315Anonym anvandareMemberTack för alla svar i denna tråd. Mycket nyttiga erfarenheter att ta med sig! :p
Nu har jag deffat i 13 veckor (inne på 14:e) och gått ned 10,3kg på den tiden.
Men senaste 2 veckorna har viktnedgången helt stagnerat (midjemåttet har konstigt nog minskat 1,5-2cm under samma tid). 😮Är lite nyfiken på hur dessa platåér uppstår? och vad som orsakar dem?
18 juni, 2008 at 21:17 #760316Anonym anvandareMemberConpros wrote:Tack för alla svar i denna tråd. Mycket nyttiga erfarenheter att ta med sig! :pNu har jag deffat i 13 veckor (inne på 14:e) och gått ned 10,3kg på den tiden.
Men senaste 2 veckorna har viktnedgången helt stagnerat (midjemåttet har konstigt nog minskat 1,5-2cm under samma tid). 😮Är lite nyfiken på hur dessa platåér uppstår? och vad som orsakar dem?
Variationer i vätskebalansen.
18 juni, 2008 at 21:37 #760317Anonym anvandareMemberGrandmaster wrote:Variationer i vätskebalansen.Ok.
Då fortsätter jag nöta på med ett lågt kcal-intag och den mängd cardio jag brukat köra med. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.