Home › Forums › Deff och fettminskning › Varför blir man inte hård o tajt…!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
10 augusti, 2007 at 11:47 #852462Anonym anvandareMemberMirre wrote:Exakt. Utöver disciplin vill jag lägga till kontroll, delmål och slutmål.
Har inte hunnit kolla upp senaste fakta ännu, men håller absolut med Mirre i detta läget. Det handlar även om att hålla ut, vissa behöver mer tid än andra.
En del har en kurva där de tappar mycket i början och det planar ut i slutet medan andra har en väldig seg början med istället stor fett/viktförlust i slutet på en deff/viktminskning. Sen så finns de människor som det går segt för hela vägen. Här kommer genetiken in som den stora boven i dramat.
Många falerar på vägen då de inte får reultat i den takt de önskar:
15 augusti, 2007 at 14:52 #852463Anonym anvandareMemberBra tråd det här.
Själv har jag suckat såååå många gånger över hur fel folk gör och sedan klagar. Och jag har såklart varit en av dem, man gör helt enkelt fel mot vad man är skapt till.
Själv var jag super energisk över en deff, på den tiden för beachen. Efter ha packat på sig lite muskler och en massa fett var det ju dax, cardio i alla de former, gymträning 4 dagar på det. Maten var ju viktig men om man kör någon typ av högintensiv träning 6 dagar i veckan så var det ju naturligt att tom öka maten. Resultat? Musklerna försvan innan man han säga ”kessella”, man tappade trycket och man blev svag, leder och rygg klagade.
Där var det inte fel på motivationen, inte heller kunskapen om hur, när och vad som skulle ätas, utan helt enkelt brist på realism, man pallar inte hur mycket som helst, särskillt när man inte sett ett par löparskor på 8 mån.
Detta fel gör många glada nybörgare, och ack så många vi aldrig ser mer…
Med detta sakt kan jag konstatera att det finns en hel rad saker och ting mer som görs fel, min tre-i-topp:1. Total kunskaps brist.
Visar sig genom att tex 40 min löpning på löparbandet innan personen i fråga orkar pallra sig in i gymmet, då slutkörd. Eller den totala avsaknaden på föda efter träningen, eller ”jag äter bara grönsaker under min diet”(och inget proteinberikat). Klassikern ”jag tränar styrka 3 timmar och springer en, i sträck”!
Dessutom vet folk inte vad som innehåller vad, ”jag har bara ätigt en liiiten paj till middag”, kolla innehållet på en köpt paj!
Listan kan göras lååång…..
2. Diciplin/Lathet.
Oj, det blev fredag och fest, lightläst och Absolut kan ju inte vara fel?!?
En fika men kompisen måste man ju unna sig?!?
Idag regnar det ute, då kan man ju inte gå morgonprommenader?!?!
Det är oartigt att inte ätat tortan som bjuds på på jobet!
3. Överenergisk.
En del satsar allt och mer därtill, för mycket helt enkelt, en deff är jobbig i sig, är man inte ordentligt tränad bör man börja lungt, annars kommer kroppen säga till och resultaten utebli.15 augusti, 2007 at 22:19 #852464Anonym anvandareMemberVart kan man räkna ut då exakt hur mycket kalori man ska äta för att tillex gå plus/minus 0 ???
16 augusti, 2007 at 00:45 #852465Anonym anvandareMemberFidde_Mannen wrote:Vart kan man räkna ut då exakt hur mycket kalori man ska äta för att tillex gå plus/minus 0 ???[http://forum.body.se/showthread.php?t=15950]
16 augusti, 2007 at 08:52 #852466Anonym anvandareMemberJon Larsson wrote:[http://forum.body.se/showthread.php?t=15950]Beräkningar och formeler fungerar mest som en riktpinne, vi tränande som gör av med en hel del kan ofta hamna ”snett” i dessa uträkningar.
Vill du veta exakt vad du gör av med så för matdagbok, försök pricka in din omsättning efter programmen/formlerna, inklusive aktivitet, som finns, fortsätt så ett tag, kanske en månad, Se hur mycket du gått upp/ner, se hur mycket du har ätigt och hur mycket du gjort av med ”extra” i din träning.
Det du gått upp/ner i kg på denna tid är det överskott/underskott du har haft, har du gått upp ett kg så betyder det att du ätigt, i medel, ca 8-9000 kcjl i överskott under perioden. Dela ut det på dagarna du mätt, summan av det du ätigt och det du gått upp/ner är exkakt vad du förbränner per dygn.Sedan får man inte missa att tex under en deff drar kroppen gärna ner på ämnesomsättningen en del, dessutom blir man ofta lättare och drar då mindre energi.
16 augusti, 2007 at 10:49 #852467Anonym anvandareMemberJag skulle vilja göra ett tillägg.
Av vad jag har sett på gymmen, så håller jag helt med Jonas om att ambition finns det gott om. Det jag tycker ha sett att många gör, är att de vill för mycket.
De läser body, letar runt på internet och försöker att suga i sig allt. För att sedan göra det ultimata diet/träningsprogrammet.
Men eftersom de är nybörjare så tröttnar de/ gör fel… eller får något annat roligt intresse när de märker att det inte går så fort som de vill.Man behöver ju inte leva slaviskt för att hålla en någorlunda form. Det handlar mycket om att ha rå i sin kropp och kunna göra avvägningar om vad man ska prioritera i det dagliga livet.
