varför går jag inte ner?

Home Forums Deff och fettminskning varför går jag inte ner?

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

jag är 21, väger 54 kg och är 1,55cm. jag tränar 4-6ggr/veckan. jag styrketränar kombinerat med 2-3 spinningpass i veckan så jag får min konditionsträning också, jag vill gärna gå ner några kilon i vikt, och oavsett hur jag gör så händer det i princip ingenting på vågen – jag undrar vad jag gör för fel? (vill bara påpeka att jag är inte den som fokuserar ENDAST på den där siffran på vågen, men jag vill se ett synligt resultat på kroppen/i mått.)

jag försöker äta hälsosamt, mycket sallader (t.ex. kycklingsallad, med lite fullkornspasta i för matsmältningen), jag försöker minska portionerna, jag äter ca 5 mål om dagen.

är det någon som har något bra tips eller råd? något jag bör ändra på, lägga till eller lägga av med? ställ gärna följdfrågor om något är oklart, för jag vill så hemskt gärna råda bot på vad som är fel.

som du säkert redan vet så handlar allt som har med vikt nedgång att göra kalorier in kalorier ut. ett tips köp en matvåg och väg maten räkna ut vad det innehåller, denna sida är bra för att räkna ut http://www.raknakalorier.se/

sedan räknar du ut ditt dagsbehov av kalorier vid stillasittande aktivitet sedan plussar du på det du rör dig när det gäller kalorier. ät allt som är smalt som min frukost består av 1 dl stekt äggvita en smörgårs utan smör sedan 1,5 dl fil med 20 gram havre ringar detta innehåller bara 324 kcl och man blir mätt. tips på lunch 200g kyckling, 150 gram couscous 50 gram kokt majs. sås 0,5 dl mini creamfresh summa cirka 480 kcl.

jag skulle nog hoppa spinningen köra lugnt löp tempo på band då när man kör spinning är det väldigt hög intensiv träning och vid sådan träning gör kroppen i första hans av med glucoset i musklerna och sen fett. vid lugnt löptempo eller gång bränner kroppen cirka 50% glucos i musklerna och 50% fett så kör löpband 40 min per dag och räkna ut dina kalorier så ska du se att det funkar.

tips är också köpa gymgrossistens diet Pro pulver choklad smak. perfekt mellanmål som man blir mätt av innehåller endast 147 kcl.

lycka till :)

//Jake

med andra ord får jag bege mig ut på jakt efter en matvåg till och börja med ;) men vadå, så jag bör sluta med spinning helt? jag älskar spinningen ju :(

nej det tycker jag inte om du tycker det är kul men kör bara 1 pass i veckan och satsa hårt på att bli av med dina extra kilon som du vill bli av med så kan du köra hårt med spinning igen :) men det är viktigt att tänka på att du bränner inte maximalt med fett utan mest av energin som finns lagrat i dina muskler när du kör spinning. viktigt med det dagliga joggingen eller gången jag ska upp köra 50 minuter löpning idag bränner 900 kcl plus jag gör av med 2400 per dag. har ätit 1788 kcl idag så ligger på skapligt minus och jag äter inte så jag går hungrig utan är mätt och belåten hela tiden :)

som nu till middag tex 150 gram potatis
    350 gram fiskbullar
    100 gram broccoli

450 kcl mättar till och med mig som tränar hårt och har lågt kalorinnehåll :)

//Jake

Du behöver inte sluta med spinningen! Om du vill gå ner i vikt så är basekvationen kalorier in kontra kalorier ut.
    Högintensivträning är inte optimalt för att förbränna enbart fett nej, men jag tror inte hennes mål är att bibehålla mestadelens muskelmassa utan att se lite mer slimmad ut. Gillar du spinningen så sluta inte med den, du tränar för att ha kul och inte på proffsnivå! Joggning/Promenader är också bra kompliment om du vill förbruka mer kalorier. Många kör sin powerwalk på morgonen då dina insulinnivår är låga, nästan obefintliga då kroppen tar utav fettet istället. Detta gör ingen större skillnad i helheten på deffen/viktnedgången dock.

Tipsen jag har för dig om du vill satsa på att gå ner i vikt är att först som jake sa räkna ut hur mycket kcal du gör av med per dag. Sedan lägger du upp ett kostschema där du lägger dig -500kcal per dag vilket kommer resultera i en viktnedgång med 0.5kg i veckan då ett kilo = ca7000-7500kcal. Det är rekomenderat att ligga på ca 0.5kgs viktnedgång i veckan för att inte tappa muskelmassa, första veckan släpper kroppen dock mycket vatten och slemprodukter så det kan gå snabbare här.

Var noga med att du får i dig ett proteinintag någonstans mellan 1.5g-2g/kg och ett fettintag på ca 1g/kg. Försök ha en kolhyderatskälla, en fettkälla och en proteinkälla till varje mål! Tex. Nötter, en proteinshake och en banan! Bra fetter hittar du i nötter/mandel, avokado, olivolja, rapsolja, fet fisk. Tänk på att äta med 3-4timmars mellanrum för att hålla uppe blodsockret. Innan läggning skulle jag rekomendera en något som innehåller kasein då det är ett långsamt protein som utsöndras under en 7h period. Kasein finns som kosttillskott eller i livsmedel tex. kvarg.

Matvåg som Jake rekomenderade är verkligen en värd investering, har användt mig av min i snart 6månader och det är mycket lättare att nå sina resultat.

Om du är osäker på hur du ska lägga upp kostschemat gå till en PT, kostar la ca 500kr men jag tycker det är värt varenda krona då du får se vad du ska käka, exakta gram på hur mycket, förhållandet mellan fett, protein och kolhyderater. Om du fått ett kostschema kan du bygga dina egna med det som du fick från PTn som grund.

Om du får hungerproblem under viktnedgången så sprid ut målen mer under dagen. Du kan även dricka vatten som hejdar hungern lite, faktum är att kallt vatten även förbränner kcal, 3kcal/dl! :D

Lycka till MVH Vincent!

bra, för jag gillar verkligen spinning och tycker det är jätteroligt! men en matvåg skall jag då införskaffa mig så kanske det blir lite bättre koll på grejorna :) sen är det kalrt jag kan variera med promenader och mer sånt då som inte är högintensiv träning :) tack för svaren!

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.