När det sedan är dags för scenen skruvar du till din träning och kost och fokuserar 100% på det. Då blir inte steget så stort från off/on och inte lika påfrestande för hjärnan eller kroppen.Men som sagt.. jag tror att man vill för mycket…
16 augusti, 2007 at 16:36 #852468Anonym anvandareMemberDe flesta ser ju även storögt på bilderna i byggartidningar och på nätet på ”de store” och sätter ribban lite för högt
16 augusti, 2007 at 17:03 #852469Anonym anvandareMemberbigbulka wrote:De flesta ser ju även storögt på bilderna i byggartidningar och på nätet på ”de store” och sätter ribban lite för högtdet låter ju som när tjejerna tittar på trådsmala modeller och vill bli som dem.
Fan vi killar är inte ett dugg bättre HAHABygg upp självförtroendet innan ni börjar bygga upp musklerna. De flesta kroppsbyggare är faktiskt j-ligt mesiga när man pratar med dem, med respekt för gamla kåkfarare.
16 augusti, 2007 at 17:38 #852470Anonym anvandareMemberloverius wrote:De flesta kroppsbyggare är faktiskt j-ligt mesiga när man pratar med dem, med respekt för gamla kåkfarare.16 augusti, 2007 at 21:52 #852471Anonym anvandareMembermickebodyb wrote:jag tror faktiskt jag har en annurlunda uppfattning än dig när det gäller det Jonas och den tragiska sanningen är nog istället att folk i regel inte orkar slita röv tillräckligt mycket och inte har diciplin så det räcker.och det känns tråkigt att behöva säga så men man kan inte undvika o se folk på gymet när de tränar styrka o kör kardio och det som är mest slående då är att det är riktigt få som verkligen tar i eller kämpar i sin träning och kardio.
Sen finns det givetvis en massa andra saker som spelar roll i det stora hela men dessa två har nog störst betydelse när det gäller folks resultat.
Och när det gäller själva diet biten så får man nog inte glömma att när man börjar tära sig så är det lätt att bli deprimerad o argsint och detta försvinner direkt när man stoppar gottis i munnen och det är lätt o ta till det då eller att man börjar äta för mycket i tron att man behöver mer än vad man igentligen gör för att inte tappa onödigt med muskler.
Sen är det ju så att ju mer kunskap du har och egen kroppskännedom ju lättare går det och desto bättre kanske slutresultatet blir men man kommer långt med vilja,diciplin och utan det i regel ingen stans:emo-thumbPrecis min tanke
17 augusti, 2007 at 07:00 #852472Anonym anvandareMemberHåller med om det som redan sagts angående kunskap och disciplin. En annan viktig faktor är att ha tålamod och kämpa på, även om man inte fått resultat. Jobbar i en hälsokostaffär och ser alltför många som vill ha snabba resultat, utan att ägna för mycket tid eller energi, både när det gäller muskelökning och diet. Suck! INGENTING KOMMER GRATIS, men om man kämpar så kommer resultaten förr eller senare. Med viktnedgång/diet så är det ofta så att under en viss tid så händer ingenting med vikten eller formen fastän man skärpt både mat och träning och då är det viktigt att fortsätta kämpa (kanske ännu hårdare) och vips så rasar man ett kilo eller hårdnar till på kroppen. Det handlar om att göra sitt yttersta och lita den känsla man har innerst inne. Tror att många vill lägga över ansvaret på någon annan (t ex coach) eller på att det skulle vara något fel på dem (fel på ämnesomsättning etc). Vill du tävla, gå ner i vikt, öka i muskelmassa? Vill du verkligen??? Ansvaret ligger hos dig själv!
17 augusti, 2007 at 10:20 #852473Anonym anvandareMemberSilvia wrote:Tror att många vill lägga över ansvaret på någon annan (t ex coach) eller på att det skulle vara något fel på dem (fel på ämnesomsättning etc). Vill du tävla, gå ner i vikt, öka i muskelmassa? Vill du verkligen??? Ansvaret ligger hos dig själv!Exakt! :emo-thumb Coachen coachar (visar vägen/ger stöd) men jobbet gör du själv!
17 augusti, 2007 at 12:44 #852474Anonym anvandareMemberLäste en text av Anders Granheim(tror jag) i en Body för några år sedan när jag började träna på allvar och den gick ut på att man bara måste ha DET för att lyckas.
Diciplin
E= Envishet
T= Tålamod
Det har varit mitt motto sedan dess och det funkar bra för mig.
Sedan måste man enligt min mening också älska att plåga sig själv och brinna för det man gör annars är det lika bra att lägga ner en tävlingssatsning i alla fall.
Man kan ju faktiskt träna ”bara” för att man mår bra av det och för att man vill hålla formen och fysiken i gott skick.20 augusti, 2007 at 16:31 #852475Anonym anvandareMemberUlrika Johansson wrote:Läste en text av Anders Granheim(tror jag) i en Body för några år sedan när jag började träna på allvar och den gick ut på att man bara måste ha DET för att lyckas.
Diciplin
E= Envishet
T= Tålamod
Det har varit mitt motto sedan dess och det funkar bra för mig.
Sedan måste man enligt min mening också älska att plåga sig själv och brinna för det man gör annars är det lika bra att lägga ner en tävlingssatsning i alla fall.
Man kan ju faktiskt träna ”bara” för att man mår bra av det och för att man vill hålla formen och fysiken i gott skick.citat Ulrika, tror att många tappar just ”DET” påvägen och har svårt att fånga det igen!
Kör hårt och lycka till m satsningen i höst!
21 augusti, 2007 at 12:39 #852476Anonym anvandareMemberJon Larsson wrote:[http://forum.body.se/showthread.php?t=15950]Laddade ner det men man kan ju bara gissa på akvitets faktor o det gör ju jävligt stor skillnad vart man tar där.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.